Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

sigh… Azov består av totalt 900 soldater som ikke alle er i Mariupol. (en by med 500k innbyggere). Significancen de blir tildelt i alt mulig er fullstendig latterlig.
Det er ikke noe mystisk eller interessant med at Russland følger standard prosedyre og gruslegger byer slik de har gjort i alle andre konflikter siden WW2.

@polsmannen trodde også helten din var på bakken der (?)

Groznyj, Tsjetsjenia 2000 — Mykolaev, Ukraina 2022

6 Likes

Du har vel uansett som utgangspunkt at alt som kommer fra offisielt russisk hold er “propaganda”. Men det blir en underlig form for “propaganda”. Da kunne det være lettere å forstå som hevn. Men det virker også usannsynlig fordi det snarere vil tjene motparten. Og det er uansett ingen grunn til å utelukke at ikke versjon nr.1 stemmer, at man ihvertfall kan ha trodd at teateret ble brukt til militære formål. Amerikanske myndigheter holder vel også fremdeles fast ved en noe tilsvarende versjon av bombingen av det tilfluktsrommet i Bagdad der mer enn fire hundre ble drept.

Jeremy Bowen, a BBC correspondent, was one of the first reporters on the scene. Bowen was given access to the site and found no evidence of military use.[13] The White House, in a report titled Apparatus of Lies: Crafting Tragedy , states that U.S. intelligence sources reported the shelter was being used for military command purposes. The report goes on to accuse the Iraqi government of deliberately keeping “select civilians” in a military facility at Amiriyah. Amiriyah shelter bombing - Wikipedia

3 Likes

Her var det ganske spesielt, fordi de hadde ikke synkronisert hva de skulle ut med. Så da havnet det to historier i media som begge var opplagt feil.

Til info så snakker vi om Mauriopol. Ikke Bagdad.

6 Likes

Aldri vært helt i mine øyne og hvis du giddet å se videoen jeg la ut så kjørte de i samme rettning som alle de andre bildene sto, altså burde det sannsynligvis være på tur ut av Ukraina. Vi kan vel også regne med de ikke legger ut noe av en slik tur før de er kommet tilbake?

Aha… mannen som poserte med et påstått overtatt Ukrainsk kjøretøy ikledd Nike parkas foran presidentpalasset i Tsjetsjenia var bare på svipptur altså :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Tror vi skal følge litt med i timen nå.

He also added that the countries make up almost half the world’s population, a significant part of global GDP and play a significant role in combating the West’s sanctions policy.

2 Likes

Av og til lurer jeg på om de bevist prøver å lage parodier.

Elsker når de legger på skytelyder og effekter som er så dårlig at Bollywood filmer virker bra.

3 Likes

Den gruppa der.

India hater kina og de har drevet krig de siste 12 månedene hvor soldate rhar daua.

Kina missliker egentlig Russland og ønsker å ta over Russisk territorium.

Joda… Dette er gruppe som kommer til å dominere :wink:

9 Likes

Det interessante her er jo hvis Russland IKKE bombet sivile, hva slags pressmiddel ville de da hatt mot Ukraina for å ikke bare fortsette å sloss? Jævlig lite. De har jo ikke tatt noe særlig nye områder på lenge og de mister ca like mye som de tar.

Blått = tatt tilbake av Ukraina
Orange = tatt av Russland nylig
image

Mellom Sumy og Kharkiv, så har de altså mistet en (landsby)by. Dette er da den lille blå streken i kartet over antar jeg. Dette er 15km fra grensen mot Russland.

@h3nk1

Tror ikke det kommer fred på en god stund.

Altså, hvis en politiker går ut i media og sier de har “full tillit” til noen, så vet du at det er veldig store muligheter for at vedkommende går av ASAP. Jeg synes jo det ser ut som Ukraina har noe gående i nærheten av Sumy og Kharkiv, hvor de tilsynelatende slår ut russiske posisjoner.

Neppe med det helt første, håper det blir våpenhvile før utgangen av april / midten av mai - en endelig avtale vil nok ta lenger tid å forhandle frem.

De bør være ferdige til 9 mai.

ellers blir det tynn parade.

For å være skikkelig teit, nå har vi sett rifler fra WW1 i bruk blant russiske soldater. Men de burde jo mye heller utstyrt dem med PPSH. Videoen viser jo at det finnes mange av dem.

1 Like

Det er vel tross alt ikke bare sivile som blir drept av russiske styrker. Det viktigste pressmiddelet deres er vel tross alt risikoen for at de kan fortsette å ta livet av tusenvis av ukrainske soldater og offiserer. Det er selvsagt ikke gitt at det er mulig for Putin&Co å fylle på med “kanonføde” i særlig lang tid. Men hvor lenge, det kan man jo ikke vite. Kan tenke meg at generalene som etterhvert sendte millioner i døden i den første verdenskrigen ikke ante hvor lenge det skulle komme til å trekke ut. Hadde de visst det ville de nok kanskje vært mer innstilt på å forhandle frem en fredsløsning allerede i 1914-15.

Hvis det bare var militære som døde i Ukraina, så er jeg ganske sikker på at Ukraina ikke hadde hatt noe problem med å fortsette kampene. Jeg tviler på at Ukraina mister like mange militære som Russland, men med de sivile tapene, så er det vel ganske likt.

Enig. Hadde Ukraina gjennomført valget i 2014 på en riktig og demokratisk måte, med alle kandidater tilstede og internasjonale inspektører som i 2010, så kunne vi fått en demokratisk valgt president, og no questions asked. Dessverre så gikk det ikke slik, og Vesten støttet en ukonstitusjonell revolusjon som Russland har til nå brukt som et argument for sine handlinger. Alt det helvete vi ser nå stammer nettopp fra kuppet i 2014.

4 Likes

Nei, helvetet er her fordi presidenten/regjeringen i Ukraina ikke er en russisk nikkedukke. Så hvis man hadde holdt et normalt valg og det da hadde blitt samme ledere som nå, så hadde Russland like herlig tatt de samme valgene.

5 Likes

Så du tror Putin hadde vært super happy hvis han endelig fikk sitt store ønske om rettferdige demokratiske valg oppfylt? :joy:
Det har aldri vært nøye hvilket påskudd Russland velger, de bare finner på noe uansett.

6 Likes

Den russiske nikkedukken ble valgt av folket i 2010.

https://www.oscepa.org/en/news-a-media/press-releases/press-2010/international-observers-say-ukrainian-election-was-free-and-fair

1 Like

Og den russiske nikkedukken var blitt jæææævelig upopulær i 2014. Ting gikk ikke helt riktig for seg, men det var nær 2/3 (eller var det 3/4?) av parlamentet som stemte for utfallet.

3 Likes