Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Denne enkle analysen sier jo alt om hvorfor Russland ikke bør få en kvadratmeter av Ukraina:

(Den er ikke helt ny, men er vel like relevant som for 1 måned siden?)

13 Likes
1 Like

Med bakgrunn i at den sikkerhetsmessige situasjonen i Europa har blitt kastet om på så brått og fundamentalt, bør Norge ta opp til vurdering sitt forhold til EU? Et sterkt og forent Europa vil tilsynetalende få enda større betydning fremover, og bør da ikke også Norge være et fullverdig medlem av dette fellesskapet? Og på den andre siden av Atlanteren har vi en nasjon hvor de anti-demokratiske strømningene har blitt sterkere de siste årene. I det perspektivet er et tydelig og forent Europa også viktig.

9 Likes

Nei, please spar oss for det til dels selvbestaltede og til dels overbemyndigede «organet».

Sikkerhetspolitisk er det Nato som teller.

5 Likes

Norge er sterkt tilknyttet Europa økonomisk med eller uten EU-medlemskap. Når oljen går tom kan det være på tide å bli medlem, inntil da vil et EU-medlemskap være et tapsprosjekt som ikke gir noen store fordeler for Norge.

2 Likes

ikke bra…kanskje Tyrkia heller kan bruke energi på å heller å stoppe våpentilførsel fra Armenia Istedet for å kludre til NATO samarbeidet oppe i nord!??

1 Like

Da står det dårlig til med reserver i Russland når de må få tanks fra Armenia.

3 Likes

Når jeg hører USA ønsker velkommen en desimering av de russiske styrkene (uttalt av USAs forsvarsminister) og Bidens advarsler om amerikansk maktbruk dersom Kina rører Taiwan, så er jeg neimen ikke sikker på om USA bidrar til å stabilesere verden. Deres retorikk er ikke diplomatiets, men derimot polariseringens språkbruk.

1 Like

Tja, hva hvis retorikken til USA tilbake i 2008 hadde vært at Ukraina kan ikke bli NATO-medlem nå, men hvis noen rører dem, så kommer vi til å bruke makt for å forsvare ukrainsk territorie. Hadde vi da sett russiske tropper i Ukraina?

6 Likes

Er det en rar uttale da? Alle som ønsker fred håper jo på en kollaps i det russiske forsvaret.

Noen må gi en klar og tydelig beskjed til bøllestatene om hva som skjer hvis de prøver å innvadere suverene stater

8 Likes

Mens det derimot ikke er polariserende å true andre land med invasjoner, annekteringer og atomvåpen? Ref. både Russland og Kina…

5 Likes

Kremt…

1 Like

Usikker på om hardt mot hardt-politikken hjelper i det lange løp.

Det drar seg til både her og der.

Å la seg underkaste voldelige diktaturer tror jeg er en enda verre løsning i det lange løp

7 Likes

Det har du selvfølgelig rett i, men jeg er usikker på om USAs språkbruk gjør noe annet enn å drive konfliktnivået oppover. Og det trenger vi neppe.

Google litt på sovjetisk forhandlingsteknikk, da forstår man fort at man aldri må gi etter en eneste millimeter for Russland.

8 Likes

Nei, det hadde nok vært tryggere hvis USA og EU ikke blandet seg inn og bare lot Russland ta over Ukraina. Og hvorfor forsvare de baltiske landene hvis de blir angrepet? Eller Finland?

Et hint er vel at den kalde krigen med unntak av Korea-krigen og Vietnam-krigen var nettopp det, kald.

4 Likes

image