Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Forklaringer og bortforklaringer på bombingen av kjøpesenteret. Etter en slik hendelse dukker det opp en rekke russere, fra politikken og militæret, som forklarer bombingen med alle mulige teser, som selvsagt ikke stemmer overens med hverandre. Som om karrierejegerne sier: Putin, se på meg, se hvor flink jeg er til å lyve, meg burde du satse på.

https://mobile.twitter.com/DarthPutinKGB

5 Likes

Tipp Topp Tommel Opp :+1:

Mulige utleveringer av terror-mistenkte fra Sverige og Finland, på begjæring fra Tyrkia, omfattes også av avtalen, ifølge Stoltenberg.

:popcorn::popcorn::popcorn:

4 Likes

…neocons who championed the US wars of choice in Serbia (1999), Afghanistan (2001), Iraq (2003), Syria (2011), Libya (2011), and who did so much to provoke Russia’s invasion of Ukraine. The neocon track record is one of unmitigated disaster, yet Biden has staffed his team with neocons. As a result, Biden is steering Ukraine, the US, and the European Union towards yet another geopolitical debacle. If Europe has any insight, it will separate itself from these US foreign policy debacles.

Lurer paa hva Assange eller Snowdon mener om at NATO og USA skal beskytte ytringsfrihet og demokrati? Eller jeg lurer paa om vaapen og 10 milliarder er det som skal til for a gjore et av verdens mest korrupte land demokratisk?
Jeg mener ukraina konflikten er et lokalt problem, som ikke er stort nok til a true verdensfreden og klimakampen. Se pa Krim idag, innbyggerne foler tilhorighet til russland, la de fa velge det selv. Det samme vil antagelig skje I ost-ukraina. Og da kan freden senke seg, hvem snakker om at sverige og Finland er truet av Russland?

2 Likes
1 Like

Jeg antar Tyskland gjør dette fordi det er svært mye mer effektivt hvis folk bruker kollektivtransport enn hvis de kjører bil. Samtidig så senker det presset på lønningene.

2 Likes

Helt enig!

La Russland får krige i fred uten at resten av verden blander seg inn. Så kan innbyggerne i landene som blir invadert av Russland bare flytte hvis de er så misfornøyd med krig.

7 Likes

Noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Det er liksom greit at Russland invaderer øst ukraina fordi de som bor der etterpå kan velge om de ønsker å bli en del av Russland?
Hva med alle de som ikke ønsker å bli en del av Russland da? Hvilket valg har de når Russland har invadert?

4 Likes

Aa krige i fred blir vanskelig nar alle vil vere med.

De sokte om a bli separert fra ukraina I 2014

Det var vel ikke en søknad om å bli invadert av Russland var det det?

Det var massiv støtte for Zelensky i disse delene av landet i 2019 da. Hva tenker du om det?

4 Likes

Zelensky lovet tidligere mer stotte til russisktalende I ost, men ble motarbeidet av Azov delen av militeret, som var stasjonert I ost ukraina. Naa er det krig, og den kan bare stoppes ved forhandlingsbordet.

1 Like

Krigen stopper når Russland stopper å innvadere sine naboland.

Veldig rart at dette skal være så vanskelig å fatte….

5 Likes

Evt. når Russland går lens for styrker og materiell og må erklære “seier”.

2 Likes

Problemet er bare at russland allerede har invadert 20 prosent av ukraina…

Ja, det er et kjempeproblem for Russland, Ukraina og RoW.

Og problemet slutter bare den dagen Russland begynner å oppføre seg som et sivilisert land

4 Likes

Det er vel ingen som har stoppet en krig putin har startet ved forhandlingsbordet? Det er bare en pause før Russland invaderer videre. Ukraina har jo allerede prøvd den vinklingen med Minsk avtalen fra 2014.

Det eneste som ser ut til å kunne fungere er å pushe Russland ut og så ha sterke nok styrker og allierte til at Russland ikke prøver seg igjen. Så enten Nato eller EU medlemskap. Evt en forsvarspakt.

3 Likes

Kasakhstans president, Kassym-Jomart Tokajev, som har vært en av Putins nærmeste allierte, uttalte i nærvær av Putin på sistnevntes økonomiske konferanse for vel en uke siden rundt konsekvensene av statsdannelser basert på folkeavstemninger.

“Hvis alle nasjoner som ønsket frigjøring fikk det, ville det være 500–600 land i stedet for de 193 som nå er medlem i FN. Det vil bli totalt kaos, og vi vil holde på det prinsippet på kvasi-stater, som – etter vår mening – Luhansk og Donetsk er.”

Bare i Vest-Europa ville man fort fordoblet tallet på stater om det var den til enhver tid rådende folkemening som skulle legitimere nye statsdannelser.

1 Like

Problemet er at de invaderte. Og jeg tror de fleste er uenig med deg i at en invasjon skal gi rettigheter i form av å ta over okkupert territorium. Er forsåvidt fult og helt opp til Ukraina men jeg har full forståelse for at de ikke vil la Russland ta landet sitt bit for bit. Å gi Russland deler av Øst Ukraina er trolig ingen varig løsning heller. Hva er det neste de ønsker seg når de har fått rustet opp igjen?
Vil jo ikke akkurat avskrekke russerne fra å prøve på nye ting hvis de får viljen sin nå også.

Man kan godt løse det ved en forhandling om Russisk tilbaketrekking. Tror du det er mulig å få til?

3 Likes

Som om ikke kommune og fylkessammenslåings og oppsplittelsesdebatten var nok så skal vi også ha en debatt på landnivå? Gi meg styrke :rofl:

2 Likes