Er ikke noe spøk og kutte oljen fra RU heller:
Er Europere klare til takle hva sanksjonene medfører?
Er ikke noe spøk og kutte oljen fra RU heller:
Er Europere klare til takle hva sanksjonene medfører?
Vel, tydeligvis ikke når tyskland ikke ønsker å skru av gasskranen og franskmenn stemmer på Le Pen?
Det er vel nettopp dette som dessverre er litt av problemet.
Er første gang slike massive sanksjoner brukes som et motsvar mot krig mot et land som resten av verden er gjort seg selv så fryktelig avhengig av og som NATO ikke ønsker å direkte konfronter og eskalere konvensjonelt mot.
Spesielt når det også finnes andre land som er åpne for handel med Russland.
Er en «game of chicken», skal man strupe krigskassen til Putin og la Europa gå i en resesjon, skal man gjøre ingenting, eller skal man gå inn med NATO. Til nå eksperimenterer man med litt av alt.
Tror det hadde gått helt fint, gitt at man kommuniserer tydelig at det koster å bidra i kampen mot Putin.
Men klart, det blir ikke AC om sommeren, man må spasere til butikken og tenke seg om når man handler varer, reiser tec
Heh, rart at man ikke kjører boikott gitt at konsekvensene blir så trivielle som du tror.
Ikke rart i det hele tatt.
Politikere er like late som alle andre mennesker og velger minste motstandsvei. Enklere å bare la det skure å gå
Noen velger også minste motstands vei i form av intellektuell latskap.
Vet at du og millioner av andre med deg heller velger billige varer, komfort og velferd foran å gi full støtte til Ukraina.
Men jeg mener at å finansiere den russiske krigsmaskinen ved kjøp av russisk olje og gass er moralsk forkastelig og kan også bidra til å undergrave vår egen frihet på sikt.
Det vil svi å hjelpe Ukraina, men prisen vi betaler er bare en brøkdel av hva Ukrainere må betale i form av et ødelagt land, drap, tortur og alle andre menneskelig lidelser
Bra kommentar, like tanken til The Observer
1. Direkte intervensjon etter invitasjon fra den ukrainske regjeringen for å opprette sikre soner for interne flyktninger i Ukraina. Disse sonene skal klart defineres, og forklares for Russland, og forsvares av Nato-soldater. 2. Erklære at havnebyen Odesa er utelukket som russisk krigsbytte, og forsvare denne delen av Ukraina med marinefartøyer fra Nato-land i internasjonalt farvann. 3. Informere Putin om at hvis hans artilleri igjen dreper sivile, som på jernbanestasjonen i Kramatorsk, så er de som skyter slike raketter legitime mål for Nato. 4. Forsyne Ukraina med kampfly og stridsvogner. 5. Stanse all import av russisk olje og gass
Det er vel heldigvis lite sannsynlig så lenge de fleste tilhengere av de andre kandidater vil sekundært stemme på Makron?
Tyske myndigheter har jo en faktor de må ta hensyn til som f.eks. Russland slipper, nemlig hvordan folket i et demokrati vil godta politiske vedtak…
Derav minste motstandsvei.
Som sagt, det må kommuniseres klart og tydelig hvorfor vi gjør dette. Og hvor liten pris vi faktisk betaler kontra folket i Ukraina.
Jeg tror muligens at hesteskoteorien kan stemme (ytterpunktene finner hverandre), og at Macron felles. Stakkars franskmenn, ikke mye bra å velge mellom der nede.
Eller den vei som gir flertall for gjennomførelse…
Vinner MLP og en plan om Frexit i stealth modus blir det hun kjører videre med blir det katastrofe for EU….for et rot.
Personlig skjønner jeg ikke at Macron ikke skal vinne, spesielt pga det som skjer i Ukraina.
Er du på alvor overrasket over at en invasjonsmakt fra et diktatur som har drevet hitlerjugend i årevis og dehumanisert ukrainerne til å være synonymt med arvefienden fra wwii bruker voldtekt og drap som virkemiddel?
Jeg mener vi nå er helt på terskelen til at det er rett at NATO oppretter en no fly zone over ukraina, med de konsekvenser det vil ha.
Uansett konsekvenser?
Hva er konsekvensen hvis Putin får vite at han kan bruke voldtekt som virkemiddel mot en vestlig stat uten at vesten griper inn?
Jeg mener det samme som The Observer, at vi setter en klar og tydelig grense ovenfor Putin.
Om han velger å nuke hele verden fordi vi sier det er uakseptabelt å angripe sivile og bruke voldtekt aktivt i denne krigen, så tenker jeg han han like gjerne kan finne opp hvilken som helst annen fiktiv grunn tir å nuke Vesten
. 3. Informere Putin om at hvis hans artilleri igjen dreper sivile, som på jernbanestasjonen i Kramatorsk, så er de som skyter slike raketter legitime mål for Nato.