Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Ja, du må kanskje svare for hvorfor summene er som den er, men da vet du hvilke utgifter du har lagt til grunn, det skal vel mye til for at blir skjekket

1 Like

Slik jeg forstod dette, så anses en kostnad som ikke overstiger 10.000kr å være høyst relevant.
Mvh
boella

1 Like

takker @Paddy80

Prøver å hjelpe min gamle far med hans selvangivelse på telefonen. Han har den gamle versjonen. Er det noen plass han kan endre til den nye versjonen?

Mener at dersom man logger inn på Skatteetaten.no så finner man den nye versjonen av Skattemeldingen der, og dersom man logger inn på Altinn så finner man den gamle.

Nå er det også slik at det ikke er alle som har fått tilsendt den nye versjonen, da den ikke dekker alle slags forhold enda. Så om faren din har “kompliserte” forhold så kan det tenkes at han ikke har fått tilsendt den nye versjonen.

Funker ikke uansett hvor jeg logger inn. Han har ikke komplisert ligning, men hun han er gift med har det. Tror det er der problemet er. Uansett, takk for hjelpen😊

Foreløpig 930K i restskatt ? Men jeg må gå igjennom .Er det noen som har opplevd feil ? Tenker spesielt nå etter Oslo børs ble solgt. Mistenker feil inngang på papiret .

2 Likes

Best å skynde seg å krype til korset folkens:

1 Like
1 Like

Det var da en ganske rett-fram sak? :smiley:

…har ikke fått tid til å lese enda,-rydder i fanene mine :sweat_smile:

1 Like

Nå er det snart siste mulighet til å få restskatten til normal tid.
Jeg leverte ny utgave 18. Mars, og hadde et håp om å få oppgjøret tidlig men den gang ei.

Får man beskjed hvis man blir trukket ut til kontroll?

1 Like

Dette lurer jeg også på, spesielt på når man får vite om man er trukket ut til kontroll:)

1 Like

Leverte i begynnelsen av april og fikk oppgjøret i forrige uke, resultat som forventet. Tror ikke du får noen melding om at du er trukket ut til kontroll, ser de bruker utrykket tilfeldig kontroll.

1 Like

image

2 Likes

Jeg ble akkurat spurt av skatteetaten om å dokumentere min oppføring på 9500. :slight_smile:

Så man kan få spørsmål.

Jeg nevner jo i fleng tradingview, internett, ny pc med større skjerm, sanntidskurser, abonnement, til sammen langt over summen jeg satte.

2 Likes

Du trenger ikke levere inn argumentasjonen. De siste årene har jeg kun laget meg en oversikt med argumentasjon som ligger arkivert på PCen og som jeg kan forevise på forespørsel fra Skatteetaten. Sørg for at de utgiftene du fører opp kan dokumenteres, om nødvendig. I selve skattemeldingen fører jeg kun opp totalbeløpet. Mine kostnader er abbonement på DN, VPS kostnader, utgifter til programvare og antivirusprogram, internetutgifter, mobilabonnement, abbonement Techinvestor, realtidskurser DN. Beløpet fører jeg på post 3.3.7 - andre fradrag.

4 Likes

Jeg hadde et tap på 225k, i 2020 på handel med andre finansprodukter. CDF’s osv.
Skulle disse være ført opp med denne gangefaktor 1,3xxx eller noe?
Har også 188k tap i 2021 som skal ganges med?

Jeg har snakket med en rådgiver på finansielle produkter i Skatteetaten og CFD’er skal ikke multipliseres med faktoren som gjelder for skatteåret. Dette gjelder selv om underliggende verdi er norske aksjer. Skatt på gevinst på CFD er 22% og tilsvarende 22% fradrag.

2 Likes

Takk for svar, det var dumt😢