Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Shorting av aksjer som instrument - transparens og informasjonsparitet

Veldig bra TheObserver

1 Like

Tillot meg å dele på Shareville.

Er jo helt forsvinnende lite Folkefiendefondet tjener på dette i det store bildet.

En ting vi vet fra de siste årene er at hver eneste gode nyhet selskapet har klart å komme med har blitt møtt med en flom av hundretusener av aksjer til salgs som umiddelbart tømmer ordreboken og dreper ethvert momentum.

image

image

6 Likes

Bra initiativ og bra skrevet @TheObserver!

Gjør noen justeringer og send til finanstilsynet i samme slengen? Det er de som har den største impacten her, og i motsetning til forvaltnerne i Folketrygdfondet har de ingen økonomiske insentiver til å opprettholde shorting.

Finanstilsynet stresstester i disse dager norske banker, og det ser dystert ut. Forventer at det innføres forbud mot shorting i denne sektoren, men det burde selvsagt også gjøres i biotech, oljeservice og annen industri.

3 Likes

Feel free @JHF2, det er fint med flere avsendere på dette temaet. Jeg antar at dialogen er tett mellom FTF og Finansdep i disse dager, så at innspillene kommer inn begge retninger viser at folket nå engasjerer seg :+1:

Kanskje de stenger all handel i volatile selskaper :joy:

Nydelig!

Jeg er i utgangspunktet ikke i mot shorting i et marked hvor alt annet er business as usual. Men nå er vi i en ekstraordinær situasjon hvor bedrifter kan gå konkurs og folk miste arbeidsplassene sine. For børsnoterte selskap med pengebehov vet vi kapitaltilgangen nærmest har tørket ut. Vi risikerer altså økonomisk kollaps og jeg synes det er forkastelig at folk skal tjene penger på dette.

De som vil shorte får heller bruke derivater i dette markedet, det påvirker ikke underliggende på samme måte… :innocent:

2 Likes

Jeg lar være å kontakte Finanstilsynet i denne omgang (andre må gjerne ta kontakt). Vil tro de er 100% fokusert på å redde norske banker akkurat nå da dette har vært deres prioritet i andre kriser. MEN, følgende er sendt til rødstrømpene i DN (lånte innlegget ditt @TheObserver) :

Hei,

Med referanse til en kaotisk situasjon hvor noterte industriselskaper på Oslo Børs møter voldsomme utfordringer, sist ute med Aker Solutions permittering av opp til 6 000 (!) ansatte, skulle man forvente at Folketrygdfondet leverer opp til det samfunnsoppdraget de viser til på hjemmesiden.

Gjennom utlån av aksjer bistår de utenlandske hedgefond med å profittere på Koronavirus mens norske selskaper går konkurs, titusener mister sine arbeidsplasser og medisinsk forskning for ulike kreftpasienter må settes på vent [link], til tross for de beste resultatene markedet har sett. Dette kan umulig være mandatet til fondet.

Noen land har allerede innført shortforbud. Det er det eneste logiske å gjøre når markedene fra før er 100 % i krakkmodus, kapitalmarkedene tørker ut, og mennesker må realisere sparemidler for å unngå tvangssalg av sine hjem og betale for regninger og mat.

Man skal kunne forvente at norske myndigheter innfører shortforbud da man ikke trenger å regulere feilprisinger i dagens markeder. Alt faller nå, og de som tjener på dette er ikke den langsiktige investoren som ønsker å bidra til verdiskapning gjennom IPOer og emisjoner, men shortaktører.

Jeg håper dere som samfunnsvoktere stiller spørsmålstegn ved om Finansdepartementet (gir mandat til Folketrygdfondet) er samfunnsansvaret deres bevisst, og hvorfor de ikke kaller inn og stanser utlån av aksjer. Å tjene noen kroner på shorting mens norsk økonomi går ned i knestående grunnet en pandemi kan umulig være noe departementet, med Sanner i spissen, ønsker å være bekjent av.

Til orientering er jeg kjent med historien og at markedene alltid skal korrigere fra tid til annen. At markedene regulerer seg grunnet priskrig i olje, overprisede boligmarked eller vågal belåning er kapitalismens sunne funksjoner.

At hele verden settes i freeze-modus grunnet pandemi er ikke en konsekvens av at investorer har tatt for mye risiko og er bortskjemte med avkastning og ikke skal tåle tap. Dette rammer mannen i gata, ikke de som har nok fra før.

4 Likes

Shorting er noe forbanna dritt og burde forbys. Har lite med hvor bra eller dårlig bedriften går.

4 Likes

Shorting i seg selv er jo forsåvidt greit nok, men sammenhengen mellom short og aktiv algoritmehandel vha roboter som aktivt drar kursen ned i shortens tjeneste har svært lite med “sunne motkrefter i kapitalmarkedet” å gjøre etter min mening.

3 Likes

Er ganske spent foran åpningen mandag morgen. Normalt skulle det være lett å gjette med den kraftige oppgangen i New York etter at Oslo Børs stengte. Spørsmålet er om flere shortere tror all shorting blir suspendert og derfor kjøper det de må mandag og dermed forsterker en oppgang.

Samtidig er det ikke få urolige aksjonærer som med stor lettelse så oppgangen på 47 prosent fredag og nå er i startgropen for endelig å kunne selge med redusert tap. SP Future har falt rundt en prosent siden fredag, det endrer ikke det store bildet. Så har vi fått og vil få nye korona-tall i helgen, de påvirker også naturlig nok.
Jeg aner ikke hva konklusjonen av alt dette blir, men jeg heller mot en oppgang.
Har noen en prognose for mandag morgen?

Hadde vært en sann glede om shorterne blir litt stressa , for nettop det du nå sier @LinPiao , om at shorting blir suspendert. Ønsker dem dit Peppern gror !!

2 Likes

Hvem tror på oppgang og hvem tror på nedgang i morgen tidlig?

Jeg har trodd på oppgang siden dem satte emisjon i 2016 på 114 kr, så tror ikke jeg er den rette til å si min mening…:slight_smile:

Har et ønske om at den går opp da …

7 Likes

Hei dere .Sendte innlegget fra Observer videre til Finansdepartementet ved Jan Tore Sanner i dag . Med litt tilleggstekst i starten . Så får vi se😊

9 Likes

Har bedt om tilbakemelding fra Jan Tore

Hei Jan Tore
Denne ble sendt til Folketrygdfondet i dag. Håper Jan Tore at du får satt en rask stopper for den usunne shortingen som Folketrygdfondet bedriver og som nå er i ferd med å ødelegge flere selskap . Bl.a nordic nanovector . Håper virkelig du kan gi meg en kort tilbakemelding på hva som nå vil bli gjort rundt dette .
Hei Folketrygdfondet :
Med referanse til en kaotisk situasjon hvor noterte drift- og utviklingsselskaper på Oslo Børs møter voldsomme utfordringer, sist ute med Aker Solutions permittering av 6 000 (!) ansatte, forventer jeg at dere lever opp til det samfunnsoppdraget dere viser til på hjemmesiden.

Å bistå utenlandske hedgefond med å profittere på Koronavirus mens norske selskaper går konkurs, titusener mister sine arbeidsplasser og medisinsk forskning for ulike kreftpasienter må avvikles (?) til tross for de beste resultatene markedet har sett, kan umulig være mandatet fondet skal ha.

Noen land har allerede innført shortforbud, det er det eneste logiske å gjøre når markedene fra før er 100 % i krakkmodus, og mennesker må realisere sparemidler for å unngå tvangssalg av sine hjem og betale for regninger og mat.

Jeg forventer at norske myndigheter innfører shortforbud da man ikke trenger å regulere feilprisinger i dagens markeder. Alt faller nå, og de som tjener på dette er ikke den langsiktige investoren som ønsker å bidra til verdiskapning gjennom IPO og emisjoner, men shortaktører.

Jeg håper dere og Finansdepartementet er samfunnsansvaret deres bevisst, og kaller inn og stanser utlån av aksjer. Å tjene noen prosent rente mens norsk økonomi går ned i knestående grunnet en pandemi kan umulig være noe Folketrygdfondet ønsker å være bekjent av.

8 Likes
6 Likes

Ja, for de har jo oppnådd en eventyrlig avkastning ved å vere shorternes bestevenn desse årene!

Legg denne til også, og shorterne får en motstander til :wink:

1 Like

Og markedet svarer med tidenes største skuldertrekk . History in the making🙂