Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Må le litt. Kinda busted.

Alltid skeptiske folk. Mer og mer desperate ettersom russland taper terreng.

5 Likes

https://twitter.com/spectatorindex/status/1513368743870537734?s=21&t=obHCFDOPi_AhrRxxLOPqxw United against the orc army!

2 Likes

Da russerne trakk seg tilbake flyttet familien hjem. En uke senere åpnet de kjellerlemmen – Urix (nrk.no)

Avnazifiseringen går strålende. Hadde bare nato og demokratiet veket så hadde putin sluppet å drepe masse sivile!.

Dere som har messet om NATO og EU som har “presset Putin” som ikke har gitt han noe valg. Hva tenker dere nå?

Tok dere feil? Handler dette om alt annet enn Nato og EU. Eller mener dere fortsatt at Folkemordet vi nå ser i Ukraina er Nato og EU sin feil?

Edit : For de som ønsker å se film av hva som var nede i kjelleren så er den i linken under.

13 Likes

God stemning i Luthansk. “Seperatistene” trenger kanonføde så da rekrutteres villige sivile til å kjempe!.

2 Likes

Skjønner ikke poenget. Jeg hadde skutt russerne eller hoppet av ved første anledning.

3 Likes

Sånt løses på 2 måter.

  1. Barriæretropper. Skyter alle som prøver å flykte fra fronten.
  2. Familien din er fanget i Luthansk og blir henrettet eller satt i fengsel om du gjør noe dumt.

Tingen er, de som enda tror det er et “opprør” mot Kyiv regjeringen i Luthansk og Donesk må være ganske naive.

4 Likes
  1. Man rømmer til fronten. Joiner ukrainske styrker.
  2. Skutt blir de uansett. Er sikkert mange som ikke har familie igjen heller.

Denne tråden er jo død. De som ønsker å se litt mer nyansert på krigen blir enten verbalt lynsjet, satt i bås, truet ned utkastelse, og sist men ikke minst moderert bort.

Forumet framstår for meg ikke som et demokratisk forum lenger.

Så de spørsmålene (med en god porsjon innbakt hersketeknikk) du stiller Evilfreud er det ingen vits å svare på, for om du ikke får svaret du ønsker så moderer du det bare bort. Og hvis ikke det skjer, så inntreffer mest sannsynlig noen av de andre punktene jeg nevnte i første avsnitt.

1 Like

Det er vel ganske naturlig at de som hadde noe sympati eller støtte for Putin/Russland har kommet på bedre tanker ettersom folkemordet er kommet frem i dagens lys.

Men hvis du mener det går ann å nyansere et folkemord er det jo bare å prøve.

9 Likes

Hvilke nyanser savner du? Det russiske diktaturets syn på saken?

6 Likes

Russlands grusomheter blir mer og mer synlige for alle. De som støttet Putin holder kjeft eller fjernet støtten. Verbalt lynsjet forstår jeg godt, du skal jo være rimelig tett for å støtte et folkemord.

Hvis noen i moderatorgruppen har truet noen med utkastelse er det en sak å ta for @pdx.

5 Likes

Slik jeg opplever denne tråden nå så har den blitt mer eller mindre lik den andre tråden. De fleste kommentarer og poster som legges ut nå omhandler hva som skjer i nåtid, dvs dette øyeblikksbilde, og omhandler ikke bakgrunnen for krigen, de geopolitiske konsekvensene og liknende. Det er rett og slett blitt mer Tweets og status som postes her også.

Det virker for meg også at det er vanskelig for enkelte å skjønne at grusomhetene og krigen man nå ser kan ha utspring fra en politikk og konflikt som går mange tiår tilbake i tid, og en konflikt som også NATO og Vesten har spilt en avgjørende rolle i. Det at det skjer brudd på menneskerettigheter nå er ikke et bevis for at NATO eller andre ikke har spilt en rolle i oppbyggningen av konflikten over tiår.

Men klart, hvis man mener at krigen nå er de facto ene og alene forårsaket i Putin sin stormannsgalskap eller fascistiske planer (legitimt scenario å mene dette selvfølgelig) så kan jeg forstå at politikk ført fra NATO, Vesten og liknende har mindre betydning og er mindre interessant å diskutere.

Ellers, det er som vanlig veldig lav terskel for å kalle noen Putin sympatisør i dette forumet. Slike slengbemerkninger er også med på å dempe lysten til å bidra med poster hvor man ønsker og forsøker å forstå de store linjene eller forsøker å skrive seriøst.

My two cents

5 Likes

Var vel litt derfor man opprettet en ekstra tråd, for å snakke om bakenforliggende grunner som endte med denne invasjonen. De fleste gir jo uttrykk her at de verken støtter Putin eller Russland sin sak. Men blir likevell ofte sablet ned.
Går ut i fra at man vil også kunne lese om opptakten til denne krigen i historiebøkene, som man kan bl.a lese om opptakten til ww2. Man ser jo mye likheter her, med Hitler og Putin.

1 Like

Hvis John Mearsheimer synes det er vanskelig å skjønne hvordan krigsforbrytelsene i Ukraina har skjedd så kan man virkelig ikke kalle seg upartisk.

Hvis han ikke skjønner hvordan den russiske hæren opererer over alt der de har vært så kan man også trekke hele hans kompetanse om Russland i tvil.

11 Likes

Mannen er en akademiker som vurderer geopolitikk ut fra et sett forutsetninger og såkalt realistisk teori.

Hans mest kjente bok «The Tragedy of Great Power Politics» er et av de viktigste bidragene til IR-litteraturen i nyere tid.

Det man ofte ser med aldrende akademikere, er en manglende evne til å ta inn «ny» informasjon eller være musikalske. Kan godt hende Mearsheimer begår slike synder i dag. Se bare hvordan Chomsky har «mistet» det på sine eldre dager.

At man av den grunn skal kaste deres respektive bidrag som akademikere på bålet faller på sin egen urimelighet.

Edit:

De som ønsker kan jo lytte til hele intervjuet. Og så gjøre seg opp egne inntrykk av hva som sies og vektlegges, og om det har forklaringskraft.

4 Likes

Jeg mener ikke å diskreditere hans tidligere arbeid, jeg vil bare påpeke at han fremstår som upålitelig med sine vurderinger rundt dagens Ukraina situasjon.

De kaller fenomenet “Nobel disease” fordi det er så mange intelligente mennesker inkludert mange Nobel prisvinnere som gjerne i sine eldre dager omfavner ideer som er helt fjern fra den vitenskapelige metode.

2 Likes

Stemmer disse to påstandene han kommer med da?

  1. Amerikanerne pushet for å bevæpne sivile. Hvor kommer dette fra?
  2. Er ikke bevæpnede sivile tatt opp i enten territorial defense units eller den ukrainske hæren? Inntrykket jeg har fått er altså mer noe som ligner på at de mobiliserte personell enn å tilfeldig dele ut våpen til sivile som tar de med hjem for å vente på russerne.

At de systematisk bomber byer uten hensyn til sivile er det ingen tvil om så hva Mearsheimer egentlig vil fram til med tanke på krigsforbrytelser er ikke helt klart.

At Mearsheimer mener Russland ikke er interessert i territorium er også litt rart siden dette startet med at Russland tok Krim. At han mener at Russland ikke nødvendigvis vil gjøre hele Ukraina til en del av Russland er greit nok det. Man kan bare se til Hviterussland for å se at Russland liker bufferstater som er de facto under russisk kontroll like mye som å gjøre noe til russisk territorium som medfører masse komplikasjoner. Hele Ukraina konflikten startet jo nettopp med at Putin begynte å miste kontrollen han hadde over Ukraina.

7 Likes

Det er en grunn til at jeg sa hele intervjuet. Ikke spisse det ned til to punkter i alle fall ikke jeg har kompetanse til å svare ut på en meningsfull måte. Fokus for diskusjonen i videoen, som er over én time lang, er hovedsakelig om hvilke bakenforliggende årsaker som bør vektlegges etter hvert som ting eskalerte i retning av den ulovlige, katastrofale invasjonen.

1 Like

Sånt tenker jeg Mearsheimer tenkte på når han kom med utsagnet.

Interessant intervju med Mearsheimer (og hvorfor du ikke bør høre på han)

2 Likes