Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Hva er hensikten med å være medlem av Nato, dersom Nato likevel skal gå til krig for et land bare fordi det er “vestlig”? Da bortfaller jo hele hensikten med medlemskap.

Synes den indiske utenriksministeren sa det elegant og lettfattelig til Blinken. Løst sitat: «det vi i India bruker i en måned av russisk gass er det Europa bruker på en kveld, det er andre du burde mase mer på en oss»

Anbefaler hele snutten

4 Likes

At Deutsche bank tanker 8% betyr for meg at vi har kommet til det neste. Putin kommer til å begrense tilgang til energi. Tyskland / Europa får seg en knekk som vi ikke har opplevt etter WOII.

Russia, de selger det de holder tilbake til India / China tenker jeg. De har langt erfaring mht logistikk å levere til disse land.

1 Like

Med mindre Kina og India øker sitt forbruk vil jo de kjøpe mindre fra andre produsentland, og den kapasiteten blir da tilgjengelig for vesten. Kina og India vil antaglig få kjøpt til rabatt, men det er jo forsåvidt bra at Putin ikke får fullt betalt. Så hvis gass og olje kan transporteres fra andre land er det nok shippingbransjen som er vinnere i det scenarioet.

5 Likes

Russland har ikke logistikk klar til å øke transporten av gass og olje til Kina og India, så kuttes eksporten til Europa, så blir det etterhvert problemer med lagring og produksjon…

2 Likes

Finnes ikke nok kapasitet østover til å levere et større europeisk kutt til India og Kina. Samtidig betaler India og Kina mye lavere pris en Europa.

Enda mer overgrep og folkemord avdekket.

Begynner å bli systematisk det opplegget her. Formålet virker mer å mer å knekke den ukrainske ånden. Knekke friheten og demokratiet. Ødelegge alt Ukraina står for. Samtidig står enda folk og sier at her har Nato og EU provosert Putin. Presset Putin, slik at han ikke hadde noe valg.
Begynner å bli fryktelig tydelig hva dette handler om og det har svært lite med både nato og eu og gjøre. Og alt å gjøre med en syk despot som kjemper for at makten til hans korrupte elite fortsatt skal være relevant. Samtidig som mange “intelektuelle” i vesten løper despotens ærend med å finne unskyldninger for de grusomme herjingene.

Gruer meg faktisk til Mauriopol er frigjort og grusomhetene der kommer frem.

5 Likes

Le pen skal normalt være sjanseløs i andre runde. Det krever kun at et tilstrekkelig antall på venstresiden holder seg for nesen og stemmer macron i andre runde.

3 Likes

Forhåpentligvis, bare de på venstresiden kommer ut og avlegger stemmer burde dette ordne seg.

Macron og Frankrike kom bedre ut av Corona epidemien enn Spania, Italia og UK. Arbeidsledigheten i Frankrike er også laveste på 13 år. Macron har forsøkt å megle i Ukraina og spille en øst-vest buffer.

Synd hvis Frankrike også skal falle for en populist.

1 Like

Er (relaivt) sterk motstand mot migrasjoslinjen som er hovedkraften (tror jeg) bak Le Pen. Her er f.eks. tidligere sjef for DGSE ute i landets største avis og snakker om hvor ille stilt det er.

4 Likes

Nei det har vi ikke.
Diskusjonen handler ikke om USA og deres manglende respekt for internasjonale lover eller om «sivile lider store tap også når avanserte vestlige militære invaderer» som ingen har argumentert mot.
Den handlet om måten partene fører krig på som er viktig.
«avanserte vestlige militære» driver eks ikke med beleiring og utsulting slik Russland gjør i Ukraina og gjorde i Syria for få år siden.
Figuren med 200k sivile og 66% rate nevnt gjentatte ganger som bevis for at USA fører krig like hensynsløst som Russland viser døde av flere grunner som følge av krigen som er utenfor dette teama.

Iraq Body Count project data shows that the type of attack that resulted in the most civilian deaths was execution after abduction or capture. These accounted for 33% of civilian deaths and were overwhelmingly carried out by unknown actors including insurgents, sectarian militias and criminals. The following most common causes of death were small arms gunfire at 20%, suicide bombs at 14%, vehicle bombs at 9%, roadside bombs at 5%, and air attacks at 5%.[88]

PLOS medicine study cause of violent deaths: Gunshot 63%, Car bomb 12%, Airstrike 7%.

Vet heller ikke hva som er sant om Saddam i 2003. Dette var en diktator som brukte Unesco-steder til troppeposisjoner i 2003 og human shields i krigen han startet med Kuwait etter å ha drept mellom 50 000 og 182 000 kurdere.

Å være dead set på at Russland ikke er være verre enn USA på noen områder og ta det opp her er ikke hjelpsomt.
Minner litt om Chomskys mer ekstreme versjon der alt av brudd på menneskerettigheter og imperialisme enten er forstålig og kan skyldes på USA, eller benektes mindre det er USA som begår dem.

6 Likes

Ukrainske flyktninger vil ikke til Sverige. Det burde få den svenske krona til å stupe spør du meg. Hvis ikke engang flyktninger fra krig vil dra til Sverige.

Ja, jeg er enig. Det er mest trolig immigrasjon og spesielt fra nord-afrikanske og muslimske land som er problemet.

Personlig synes jeg mindre synd på ex-emperialistiske land som har problemer med befolkninger som kommer fra tidligere kolonier. De burde klare å løse problemet på en bedre måte nå, de hadde ikke noen problemer med å utarme koloniene for ressurser og bygge velstand. Veldig personlig formening og satt på spissen.

1 Like

Folkemordet avdekkes videre. Som pappa svir det når jeg ser barn drept av putins djevler. Kun fordi han er maktsyk og stormansgal.

Jeg har nådd grensen.

Alt annet enn oppløsning av Russland er ikke akseptabelt.

Land som handler med Russland bør straffes.

4 Likes

Nå er det ikke dette jeg har argumentert for heller, jeg har ikke skrevet at Russland ikke er verre enn USA. Hvis du tolker det dit hen at jeg forsøker å legitimere krigshandlingene eller «fordi USA har gjort det så kan Putin gjøre det» så er det ditt problem. Mitt poeng og det mine innlegg i går kveld primært handlet om var at mange sivile dør i krig, selv i kriger utført av Vesten.

Jeg kan heller ikke vite hva som er hjelpsomt for seg eller ikke, men fint at du har stadfestet dette nå. Jeg skal ta mer hensyn. Er det minste jeg kan gjøre siden du spør.

Siden du bringer det opp. Et alternativt ville vært teppebombing ala shock and awe, dette var en slik åpning flere militære eksperter forventet at Russland skulle kjøre på med, vil du heller foretrukket noe slik hvis de hadde muligheten? Er dette mer humant mener du?

Og til slutt, siden du nevner Chomsky. Jeg føler han har bidratt med mye meningsfylt. Er ikke alt jeg kjøper eller er enig i, men jeg synes det er verdt tiden min å lese eller høre han snakke.

Edit: et sted hvor jeg har direkte sammenliknet Putin og USA er hvordan de forvarte å innvandrere hhv Ukraina og Irak. Der har jeg skrevet at det var like mye B.S ja.

2 Likes

Maktbruken mot sivile viser jo tydelig hva som er agenda og begrunnelse.

Putin ønsker å vise verden og alle satelittland at det koster å si imot kremlin. Det koster å velge demokrati fremfor gutteklubben grei.

Dette er putins siste sjangse. På 12 måneder har både hviterussland og kazaksthan hatt opprør. Folk ser til Ukraina og ser at de var på samme vei som baltikum. Demokrati, åpenhet og velstand. Veksten kom. Det ble for farlig for putin.

Volden, voldtektene, drapene, halshugging. tortur og andre grusomheter mot de sivile bekrefter dette.

10 Likes

Mener du at Russland ikke har teppebombet? At de ikke prøvde “shock n awe” ?

Du har fått med deg at hele krigens første fase feilet stort for putin?

Du har vel forsåvidt også vært den største Putin sympatisøren på forumet fra dag 1. Har ikke manglet på hvor mye feil og skyld Nato og EU hadde for det Putin måtte gjøre.

Lurer litt på hva du tenker om de ekstreme voldshandlingene Putins menn utfører mot sivile kvinner og barn? stemmer, du prøver å vri det over til Irak krigen som også var en ekstrem borgerkrig. Er det for å legitimere volden og drapene på sivile utført av Putin?
Tenker du @Roc at volden, drapene, voldtektene utført mot sivile Ukrainere av Putins soldater er legitim? At dette er endel av det Ukraina må tåle siden de beveget seg mot demokratiet og ønsket seg inn i både EU og Nato?

5 Likes

Jeg tolker det som at du mener at Russland ikke fører krigføring på en mindre human måte enn USA.

Tror ekspertene vil være enige i at 3000-7000 sivile ikke er usedvanlig mye for å ta over hele Irak. Iraks hær var flere ganger større enn den Ukrainske og landet var styrt av Saddam.
Russland åpnet også med en shock and awe mot militære installasjoner for at Ukraina skulle overgi seg. Problemet er at det ikke virket slik som i irak, så de har gått over til å utslette bydeler med “dumme” bomber, beleiringer og å tilsynelatende sende random sende missiler rundt i landet.

“Most of their actions in support of the Syrian army was to exact a high civilian death toll in order to break the morale of the people. And eventually they succeeded in basically dismembering the Syrian opposition as a result,” said Randa Slim, a senior fellow and director of the conflict resolution program at the Middle East Institute. “I think that’s what they would like to do — they’re going to go with extreme force, partly to break down the morale of the Ukrainian people and try to prevent any kind of organized resistance forming together against them.”

2 Likes

Tror mange har sett youtube-videoen av Trump som gir Stoltenberg en “leksjon” i hvor dumt det er å bli avhengig av russisk gass fra juli 2018 og lagt ut på CNBC:

Hvis noen synes det var interessant, eller underholdende, bør de ta en liten titt på video-klippet under fra Bloomberg fra september 2018.

Sjekk reaksjonen til den tyske delegasjonen når Trump på sitt sedvanlige vis hevder Tyskland løper en stor risiko hvis de fortsetter den kursen de nå er på med å bli for avhengig av russisk energi.
Husk at dette er en offisiell forsamling (FN), så kroppsspråket formidler bare en fraksjon av hvor dum og virkelighetsfjern tyskerne mener Trump egentlig er. Klippet er på 0:29 min.

16 Likes