Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2020 (Skattetråden for alle)

Trykk endre i den første boks - så kan du legge til andre typer fradrag på en lang liste.

Jeg endte opp her:
Scrollet ned til under Aksjer, fikk da opp valget:

3 Likes

Nå er du på rett spor :wink:

1 Like

Førte opp utgiftene til dette under den posten:

Abo Tekinventor
Abo DN
TradingView Sanntid OSE Abo
TradingView (engangsutgift)

3 Likes

Advokat utgifter i forbindelse med aksjer ? :smiley:

blir det riktig å føre opp utgiftene under forvaltningskostnader? andel av internettutgifter og telefon, samt andre fradrag knyttet til aksjehandel ?

1 Like

Jeg vet ikke, men jeg har gjort det. Kun insider og sanntid.

1 Like

kjører på med deler av mobilabb og telefonen i den posten. fører opp 50 prosent av totale kostnader

1 Like

Generellt alle kostnader man bruker for å tjene penger kan skrives av. Dette kan f. eks være økonomiske tidsskrifter og aviser som f. eks DN .

2 Likes

Nja, virker ikke som at det er helt fritt frem. Har spurt Skatteetaten om det er greit å føre deltageravgiften på Angel challenge (https://www.angelchallenge.com/), som er på ca 25k som fradrag. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var aktuelt, selv om jeg har investert 20 ganger deltakeravgiften i startupene som ble med til enden av programmet.

Godt mulig at jeg bare har truffet på feil person. Tar gjerne imot tips om noen mener at det bør være greit!

1 Like

det var vel i fjorårets tråd at man antydet at ulike fradrag til inntektservervelse kunne føres. med betydelig aksjer var det vel aksjer for over 150.000 og at man handler jevnlig. iflg nordnet hadde jeg kurtasjeutgifter på over 10K. jeg legger det til grunn for betydelig :wink:

Spørsmål -

Hva om arbeidsgiver betaler for telefon og/eller mobilregninger.
Kan man da fradragsføre regningene på bredbånd/fiber fra eget hjem?

Jeg har ført 50% av bredbånd i eget privat hjem.

1 Like

Det kan du ikke. Du får jo dekket det av arbeidsgiver.

Mobil og mobilabonnement ja.
Men ikke fibernettet hjemme :slight_smile:

Høres fornuftig ut å føre 50% til fradrag.

Hei,
Er det noen som vet om man må skatte av gevinst ved salg av 1/3 utleieleilighet til samboer?

I utgangspunktet hadde jeg trodd at jeg måtte det, men den kom ikke med i skattemeldingen. Når jeg prøver å legge den til selv kommer ikke adressen frem som noe valg (kanskje fordi jeg fortsatt står som eier av 2/3?).

Opprettet ifjor et enkeltmanns foretak som jeg ikke har brukt. I år fikk jeg selvangivelse for næringsdrivende. Skal jeg fylle ut å sende denne selv om foretaket ikke har vært aktivt? Det blir vel feil. Får jeg en vanlig skattemelding siden jeg er ansatt også? Sto heller ikke noe om beregnet skatt til gode / skyldig.

Jau jau, 120.000 i baksmell…
Får se om jeg får fradrag for noe advokatutgifter da :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Må vist fortsatt vente på skatten jeg … har stor tro på morgendagen :nerd_face::sweat_smile: