Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Fant et ferskt Youtube- klipp som oppsummerer det å sette merkelapper på folk som stiller spørsmål ganske så spot on. Håper dere som setter merkelapper over en lav sko her inne, tar dere tiden til å se snutten (og forhåpentligvis tenker dere om to ganger før dere får lyst til å fyre løs i framtiden :v:):

@olafalo @Roc @Nimrod @h3nk1 @anon88079159 @Christian

2 Likes

Demokrati betyr at folket styrer. Folket kan styre med vold (det skjedde ikke i Ukraina - parlamentet avsatte presidenten).

Mine politiske ledere skal følge reglene vi har blitt enige om. Hvis Harald Rex begynner å skrive sine egne lover i morgen så skal jeg sitte på Slottsplassen til han går av. Det er kanskje greit for deg? Fordi han kan rent formelt? (Ikke gidd å heng deg opp i eksempelet -jeg gidder ikke slå opp om det er en formell mulighet).

Hvis myndighetene tar til våpnene, da må jeg underkaste meg eller stå på mitt.

@BudSpencer jeg tror vi sitter på ganske ulik forståelse av oppbygningen til Euromaidan og
selve hendelsesforløpet. Tror det blir fånyttes å diskutere mer når du legger det frem som om det skulle være «franske revolusjonen» anno 2014.

3 Likes
  1. Oppfattet deg heller ikke slik. Jeg sikter til forholdene på den andre tråden hvor en ihvertfall kom svært nær å kalle meg “putinversteher” der. Men det er jo heller ikke det å kalle noen slikt direkte som er det vanligste, såvidt jeg kan bedømme, men snarere å formulere seg i mer generelle vendinger, innforstått som om man godt vet hvem hvem det gjelder. Går man i direkte konfrontasjon med slikt kan det også se ut som man “føler seg truffet”. Osv
  2. Jeg er selvsagt klar over det. Mange har dessverre latt være å ta vaksinen pga lav tillit til myndighetene. Men helt uten grunn er det tross alt ikke at den tilliten er lav. Noe tilsvarende gjelder både vurderingsevne og sannferdighet når det gjelder alle mer uttalt politisk forhold. Løgner, feilvurderinger smitter over på alt. Det er nettopp så ille at politikernes rettmessig dårlige rykte kan komme i veien selv der vitenskapen er rimelig klar nok. Selv tok jeg jo ikke vaksinen fordi jeg stoler på politikere eller har trodd at vaksinen var “helt trygg”, men først og fremst av hensyn til eldre slektninger jeg bryr om og fordi jeg anså risikoen for alvorlige bivirkninger for meg selv som svært lav.
  3. En feil der. Det skal selvsagt være 2021.
3 Likes

Link gjerne til et tidligere innlegg hvis du har utbrodert ditt syn på revolusjonen tidligere.

Edit: Min største undring ved dine synspunkter er hvordan/hvorvidt du mener at et demokrati skal være robust mot autokrater som kommer til makten og søker å bli der.

Hehe, der står jeg fast. Jeg tenkte på tilsluttningen til opprøret, og jeg mente bestemt at Yanukovich ble forsøkt avsatt i en parlementarisk prosess. Jeg må ha tatt feil. Det ser ut som det er en “spørreundersøkelse” rundt oppsluttningen til opprøret jeg tenkte på. Så den er tynn og marginal.

I min søken fikk jeg oppfrisket mang en interessant hendelse opp gjennom prosessen med EU medlemskap. Par klipp:

Hei @Sjakk takk for svar.

Ja, disse sniper drapene under Euromaidan vært mye omtalt. Hvem som stod bak er også veldig omstridt.

Linker under til en akademisk artikkel samt en systematisk gjennomgang som indikerer at Svoboda stod bak sniper drapene og hensikten var å sette fyr og øke temperaturen på demonstrasjonen som hadde pågått.

@BudSpencer siden vi diskuterer mye av det samme så viser til denne posten med linkene under til deg også.

https://www.researchgate.net/profile/Ivan-Katchanovski/publication/266855828_The_Snipers'_Massacre_on_the_Maidan_in_Ukraine/links/5a83a7f7a6fdcc6f3eb295a5/The-Snipers-Massacre-on-the-Maidan-in-Ukraine.pdf?origin=publication_detail

2 Likes

Who is calling the kettle black? :crazy_face:

Er demokratiet robust er det også iboende robust mot autokrater.

1 Like

Hvordan?

Russland er et demokrati på papiret, og Putin har stor oppslutning. Vil du kalle Russland et demokrati?

Hvis ja, trenger du ikke lese lenger.

En tenkt revolusjon i Russland ville kreve omfattende lovbrudd, og ville neppe være fredelig. Den ville sikkert vært støttet av USA/vesten (veldig indirekte). Den ville kreve stor folkelig oppslutning.

Om en slik revolusjon setter inn et demokratisk styre, da har vi en legitim, demokratisk revolusjon. Er du enig?

3 Likes

Han gjør det motsatte. Forfyller USAs drøm ved å gjøre USA/NATOs posisjon til de grader sterkere og Russland irrelevant.
Imperialisme og fascisme er en mye sterkere hypotese. Jeg vet ikke hvorfor folk i dag tror at dette utenkelig og noe som kun hører fortiden til.
Russland styres av en nasjonalistisk enehersker med svært stor interesse for sin nasjons historie som i mange år har uttrykt bitterhet over hva Russland har blitt redusert til og mangel på forståelse for Ukraina som stat. Han har offentlig uttalt at han mener dette er ett folk og at han ønsker å forene landene.
Veldig likt Tyskland og Østerrike på 30 tallet spør du meg.

8 Likes

Men det betyr ikke at han ikke har oppslutning, bare at han ikke vil la opposisjonen komme til syne. Jeg tror han reelt kunne vunnet et fritt valg om han turte å holde ett. Oppslutningen hans er uansett betydelig, og da mener jeg større enn noe norsk enkeltparti, og kanskje større enn hva amerikanske presidenter pleier å ha. Men det kan endre seg veldig fort.

1 Like

Fra en russisk reisevlogger som er relativt upolitisk. Fra en litt nerdete synsvinkel synes jeg seksjonen der “Eli from Russia” er på supermarkedet (tidslinje 5:20 og utover) er interessant, for der ser man i butikken prisnivå og hvordan hun kommenterer prisstigningen på diverse matvarer. Og litt interessant å se hva russerne gjør når McDonalds og KFC stenger.

(100 rubler = 8,20 NOK)

6 Likes

For komplisert for meg Christian, hva mener du? :nerd_face:

Er det begynnelsen på slutten vi ser konturene av her?

President Volodymyr Zelenskyj sier seg villig til å droppe en Nato-søknad i bytte mot våpenhvile, russisk tilbaketrekking og garantier for Ukrainas sikkerhet.”

Zelenskyj sa at Kyiv er klar til å diskutere statusen til Krim og den østlige Donbas-regionen, som kontrolleres av russisk-støttede separatister…”

2 Likes

Det var jo ikke tvil om hvem som kom til å vinne krigen, så disse samtalene burde vært i gang tidligere. Da ville man begrenset tap av menneskeliv og Ukraina ville stått sterkere i forhandlingene.

Jo mer Russland får overtaket i krigen, jo svakere blir forhandlinskortene til Ukraina.

1 Like

Synes du det virker som om Ru “får overtaket” i krigen?
1/3 av soldatene er drept eller såret og resten begynner å bli temmelig slitne etter uker i fiendtlig land. Etterhvert som Ru bruker opp sine “avanserte” våpen får Ukr tilført stadig mer avanserte våpen.
Jeg synes slett ikke det er opplagt at Ru “vinner”.

6 Likes

Tidligere trodde Russland de kunne innta Kyiv og sette inn sin “egen” president. Det er ikke noe Russland tror de kan få til nå. Mao, Ukraina sin posisjon er sterkere, ikke svakere. Dette har kommet på bekostning av sivile som blir terrorbombet av Russland og infrastruktur.

4 Likes

Ja det virker sånn, at1/3 av soldatene drept tror jeg er lite sannsynlig.

Jeg skjønner ikke at folk kan si at de ikke vil vinne krigen, jeg klarer rett og slett ikke følge logikken.

På ene siden har du en narsissistisk gal mann, som starter en angrepskrig. Dette mener han er riktig for å beskytte sitt land. Så i motsetning til f.eks. USA sine kriger som har foregått langt borte fra hjemmlandet, og der krigens forløp ikke er direkte trussel mot landet, så mener Putin at dette er et vinn eller tap for selve Russland.

Dette betyr at tap ikke er et alternativ i hans øyne, spørsmålet blir da hvor skitten er han villig til å være for å vinne krigen. For han bestitter faktisk eksaleringsmidler som kan utslette Ukraina.

Så oppsumert: Gal man, med ubegrensede eskaleringsmidler, som kjemper for livet. Det blir Russland som vinner krigen, men til hvilken pris?

‘‘Best case’’ er at opp mot 1/3 er satt ut av spill, KIA, MIA, WIA eller POW. Kan vel også legge til x-antall desertører, men de kan jo befinnes under MIA

3 Likes