Det vanligste trikse de rike her i norge gjør er vell å bli nullskatte yter. Et triks for oss vanlig dødlige om man har et AS med faste inntenkter per mnd er at leie rom i egen bolig til sitt AS. Da slipper du å deale med leieboere og du får likvell inntekten skattefritt. Tror du kan leie ut 40% boligen til sitt AS for X kr i mnd pluss i tillegg til AS dekker også 50% nett og litt av strømmen. Ikke ta lønn fra ditt as.
Du kan fort få ut 15 000kr per mnd fra firmaet helt lovlig i egene lommer skattefritt. ikke helt svaret på spørsmålet men det er muligheter her til lands også evnetuelt kjøre fredriksen ruta og emigere til Kypros.
Hei folkens!
Jeg har kjøpt og solgt amerikanske opsjoner på min IBKR konto, summen av alle trades er negativ. Altså har jeg tapt penger for året 2019. Skal jeg likevel betale skatt?
Bør jeg legge ved en oversikt over alle trades sammen med skattemeldingen?
Du skal betale forumesaktt på den totale summen på kontoen ja men du slipper å betale 26% skatt på fortjenste siden du har hatt et nagativt år. Dog husk du kan også skrive av disse tapene på skatten så lenge du kan dokumentere for det. Så kjangse det går opp i opp. Kommer alt an på summene. Ville nok også ringt skatteetaten eller sendt dem en mail så kan de hjelpe deg med det forskjellige postene dette skal dokumenteres.
Skriver noen av kurtasje eller er den ivaretatt og innmeldt allerede av norne/nordnet?.
Tror nordnet fikser norske aksjer for deg men ikke utlandske aksjer dog du kan lese mer om akkuratt dette temaet her: https://blogg.nordnet.no/slik-fikser-du-skatt-pa-aksjer-og-fond/
Søk etter kurtasje**
Når du kjøper på nordnet ser du at GAV er litt høyere enn du betalte - det er kurtasjen som er bakt inn
Er det mulig å endre skattemelding etter man har sendt inn og fått kvittering på dette?
Finner nettartikler om at det er mulig men får det ikke til selv…
Frokostseminar om rapportering av kryptovlauta
Finnes det noen her som har litt peiling på skatt av bolig i utlandet?
Vet ikke om dette blir rette foraet men sender ett spm.
Dette er ved kjøp i utlandet.
For å gjøre storyen kort så begynte jeg allerede i 2012 å overføre beløp fra norge til filippinene for å kjøpe «Preselling condo» (Kjøpe bolig som ennå ikke er bygd) På den tiden var det ikke noe krav om å innberette til finanstilsynet om at man overførte beløp som var over 100k. De siste årene er kravene blitt mer strenge og kontrollert.
Jeg gikk inn på kontrakt I 2012/2013 og betalte månedlig i 5 år og så betalte resten cash når boligen var ferdig i 2019. «Tittel» (bevis på at boligen var min) fikk jeg 6 januar iår.
Totalbeløpet i år 2020 Valuta er 1,9 mill nok(Beløpet er egentlig mindre iom at krona er svak nå i forhold til tiden mellom 2012-2019)
Uansett
Jeg kan nå selge denne boligen for 5,2 mill minus ph skatt og agent avg (Ca 10-%) på 500.000 så sitter jeg igjen med 4,7 mill
Så er spm.
Hvis jeg tar disse 4,7 mill og wiretransfer det tilbake til norge. Hva må jeg da betale i skatt?
Jeg skal vel egentlig ikke betale skatt hvis jeg har eid boligen og brukt boligen i ett år?
Men skulle jeg ha betalt skatt I norge at boligen er under bygging i årene 2012-2019? Og skal jeg betale skatt når det plutselig dumper 4,7 mill på konto fra utlandet?
Noen glupe hoder her som kan hjelpe meg?
Boligen ble ikke nevnt på skatteseddel for 2012-2019 pga boligen har vært under bygging og iom at jeg ikke har fått papirene på at boligen er offisielt min før jan 2020. Burde kanskje ha nevnt det likevel i 2019 men men.
Trodde årets skattemelding var ferdig og lukket, da jeg har fått igjen det jeg hadde til gode, men fikk plutselig følgende mail fra Skatteetaten:
Skatteetaten har mottatt nye opplysninger som avviker fra det som stod i din opprinnelige tilsendte skattemelding. Du må kontrollere tallene i denne oppgaven (RF-1088R) opp mot din skattemelding. I feltene i aksjeoppgaven (110-160) finner du ett eller flere beløp som er endret etter at vi sendte deg skattemeldingen.
Det som tydeligvis ikke var en del av den ferdigutfylte oppgaven er et par unoterte aksjer jeg kjøpte i løpet av 2020. Så vidt jeg vet, så påvirker dette kun formue. Disse kjøpene går ikke inn under skatteinsentivordningen for investering i oppstartselskaper. Jeg er langt unna å nå grensen for formueskatt, og disse småbeløpene endrer ikke den saken, så jeg lurer på om jeg trenger å foreta meg noe. Noen som har vært borti lignende korreksjoner? Forventer de at jeg leverer en endring på skattemeldingen, selv om det ikke endrer oppgjøret?
Alle tips settes stor pris på
Er det noen kontaktinfo i epost som du mottok? Jeg ville spurt direkte så er du forhåpentligvis garantert rett svar!
Jeg hadde samme opplevelse. Det gjaldt aksjer i eget nystartet AS som da ikke var opplyst om. Selv om det er snakk om marginale beløp, fikk jeg beskjed at jeg ble nødt til å sende ny skattemessig (endre den forrige). Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det, så jeg ringte Skatteetaten og fikk hjelp
Fikk også tilsendt samme epost igår og lagret endringene i nye skattemeldingen nå. Beløpet jeg måtte legge til i formue utgjorde ikke én eneste krone på kalkulert tilgodebeløp, underlig praksis.
Ja fikk samme melding
Fikk skattemeld i dag hvor de faktisk hadde glemt å gi meg 10 % rabatt på formuesverdien til sekundærboligen. Så det er fort noen kr å spare på å følge med.
Hei Lefsesprengern
Du er nå inne på fjorårets skattetråd. Du finner en annen og ny tråd som heter Skattemelding 2021
Mvh
boella
Det er vel delte meninger om hvilken tråd som er riktig. Skattemeldingen som kommer nå omhandler 2020.
Vel Springer, du må gjerne oppholde deg her på denne tråden, men du får neppe svar fra noen. Tråden ble sist brukt i august i fjor.
Jeg syntes bare det var på sin plass å gi råd til en som havnet på denne tråden etter sitt aller første innlegg på forumet.
Mvh
boella
Det stemmer nok det, sånn er konvensjonen her