“Uhørte holdninger” fikk jeg høre at jeg hadde allerede i første klasse i den videregående skolen. Da gjaldt det både innvandring og likestilling. Alt som skulle til for å bli kalt “rasist” var å argumentere imot innvandring uten på noen måte å snakke nedvurderende om andre folk og nasjoner. Og så hadde jeg “uheldigvis” lest en artikkel skrevet av Weiert Velle, rektor ved Veterinærhøyskolen. “Debatten” om innvandring på 1980-tallet bar forøvrig nettopp også sterkt preg av noe lignende “sovjetpsykiatri”.
Utsnitt av artikkelen "“Rasisme” -avsløring eller tilsløring ", trykt i Per Bakke og Per Saugstad (red): Innvandring -fakta og problemer. Ad Notam/Gyldendal, Oslo 1993.) Sigurd Skirbekk: Rasismefortolkning - kampen om de kulturelle kodene Sykdom og smitte På nyåret 1987 kom det en annonse på trykk i Aftenposten med teksten “Forsvar deg selv, ditt folk og kommende generasjoner mot fremtidsblinde politikere”. Annonsen karakteriserte informasjonen om norsk innvandringspolitikk som “menings-fascisme” og oppfordret folk til å danne grupperinger som kunne kjempe imot den offisielle politikken. Aftenposten tok altså inn annonsen. selv om avisen redaksjonelt tok avstand fra teksten. Til forsvar for sin åpenhet skrev redaktøren: “Vi tror at norsk presse bør være meget varsom med å kriminalisere legitime oppfatninger. Det er farlig å lyse andre meninger i bann”. Arbeiderbladet, som ikke tok inn annonsen, ga Aftenposten et tilsvar i en leder 19. januar: “Generelt kan vi gjerne slutte oss til slike banaliteter. Men ikke når det gjelder rasisme, eller meninger som kan utløse rasistiske holdninger hos leserne. Derfor tar Arbeiderbladet konsekvent ikke inn annonser som fører til hets, terror og umenneskelighet for de svakeste blant oss, innvandrere og flyktninger”. Avisen slo deretter fast : “Det er en skam at vi i Norge, med et så lite innvandrer og flyktninge-problem, ikke makter å løse disse spørsmålene på en moralsk høyverdig måte”.Dagen etter var det et stort møte i Oslo Jern og Metall der Reiulf Steen, ifølge avisreferatet, blant annet uttalte: “Rasisme er en sykdom som vi alle kan bli rammet av. Vi er alle disponerte til å bli rasister, under bestemte forhold og omstendigheter.” Jern og Metalls leder, Ellen Stensrud, fulgte opp: "Så lenge vi har økonomiske problemer, vil flere bli smittet. Derfor er det viktig at vi, i likhet med bedriftshelsetjenesten, driver forebyggende arbeide. Ellers frykter jeg at sykdommen brer seg langt inn i våre rekker."I tillegg til sykdomsdiagnosen finner vi flere andre diagnostiske fortolkninger av motstanden, som hatefulle holdninger og som mangel på opplysning. -“Den som hater og går til rasistiske aksjoner, fratar seg selv evnen til å tenke fritt og uten fordommer”, uttalte til eksempel psykiateren Leo Eitinger, uten at det samtidig ble sagt at også andre former for hat kunne virke blokkerende på fri tenkning.
Sigurd Skirbekks artikkel var lenge tilgjengelig på nettsiden til Universitetet i Oslo der han gjennom mange år var professor i sosiologi. Men av en eller annen grunn forsvant den etterhvert og var så kun å finne på skirbekk.info, som også forsvant for et par år siden.
Og det jeg har gitt uttrykk for når det gjelder Russlands invasjon av Ukraina skiller seg vel ikke stort fra det den amerikanske statsviteren John Mearsheimer har sagt. Problemet er vel at det handler om å forsøke å forholde seg realistisk og nettopp ikke henfalle til selvforherligende “holdninger”.