Her synes jeg dere virkelig er inne på noe, og det er å rette på skjevheten i informasjonstilgangen når det gjelder spesielt short nivå, (akkurat hvem de er er ikke så j… viktig, men omfanget er viktig. Det er og et stort signal om at noen har enten en hedge eller en markedsforutsetning / hypotese som er diametralt motsatt syn av en long tese. Det er verdt å tenke en gang ekstra hvorfor og hvor stor vekt denne har i markedet.
Jeg er ikke videre opptatt av shorting som en uting. Jeg mener det er litt av risikoen du må forstå, uansett size, at du ikke alltid har veldig god likviditet og ikke alltid kan alle forsvare sin andel når du havner i en emisjon. Så er det en liten svakhet der og det er at det ofte går utover de minste aksjonærene.
Og short vil jo på en måte prise inn denne nedfallsfrukten vi små utgjør i en skviset situasjon eller i en fryktsomt lynne. (Og sånn sett så FTF har strengt tatt rett i sin argumentasjon og, om du tillater deg å ha perspektivet blåruss i alt og alle)
Så må jeg få med inn i denne tråden at @Excession hadde en veldig fin post om kapitalinnhenting:
“Når det gjelder emisjoner så er det desverre småaksjonærene det går utover. Om Ulti skal hente 1mrd og dette er 10m aksjer til 100kr eller 20m aksjer til 50kr betyr lite for de som har råd til å være med i emisjonen. Tipper Gjelsten tar sin pro-rata andel uansett. Men 20m aksjer til 50kr er mye større utvanning av oss som ikke har penger til å være med på emisjonen eller ikke får tegne for vår prorata andel.”
Og det er jo strengt tatt akkurat dette som og er en av funksjonene en short utfører på godt og vondt, og det er hvor lett selskapet klarer å hente inn den kapitalen, og hvor hardt rammet / utvannet vil grundere, tidlig investorer, småsparere, og alle andre som kanskje ikke kan eller vil forsvare sin pro rata eierskap.
Og da er i mitt hodet, spørsmålet om shorting, mer et spørsmål om det er noen du ønsker har en fordel / en beskyttelse, eller skal markedskreftene rå på godt og vondt. Noen reguleringer / kjøre regler må vi ha, noen er for mye, og mye kunne vært bedre, men mangelen på regulering er anarki (se kryptomarkedene og den seriøst høye scam faktoren du har selv på børs nivå, for å ikke snakke om alle rugpulls og pump and dump schemes som var oppe å kjøre)