Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Hvordan tenker du naiviteten skal vinne denne gangen? Russland taper allerede krigen, og det er ingen tegn til at vestlig støtte skal opphøre.

Må du gi deg, de sendte inn 200 000 mann. En vanlig krigsregel at man må 1:3 forhold for okkupasjon av et land, dvs. tre ganger så mange styrker som landet man okkuperer. Ukraina hadde 260 000.

Russland har verdens nest største luftvåpen, dvs. de har mer enn nok til å bombe Ukraina i fillebiter.

Etter min mening er det en hel haug med logiske brister ute å går.

1 Like

Nei det blir jo hvis man godtar en fred og letter på sanksjonene for tidlig.

1 Like

Hele krigsmaskinen er bare søppel. Hadde de ikke hatt nukes tror jeg UK & Frankrike kunne knust Ru alene.

2 Likes

Så du mener 4 millioner flyktninger eller 10% av landets befolkning ikke tyder på massiv bombing?

Russerene har et stort flyvåpen på papiret. VELDIG mange analytikere lurer på hvor stor avstand det er mellom papir og virkelighet. Det som er tydelig er at russiske fly skytes ned i stor skala når de bomber. Derfor brukes de i stor grad i områder hvor UKR ikke har luftvern.

Begynner også å komme inn mye bilder fra frigjorte byer rundt kyiv. EKSTREMT store skader og hele landsbyer er utsletta.

Russerene ødelegger alt de har kapasitet å ødelegge. Det var operasjonmodus i Syria og det prøver de å gjenta her. HELDIGVIS forsyner Demokratiske land UKR med luftvern.

5 Likes

Nei, det er jo så klart viktig at en avtale utformes med robuste / forpliktende mekanismer for håndhevelse. Hvis ikke er den ikke verdt en pøkk.

Dersom krigen avsluttes, så er det nok mange som vil synes sanksjonene lettes for tidlig - men det blir en litt annen / prematur diskusjon.

Full tilbaketrekning fra okkuperte områder er nok en god start. Samtidig som sanksjonene holdes til Putin er borte.

Der snakker vi et realistisk scenario for langvarig fred. Worst case ender man opp med en fred som i Tsjetsjenia som bare førte til enda verre krig etterpå.

5 Likes

Det blir i alle fall veldig interessant å se hva slags avtale de lander på, og hvor lenge sanksjonene opprettholdes (og hvorfor).

Håper og tror vi har både våpenhvile og avtale på plass før barnetoget på Karl Johan.

Jeg håper man har knust den russiske invasjonsstyrken innen da. Men jeg frykter dette drar ut i lang tid. Tror ikke russerene vil oppgi okkupert land. Så da må de kastes ut.

2 Likes

Det er nettopp den reelle risikoen som er grunnen til at jeg tror Kreml vil/må inngå en avtale før så skjer, med helt annet innhold enn opprinnelig planlagt. De har ikke god tid på seg før vinduet for å kunne erklære seier hjemme er lukket for godt.

1 Like

Mitt generell inntrykk er at krigen til Putin går dårligere enn hadde planlagt (selv om jeg ikke har sett planen til Putin)m og at de økonomiske sanksjonene ikke virker så hardt som vesten hadde håpet.

Jeg har også litt problemer med å skjønne hvordan det egentlig går økonomisk i Russland fra det jeg leser i media. På VG-nett ser jeg en artikkel som kommenterer både hvordan krigen går og hvordan sanksjonene rammer, og hvordan det vil gå fremover økonomisk.

“– Putin blir feilinformert av sine rådgivere om hvor dårlig det russiske militæret presterer og hvordan den russiske økonomien blir forkrøplet av sanksjoner, fordi seniorrådgiverne hans er for redde til å fortelle ham sannheten, sa en amerikansk tjenesteperson med henvisning til avgradert amerikansk etterretningsmateriale onsdag.”

Amerikansk etterretning viser at krigen går dårlig, og at økonomien blir forkrøplet.

Det første har ikke jeg kompetanse nok til å mene noe om, men angående økonomien så er det jeg leser på E24 ikke i samsvar med amerikansk etterretning.

" «For dem som er modige nok til å investere på bunn, og forberedt på å overse de etiske problemene, har russiske aksjer vært blant de beste investeringene den siste uka. Det er bemerkelsesverdig med tanke på de stadig flere tegnene på at krigen ikke går bra for Russland, og at landet kan ende opp i en hengemyr i mange år», skriver kommentator i Spectator, Ross Clarke.

Han er blant flere som nå stiller seg spørsmålet - har sanksjonene feilet?"

Og så faller jeg litt av her når det gjelder hensikten med sanksjonene:

" Han forklarer at det blant annet er tiltakene til den russiske sentralbanken som har ført til at rubelen nå styrkes etter et massivt fall.

- Sentralbanken har et godt rykte internasjonalt for å være profesjonell, og den tilhører den delen av maktapparatet rundt Putin som er mest innstilt på samarbeid med utlandet, i motsetning til militæret og sikkerhetsapparatet, sier han.

Var ikke poenget å stikke kjepper i hjulene? ikke få til best mulig samarbeid?

Og dette virker jo også litt rart?

"Han forklarer også at sanksjonene har et forbehold, og at man ønsker å spare den vanlige russiske borgeren, samtidig som Vesten ikke ønsker å ramme seg selv i for stor grad

  • Tyskland og Bulgaria fortsetter å kjøpe gass og mineraler fra Russland, prisene har vært høyere enn på mange år. Norge fortsetter også å samarbeide på embetsmannsnivå på ting som er viktige for oss, som fiskerisamarbeidet. Hvis man bare ville knuse Russland ville man sanksjonert alt, slik at det ikke var noen muligheter for handel, sier han."

Er poenget med sanksjonene at den jevne russer skal ha det helt som før, samtidig som Putin kan fortelle at alt går etter planen? Og, at vi i vesten skal tåle en del ubehagligheter (les:ikke ønsker å ramme seg selv i for stor grad).

Synes ikke det i E24-artikkelen er i samvar med VG-artikkelen angående økonomi.

Any comments?

3 Likes

Første forslag til fredsavtale fra kremlin inneholdt et punkt. Total overgivelse fra UKR sin side… :stuck_out_tongue:

Så vi kan anta at den planen er skrota.

2 Likes

Jeg øyner her at en viss kommunikasjonsvikt mellom “hodet” i kreml og “utøvende” arm, i utgangspunktet. Hva tilsier at den svikten ikke er en kontinuerlig tilstand? en tilstand som en gang gav opphavet til uttrykket “Qu’ils mangent de la brioche” / “let them eat cake”

1 Like

På papiret, så stemmer det du skriver. I praksis, nei.

Fra 28. feb (ikke så interessant)

Fra 4. mars (mer interessant)

Det gir ingen mening å ikke bruke flystyrkene de tilsynelatende har for å støtte bakkestyrkene. Det ville gjort bakkekrigen svært mye lettere for dem. Konklusjonen er at de mangler piloter som har erfaring med å gi nærstøtte til bakkestyrker og koordineringsevnene til å lansere en større luftoperasjon for å slå ut de lenger trekkende SAM. (Uten en større luftoperasjon, så vil jo bare ett og ett fly bli skutt ned)

2 Likes

Ser ut til at også Syria kan gå bort fra dollar

-Syria calls for abandoning the dollar and is ready to discuss settlements in national currencies with Russia, the ambassador to Moscow has said.

Det er fordi situasjonen ikke er svart / hvit. Halve verden har jo ikke sanksjoner mot Russland, så situasjonen blir jo først ingen endring (de har diverse forsyninger), så går det skikkelig ræva når de finner ut at x, y og z blir levert fra vesten og at de ikke får tak i disse lenger. Så vil situasjonen bedre seg etterhvert som man finner erstattningsvarer. Samtidig, Russland har stagnert / gått tilbake økonomisk siden 2014/15, når første runde med sanksjoner kom. Dette vil ha en varig negativ påvirking på Russland.

2 Likes

I mine ører høres det rett og slett ut som noen prøver å koke suppe.

Hvis man tar Russernes egen ord, så har de sagt at ønsker å begrense sivile tap (broderfolk), noen som medfører mindre bombing. I mine ører høres det mye mer logisk ut at det er casen.

Bare for nok en gang å ha mitt på det rene, jeg syns fortsatt Russland er jævlene her, og de burde ALDRI gått til krig (som er jævlig hensynsløst i seg selv)!

Hva er det du prøver å si egentlig? At Russland har holdt tilbake i de områdene av landet der de har styrkene sine?
Alle byer Russland har kommet nært nok har blitt bombet døgnet rundt med artilleri siden krigen startet. Disse byene er totalt ødelagt. De holder tilbake flyene sine i nord og i vest fordi der har Ukraina bra luftforsvar.

7 Likes

Du kan jo ikke høre på hva Russland sier :joy:

6 Likes

Dette sier en rådgiver for Pentagon:

“The heart of Kyiv has barely been touched. And almost all of the long-range strikes have been aimed at military targets.”

In the capital, most observable to the west, Kyiv city authorities say that some 55 buildings have been damaged and that 222 people have died since February 24. It is a city of 2.8 million people.

“If we merely convince ourselves that Russia is bombing indiscriminately, or [that] it is failing to inflict more harm because its personnel are not up to the task or because it is technically inept, then we are not seeing the real conflict.”

In the analyst’s view, though the war has led to unprecedented destruction in the south and east, the Russian military has actually been showing restraint in its long-range attacks.

Den er riktignok litt over en uke gammel.

2 Likes