Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Bare å innføre NFZ ASAP!

Ja, risikoen for atomkrig øker ved innføre dette grepet, men i anstendighetens så er det minste vi kan gjøre for disse stakkars menneskene i Ukraina.

Gi Russland Max 72 timer til å GTFO, etter det så bombes alle militære styrker som ikke støtter Ukraina

4 Likes

Jeg er helt enig, dette russerene driver med er på linje med hva tyske SS soldater gjorde under andre verdenskrig. Fordømmelser holder ikke

4 Likes

Vesten har våpen som kan gjøre Ukr i stand til å grisebanke russerne. Jeg tror kanskje det er en bedre vei å gå enn krig mellom Ru og Nato.

3 Likes

Først gode tyskerne det noe russerne, så gjorde russerne det mot tyskerne på vei til Berlin. Etter at å lest 1945 nederlaget ble jeg rett og slett deprimert. Krig er bare stygt.

Andre verdenskrig endte i Europa etter at nazistene mistet Berlin i et slag som skulle bli et av verdenshistoriens verste eksempler på krigens redsler. I sentrum av Antony Beevors historie står Hitler som gir sine siste desperate ordrer, og Stalin som ofrer 80 000 soldater for å hærta Berlin. Samtidig skildres Den røde armés brutale ferd mot byen med mord, voldtekter og ødeleggelser, og vi får et levende innblikk i sivilbefolkningens ufattelige lidelser. Den blodige Götterdämmerung ender når Hitler begår selvmord i førerbunkeren og Stalins Røde Armé noen dager senere har tatt kontroll over byen.

4 Likes

Angående no-fly zone - ville det hatt noen reell effekt på situasjonen på bakken fra eller til? Så vidt jeg har forstått så er det ganske begrenset flybåren aktivitet i utgangspunktet?

Det ville gjort slutt på terrorbombing, lite annet. Dvs, nå er det risky for Ukraina å flytte mye tropper samtidig.

Men ut fra det jeg har forstått så foregår dette stort sett med artilleri og raketter?

Hvis man benytter flyene til å kjeppjage russerne ut av Ukraina, så får man enda bedre effekt ja

2 Likes

Masse fly og helikoptre i bruk også. Pluss at Ukraina da kunne brukt egne fly til å massivt bombe russiske tropper.

1 Like

Jepp!

Nesten like stor å forbrytelse å sitte med hendene i fanget og bare fordømme det.

Det er vår alles plikt å kjeppjage Putins sadistiske morderbande ut av Ukraina ASAP. Skulle selvsagt vært gjort på dag 1 av denne krigen

5 Likes

så inni **** frekt av Russland og kalle en eksplosjonen i oljedepoet i Belgorod en Ukrainsk provokasjon… etter de har lagt store deler av Ukraine i ruiner og 1000vis døde

8 Likes

Nå voldtar jo russerene også jentebarn helt ned i treårs-alder (minst), og de er jo ikke fruktbare. Men det spiller jo uansett ikke så stor rolle, siden de myrder de når de er ferdige med de. Akkurat som de gjør med kvinnene de voldtar.

Risikoen for atomkrig er i mine øyne akseptabel.

Å ikke intervenere gjør det nesten uunngåelig å hindre at Kina vil gjøre fremstøt i Asia.

Samtidig vil Russland ikke stanse med Ukraina.

Om en atomkrig skulle skje, så vil omtrent alle utfall medføre at Russland opphører å eksistere. Og det vet de selv også, selv om de tidligere har lagt planer for å massivt atombombe Danmark for å skremme NATO fra å reagere.
Så lenge man sørger for å forklare Russland med teskje at noe slikt vil redusere landet deres og alle i det til aske, så slipper man sannsynligvis noe slikt.

2 Likes

Skal man få effekt av artilleri og raketter, så bør man faktisk ha en anelse om hvor målet er. Og ved NFZ, så forsvinner denne muligheten for Russland, bortsett fra med satelitter.

Krigsforbrytelsene i Ukraina er horrible og viser tydelig hvorfor krig må unngås. Det er alltid sivile, uskyldige og de sårbare som betaler den høyeste prisen når konflikter resulterer i krig.

Det værste er at det er mange flere døde sivile enn de bildene vi ser på Twitter. Mørketallene er trolig dessverre store.

Når krig bryter ut må man forvente høyere standard av profesjonelle militære, enten det er Russland slik som nå eller USA, Israel mfl som andre her har påpekt. Faktisk så burde man kunne forvente at «supermakter» og industrialiserte land detter standarden.

Krigsforbrytelser må følges opp og få konsekvenser. Ingen skal kunne slippe unna med å bryte menneskerettighetene. Alle land må ratifisere universelle lover. Alle land må forby klasevåpen, dette gjelder like mye Russland som USA.

Krig er bokstavelig talt helvete på jord og jeg håper inderlig at krigen stopper ved at man kan finne en løsning. I tillegg til de sivile tapene vi nå ser vil vi se flommen av de som dør grunnet sult i den fattige delen av kloden.

Selv har jeg ment at hvis Europa stoppet å kjøpe gass fra Russland så ville krigen stoppe ganske så raskt. Økte olje og gasspriser som vi nå ser er med på å fylle krigskassen. Skal man bruke sanksjoner så bruk de som som virkelig smerter.

Er flott at så mange nå er blitt engasjerte. Jeg håper dette engasjementet består utover kriger som pågår i Europa eller omhandler mennesker med samme hudfarge som oss.

Er mange kriger og konflikter som kan løses lettere enn å risikere atomkrig.

Mellom 2016-2017 ble omslag 25 000 Rohingya drept av militære og buddhister i Myanmar. 18000 jenter og kvinner ble voldtatt/seksuelt trakassert og 36000 brent. Dette pågår fortsatt. Kan løses uten å risikere atomkrig.

Borgerkrigen i Etiopia har siden november 2020 krevd 9000 liv (dokumentert) og man estimerer at de faktiske tallene er så høye som 50000. Kan trolig løses uten risiko for 3. verdenskrig.

Borgerkrigen i Yemen har krevd omlag 140000 tap, hvorav 20000 bare i 2020.

Borgerkrigen i sør-Sudan krevde opp mot 400000 liv mellom 2013-2020.

Jeg nevner ikke dette for å skyggelegge Ukraina, absolutt ikke, men for å vise at det er mye faenskap ute og går som verdenssamfunnet burde engasjere seg mer i og som man kanskje kunne få stoppet uten risikere 3. verdenskrig. Hvert eneste liv burde være like dyrbart.

Flere land i den fattige del av verden føler nok at de ikke ønsker å ta sterk parti i en konflikt som involverer supermaktene, spesielt når konflikter i u-land eller langtvekkistan ofte ikke løses hvis landene ikke har olje, gass eller naturresurser som er verdifulle (jfr Kuwait).

Sikkert mange som blir provosert av denne posten, men det for være. Og nei, jeg støtter absolutt ikke Putin (for helvete!) og jeg mener det er hans skyld Russland invaderte. Ja, jeg tror USA og Vesten har spilt en veldig uheldig rolle i årene opp til denne krigen. Jeg håper det er lov å kunne ha flere tanker i hodet samtidig.

En liten fun fact på slutten her. 90% av media i USA kontrolleres av 6 ulike eiere/selskaper. Tenk om all medisinsk forskning i verden ble ble sponset av kun 6 ulike sponsorer :scream:

8 Likes

Veldig enig med mye av det du skriver, men Vesten og USA har ingenting å gjøre med denne krigen.

Krigen er bare et resultat av Putin sin våte drøm om å gjenskape Sovjetunionen

3 Likes

Det var mye whataboutisme…

De konfliktene du nevner er borgerkriger og ikke storskala kriger mellom land som påvirker verdensfreden og verdens markeder for mat. Lav spredningsfare.

Og alle liv er ikke like mye verd. Sivilisasjon har en egenverdi. Ikke alle er like siviliserte. Synd å si det.

2 Likes

I det minste kan vi være enige om at Vesten spiller og vil spille en avgjørende rolle i kunne stoppe krigen.

2 Likes

Vi er helt fundamentalt uenige. Tror jeg for la det ligge med det fra min side.

4 Likes

Det jeg mener er at i usiviliserte samfunn er liv ansett for å være mindre verdt av de som bor der. Det er det vanskelig å sitte i Norge og gjøre noe med…

Videre mener jeg at høy grad av sivilisasjon dvs. politisk, kulturelt, menneskerettsmessig og teknologisk har en egenverdi som må beskyttes i tillegg til menneskene.

1 Like