Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

@Roc , synes du Putin nå har grunn til å invadere Sverige og Finland siden de velger å bli med i NATO og fortsette med demokratiske valg?

3 Likes

Dette framstår som høyt spill. Det er risikabelt å fornærme statsoverhoder fra nasjoner som du er fullstendig avhengig av fortsetter å vise sin velvilje og gavmildhet. Uansett hvor rett man har.

Hvis man tar noen steg tilbake, og tenker politisk ut fra tanken om at hele NATO må være enige, eller hele EU må være enige, om visse typer tiltak, så setter Ukraina her en slags standard hvor folk som tidligere har vært positive til Russland ikke er velkomne i det “gode selskap” ?

Rarere ting har skjedd enn at Le Pen vinner over Macron om ett par uker. Tja, hva da?

On NATO, Le Pen shares the view of her third-placed challenger, Mélenchon, that France would be better off without the treaty alliance, so that France would “be no longer caught up in conflicts that are not ours.”

A Le Pen presidency would likely see France become a spoiler when it comes to Europe’s largely unified response to the war in Ukraine. “She would probably go further than Viktor Orban and in fact block some of the decisions in Brussels that have to do with Ukraine,” Quencez said

Like Hungary’s newly reelected prime minister, Le Pen has been outspoken on European weapons transfers, saying that sending weapons into Ukraine risked turning France into a co-belligerent in the war (not necessarily a unique position seeing as that was Germany’s stance up until a few weeks ago).

By focusing so much of his campaign to date on foreign policy in a bid to demonize Le Pen’s links with Putin, Macron may himself be showing some naiveté, and keeping opportunities open for the right-wing leader. “I’m personally a bit concerned by the fact that the Macron campaign is so focused on foreign policy right now,” GMF’s Quencez said. “They thought the connection between Le Pen and Putin would be enough to make him the only credible candidate. But look at the polls, the priority for French voters is inflation, it’s rising prices.”

Får håpe for Ukraina sin skyld at ikke Le Pen vinner. Sjansen er godt under 50%, men den er ikke 0% tror jeg.

6 Likes

Jeg tenker i samme baner, for til syvende og sist så formidler den tyske lederen av forsvarskomiteen fra FDP (i intervjuet linket fra DW noen innlegg over) samme type følelser som trolig oppstår hos flere tyskere når det de kan mene er en ustrakt hånd, og oppriktig anger, blir avfeid. Han sa faktisk:

“The decisson to not invite Steinmeier is not a good sign for the relationship between Germany and Ukraine”

Så det er ikke utenkelig at følgende er korrekt:

“I think this was not a wise decission of the ukranian goverment”

The kan faktisk være konter-produktivt, og det er snart et valg i Frankrike.
Heller ikke franskmenn liker å bli belært, og selv om ikke dette var direkte rettet mot Frankrike så kan det gjøre noe med sentimentet der.

4 Likes

Kan du eller andre finne noen, ett eneste sted i på hele TekInvestor, som har skrevet noe som tilsier at svaret på stråmannen din er «ja»? Kunne slitt ut Peterson-meme’n på under 48 timer.

6 Likes

Det er jo fullstendig krise for hele EU og NATO om Frankrike skulle melde seg ut. Hyklersk er det også når landet som står for revolusjon og demokrati skal vende oss ryggen. Det er rett og slett ikke holdbart. Samtidig er det kanskje ikke så “rart” når Frankrike stort sett er en miks av ulike folkeslag fra midtøsten og Afrika som ikke akkurat er fan av vestlig kultur?

2 Likes

Det er vel neppe innvandrerne som stemmer frem LePen?

1 Like

Russland fortsetter false flag planlegging. Spørsmålet er hvor stort sivilt mål de sprenger i eget land.

5 Likes

Det er antagelig de som er motstandere av innvandring av fremmedkulturelle som stemmer på LePen.

1 Like

Jeg skrev at mitt poeng med innleggene var primært å tydeligjøre at sivile dessverre dør i krig, selv i de krigene utført av Vesten. I mine tidligere innlegg kom jeg med inngående eksempler fra nyere kriger (Myanmar, Etiopia, Yemen) og i de siste innlegg her adresserte jeg krigen mot terror og spesielt Irak. Personlig så finner jeg ingen av nevte kriger, og selvfølgelig også krigen i Ukraina, human. Krig og humanitet føler jeg er to ord som ikke harmoniserer sammen, jeg anser krig som ulike grader av faenskap og helvete.

Så får du tolke mine innlegg som du vil.

Mulig du synes 7000 sivile dødsfall kun i den første måneden i Irak ikke er mye eller er akseptabelt i en krig som i ettertid har vist seg å ikke være legitim, men jeg synes det er svært mange. Jeg vet ikke hvilke eksperter du referer til. Hvis noe ikke er allment kjent så hjelper det ofte å oppgi referanser, bare et tips. Hrw.org mente i det minste at de “smarte” bombene til USA ble brukt på en uintelligent måte og forårsaket mange flere dødsfall enn tiltenkt (link gitt over). Fra hva jeg kan lese fra enkel googling så hadde Irak i 375 000 aktive militære (2003) vs omlag 190 000 i Ukraina (Wikipedia som kilde på begge tall). “Flere ganger større” er et ganske upresist begrep, men jeg kan si meg enig i at antakelig hadde Irak en aktiv hær som var nærmere dobbelt så stor som Ukraina. Er kanskje også verdt å nevne at USA hadde knust Irak militært snaue 10 år før 2003, dvs i den første gulfkrigen. Dermed kan man spekulere i hvor hvor godt rustet Iraks hær var i 2003, det jeg i det minste ikke kan erindre er at Irak fikk tilgang til moderne MADPADs og annet utstyr fra naboland.

Hvis man skal tro Harlan Ullman, mannen som står bak “shock and awe” doktrinene så startet ikke Russland meden Shock and awe kampanje. Les hele hans redegjørele på hvorfor han mener invasjonen av Ukraina ikke klassifiseres som en “Shock and awe” i linken under.

Til sist, noen generelle kommentar og ikke spesifikk til deg Moto.

  • Jeg har konsekvent skrevet at jeg er i mot krigen. Før Bucha ble kjent skrev jeg om at mange sivile ville gå tapt. Samme dag som Bucha skrev jeg at vi dessverre må forvente at faenskapen vil trolig være større siden dette var tidlig og at vi må dessverre forvente høye mørke tall. Jeg har konsekvent tatt avstand fra de grufulle handlingene, spesielt brudd på menneskerettighetene mot sivile og særs barn og kvinner.

  • Jeg har utførelig redegjort for at hvordan høytstående kilder (tidligere amerikanske ambassdører i Russland og Ukraina, etterretningsfolk, nåværende CIA direktør, notater fra Clinton Archives osv) i tiden etter muren har konsekvent påpekt at NATO ekspansjon til Ukraina og Geogria vil oppleves ekstensielt for Russland. Mao, ikke Finland, ikke Sverige, men Ukraina og Georgia. På bakgrunn av dette mener jeg at NATO har vært uforsvarlige ved å signalisere at Ukraina ville bli inkludert som medlem og deretter ikke fulgt opp. Putin er ikke Yeltsin.

Til tross for disse to punktene hvor jeg, etter eget skjønn, har vært konsekvent og tydelig er det fremdeles folk her som gjentagende ganger føler et behov for å spørre min spesifikke mening rundt disse punktene. Jeg håper dette er siste gang jeg må gjøre rede for disse to punktene.

3 Likes

Enig, den oppfølgingen de fikk har vært mangelfull. Før 2014 lite, etter det mer, men ikke nok til at de ble tatt på alvor av Russland. Hadde Russland visst at Vesten kom til å hive militært utstyr etter Ukraina, så hadde de nok tenkt seg om to ganger. Samtidig, ikke noe er som en krig for å samle landet. Det er i hvert fall 38000 russiske foreldre som hater Ukraina og vesten fordi sønnen ble drept under tjeneste.

2 Likes

Stadig flere som melder om aktive krematorier for uønskede døde og brysomme vitner:

2 Likes

Hvis det er så ille som dette, og det er det antagelig for alt annet av grusomheter har jo blitt bekreftet, så må vesten gjøre mer. Militært og økonomisk - NÅ!

Edit: Morsomt, Wikipedia er allerede oppdatert og omtaler båten i «past tense» :ukraine:

2 Likes

“It’s not Russian propaganda, far from it,” Zuroff told the Citizen. “These people are neo-Nazis. There is an element of the ultra-right in Ukraine and it’s absurd to ignore it.”

Kan lese hele intervjuet her:

2 Likes
3 Likes

Gad vide hvor længe du har ledt efter denne artikel - for at du atter kan give et hint om, at dine venner russerne havde al mulig grund til at invadere og smadre sit “naboland”

Har du læst artiklen, hvor der nævnes 1 “EN” person som bærer et våbenskjold , som er neo nazi.

Herudover nævnes Azov, som desværre med rimelig god grund har et dårligt ry, men her står jo også…

“””The Canadian military has denied training members of the Azov unit.”””

Uden tvivl findes der OGSÅ i Ukraine suspekter der er neo nazistiske, men at henvise til sådanne artikler og kun disse - er helt og holdent ude af propresioner,

Mener du at dette retfærdiggør Ruslands invasion og krigsforbrydelser, (en militær operation…???)

Undrer mig over at du ALTID finder en Ukraineartikel om eksempelvis dette problem - og ALDRIG nogle der fortæller om Russiske neo nazister, Wagnergruppen, og andre suspekte styrker, russerne igen og igen benytter sig af,………

19 Likes

Felles for virkelighetsoppfatningen i miljøene rundt Steigan og Andresen er at Ukraina-krigen ses som en stedfortrederkrig, der Zelenskyj og ukrainerne er lydige og uselvstendige redskaper for USA. Norsk våpenhjelp til Ukraina blir derfor ikke sett som en støtte til en suveren stats kamp for overlevelse, men bidrag til en Nato-krig…

– Etter at Russland gikk til angrep på Ukraina, har Steigan.no og «Vi som bryr oss …» blitt tribuner for spredning av russisk krigspropaganda. Jeg har sett mange politiske utviklingsløp i mitt liv, men at disse gamle AKP-erne skulle ende opp som trumpistiske antivaxxere og forsvarere av en russisk angrepskrig mot Ukraina, hadde jeg knapt forestilt meg.

12 Likes

Ja, det er neo-nazier i Ukraina som andre steder, og det er høyst sannsynlig mye grums i Azov-bataljonen.

Men et mye større problem enn Azov er folk i Vesten som fortsatt sympatiserer med og unnskylder Russland. Enten har de ikke fått nødvendig hjelp av psykisk helsevern (jmf. Pål Steigan), eller så omfavner og støtter de faktisk med vitende og vilje den neo-nazistiske ideologien og framtoningen til det Russiske regimet. Det kunne det også vært skrevet en artikkel om.

8 Likes

På dette forumet har ikke det vært et problem. Det er opptatt og vedtatt av samtlige her inne at Russlands innovasjon var og er helt feil og grusom.

Neo-nazi tendenser eksisterer flere plasser, og er et problem. Det er også et problem i Ukraina til tross av hva folk sier (det er ikke vedtatt av samtlige her inne) Jeg har lyst å diskutere fakta på godt og vondt i denne tråden, hvis jeg ønsker å lese komprop mot Russland, så stikker jeg i den andre tråden.

3 Likes

Ja, nynazisme er et globalt problem, og dermed også i Ukraina. Så da må jeg spørre deg: Hva tenker du selv om artikkelen og hvorfor er den relevant i en mer kontekstuell debatt om Russlands invasjon? Kan godt hende det canadiske forsvaret gjorde en feil her, hva er i så fall konsekvensen for den aktuelle konflikten og hvilken rolle spiller det? Mener du det er hold i den russiske påstanden om at Ukraina har et uvanlig stort nazismeproblem? Du sier ingenting om hva du tenker om dette selv, så det er vanskelig å vite hva du vil med delingen.

Det er forøvrig flere ting Ukraina gjør som er problematiske og kan diskuteres, f.eks. å nekte alle menn i kampfør alder utreise og sannsynligvis tvinge enkelte til å kjempe, deling av identifiserbare bilder og videoer av krigsfanger osv. Jeg tror de fleste er i stand til å se dette. Men samtidig bomber russerne sivile mål, torturerer og henretter sivile og voldtar barn. Da er det naturlig at flertallet har en noe mer kritisk holdning til det russiske regimet.

5 Likes