Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

image

Hvor azov-bataljonen har hentet navnet sitt fra er det så vidt jeg ser ingen som bestrider her, poenget var hvor bokstavene til russerne kommer fra. Her er det mange teorier, og dette er en av dem. Uansett, denne gjengen har veldig høy status for russerne i denne krigen, muligens så høy at de kan betrakte Ukraina som denazifisert hvis den blir nedkjempet, og dermed hanke inn enda en seier til 9 mai-paraden. Russerne bruker, som det er blitt nevnt, deres frynsete rykte for alt det er verdt. De holder også tilfeldigvis til i et av de områdene russerne har mest lyst på, av flere grunner.

Russerne blir jo ikke enige med seg selv, noen ganger er det azov og andre som er nazister og russerne må frigjøre resten av ukrainerne fra dem, andre ganger er det nærmest iboende nazistisk å tilhøre ukrainsk kultur og all ukrainsk nasjonalisme må utslettes.

Så er det altså slik at bokstavkodene til russerne til sammen danner AZOV (I tillegg til X fra Tsjetsjenia.) Det er kanskje helt tilfeldig.

1 Like

Putler’s private arm’e!!

PMC Wagner eller Private Military Company Wagner – også bare kjent som Wagner-gruppen – dukket opp som små, grønne menn uten kjennetegn på uniformene da Russland annekterte Krim i 2014.

Leiehæren styres av Moskva, men president Vladimir Putin nekter kategorisk for at han vet noe om organisasjonen, selv om de brutale soldatene fortsetter å dukke opp i russiske interesseområder som Syria, Den sentralafrikanske republikk og nå sist i Ukraina.

Lederen for gruppen, den etniske ukraineren Dmitri Utkin, er tidligere offiser i de russiske spesialstyrkene og har overkroppen fylt med nazistiske tatoveringer. Kodenavnet hans er ‘Wagner’, som referanse til Hitlers favorittkomponist.
Utkins folk har stått bak likvideringer i egne rekker blant ulydige pro-russiske separatister og har blitt koblet til voldtekter og drap på sivilbefolkningen i Afrika. I 2017 dukket det opp en video der Wagner-soldater knuser armene og bena til en syrisk desertør med en slegge før de kutter hodet av ham.

Brutaliteten er et tilbakevendende trekk hos de russiske leiesoldatene, som teller mellom 5000 og 30 000 mann og har vært forbundet med en operasjon rundt Kyiv i Ukraina, hvor de skulle være satt inn for å spore opp og drepe den ukrainske presidenten Zelenskyj.

Senest er Wagner-styrkene rapportertlenger mot øst etter russernes tilbaketog fra Kyiv.

1 Like

Wagner har også vært satt inn tungt i Donbas fra dag 1.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Stadige små drypp med mer eller mindre fordekt russerpropaganda? Greit å vite hvor vi har deg…

9 Likes

På tide i kicke denne brukeren fra forumet, @Evilfreud ?

Det han legger ut er kontinuerlig noe fundamentalt annnet enn å “se ting fra flere sider” - noe helt annet enn en del andre brukere som også har fått pepper i det siste.

7 Likes

Det får evt @pdx avgjøre.

Hva har en høring fra USA med russisk propaganda å gjøre, her er de selv som har sagt de ikke finnes til nå noe helt annet. Det er dette jeg kommer med.

En gammel, men ekstremt aktuell og morsom artikkel som stod i NATT&DAG:

4 Likes

Ah ja, la oss sparke ut brukere som deler informasjon og/eller propaganda vi ikke er enige i. Hva med å heller sette skapet på plass og/eller forklare hva som er galt og hvorfor. Det lesses jo ned med emojis og gjemmes uansett. The system works.

Skal det samme gjelde omvendt vei også? Skjer ikke sjelden at det deles direkte misinformasjon. Uten at det er med hensikt.

2 Likes

Det som går igjen av brukerens poster er en tilnærming av konstante forsvar subjektivt av russernes invasjon av Ukraina. Ja det skal være rom på forumet for/imot, men når hver eneste post er dratt ut av kortstokken til komiske Ali er det jaggu på plass at det stilles spørsmål om bruker burde ta seg en pause eller ikke!

7 Likes

God hvordan alle hisser seg sånn opp. Kan dere ikke bare diskutere saklig?

4 Likes

Handlet ditt opprinnelige innlegg om en høring fra USA eller konspirasjonsteorier om hva som befinner seg under bakken i Mariupol?

Hvordan du kan få deg til å implisere at de ukrainske styrkene nekter å gi seg for å beskytte NATO sine interesser og hemmeligheter, som underminerer deres heltemot på ynkelig vis, på bakgrunn av spinnville teorier hentet fra Telegram, det er så far out at det er vanskelig å skjønne annet enn at det er helt bevisst. Især når du spiller så utpreget dum som forsvar.

Den pro-russiske ensidigheten, hvor du bare durer på, side om side med russiske krigsforbrytelser av verste sort, er fordømt provoserende.

16 Likes

Beste utfall er at deltakere korrigerer egne oppfatninger gjennom meningsbrytning og når det gis (kraftig) motstand. Synes terskelen for sensur/utkastelse bør være høy. Og selv om det kan være «ubehagelig» å lese ting man mener er direkte sprøyt, så er det noe med å vite hvor man har motparten også - hva som skjer i deres tankeunivers. Det forsvinner ikke selv om det sensureres.

2 Likes

Angående Mauriopol.

Industriområdet ble bygget av Sovjet. Det er allmenne kjent at Sovjet sine industribyer ofte hadde flere etasjer under bakken. Med tuneller og annet. Målet var å holde produksjonen oppe i en krig.

Dette var sånn Sovjet fungerte. Så kan man sikkert finne på diverse konspirasjoner rundt disse. Uten at det blir veldig sant av den grunn.

5 Likes

Den første setningen din av «utklippet» mitt er jeg helt enig i når vi diskuterer børs for/imot. Mye blir for fort moderert.
Når det gjelder invasjonen av Ukraina så kan jeg kun snakke for meg selv. Jeg har ingen familie ei heller venne relasjon i min krets som er stødt, men det er kansje andre som er det på begge sider.
Da mener jeg gjentagende «ubehagelig» propaganda med null hold i grasrota burde sett nøyere på mtp en forumpause eller ikke om det er i favør av den ene eller andre parten.

3 Likes

Skal sies jeg er ekstremt bekymret over hvor totalt blottet for kildekritikk enkelte virker å være.

Spesielt når mye av det er enkelt å tilbakevise.

9 Likes

Flott at de 170 Nasjonal Guard vaktene ved Chernobyl tatt til fange av russerene og enda ikke kommet til rette.

Dette er da soldater som passer på at svært radioaktivt materialet ikke faller i feil hender. De er militært veldig lite viktige.

Men med tanke på hva som har skjedd med alle andre kan vi jo anta at de er bakbundet og skutt i hode. Helt sykt opplegg.

4 Likes

Skal være den store kolonnen. Den kontoen har posta mye som var korrekt før.

Håper på bilder og diverse som bekrefter dette.

1 Like

Heh, mye skeptiske folk i kommentarfeltet. Mye flere enn vanlig