Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Er det noen som vet hvor jeg kan se om kurtasjen er tatt med i årsoppgaven? Paddy nevnte RF- 1061 (realisasjonsskjemaet), men jeg finner ikke denne.

lurer også på om noen vet hvordan jeg fører inntekter/tap fra utenlandske meglere (valuta/CFD). Noen valutatradere in the house?

Man får skrevet av hele beløpet.

2 Likes

Ja, me har begge rett her vil eg tro Evilfreud, man får skrevet av hele beløpet på inntekt men får tilbake 28% av avskrevet beløp.

Eksempel: om en krever fradrag på 100kr donasjon til veldedig formål får en igjen 28kr av staten.

Det er rett.

Men krever du fradrag for Pcen, får du igjen hele beløpet.

Det er vell feil? :thinking:
Jeg fikk ~30% ekstra tilbake av x Pc sum i fjor :open_mouth:

1 Like

altså 30% av summen du meldte inn?

Må kjøpe meg pc då om en får igjen alt av cash en bruker til det. Jeg trodde det var % sats men eg tar muligens feil.

Mulig jeg tar feil, sikkert noen som kan svare bedre.

Jepp, stemmer.

Meldte for skjønnsskyld inn 50% av total kost. Gjort det samme nå i år.

Det være seg pc, mobilabbo, Internettabbo osv.

1 Like

Mobilabbo og internett får jeg dekket av arbeidsgiver, så der kan jeg ikke melde inn så mye.

Men blir å melde inn tekinvest aboo + DN + Economist abbo + en liten Pc avskrivning.

Da blir det handel av PC i år👍

1 Like

Fakturadato på pcen er 27.11.2018, mens forfallsdato er 27.05.2018 (tok betalingsutsettelse).

Kan jeg allikevel skrive den av nå på skattemeldingen for 2017?

Det stemmer, sitter og ruger på en ønskeliste på komplett.no, intel oppsett. Tenker bare å sjekke om kanskje Ryzen2 blir greia.
Da skal man i praksis legge inn 1/5 del av beløpet for ny pc inn i skattemeldingen til neste år, og da samme beløpet neste 4 år etter det?

2 Likes

Tydeligvis riktig det etter slik andre har gjort det her👍

yep, det er en fin måte å gjøre det på.

Jeg oppgraderte bare pcen ifjor så jeg legger inn beløp /2

Du tok delt på 2, men paddy deler på 5. Går dette her bare på skjønn, hva er fasiten tro? Finner ikke noe spesielt når jeg prøver å søke heller.

Går på skjønn, en hel pc varer jo lengre enn en liten oppgradering :wink:

Ja, nå fant jeg også denne:

Aksjehandel (post 3.3.7)
Har du utgifter til PC, bredbånd, telefon, tidsskrifter eller annet i forbindelse med aksjehandel eller annen aktivitet som gir deg skattepliktig inntekt, så kan dette være fradragsberettiget. Husk at mye av dette også kan brukes privat, så ofte kan du ikke trekke fra hele kostnaden.

Jeg kjøpte ny laptop slutten av året i 2014, bruker denne laptop til kjøp av aksjer - så da kan jeg altså skrive av den? :grinning: Og skriver jeg da av totalbeløpet fra 2014 og deler dette på 3 nå --> eller “later” jeg som at den ble kjøpt ifjor?

PC havner under saldogruppe A, så pris og forventet levetid avgjør om du må benytte saldoavskrivning (over flere år) eller fradragsføre beløpet i sin helhet direkte.
Grensen går så vidt jeg vet på NOK 15 000 og må ha en forventet levetid på minst 3 år.
Kostet PC’en med andre ord over NOk 15 000 og det er en forventet levetid på minst 3 år (saldoavskrivning), skal man skrive av 30% av restsaldoen hvert år til det er null igjen.
Ellers fører du hele beløpet med en gang.

Feks. En PC til NOK 50 000 (for enkelhetens skyld):
Første års avskrivning: 50 000,-*30% = 15 000,- - restsaldo kr 35 000,-
Andre års avskrivning: 35 000,-*30% = 10 500,- - restsaldo kr 24 500,-
Tredje års avskrivning: 24 500,-*30% = 7350,- - restsaldo kr 17 150,-
Fjerde års… osv…

I hvert fall sånn jeg har tolket og gjort det de siste årene, uten at jeg har fått noe klage på det.
Gi de i tillegg (husker ikke hvilken post du kan skrive det i) info og beskrivelse av hva du tenker.

Edit: @iHHelg
Tipper PC’en din kosta over 15k?, og at de da kun tok 30%.
I praksis skal du da kunne føre 30% av restsaldo i år igjen.

Edit 2:
Dette gjelder dersom den KUN brukes til fradragsberettiget virksomhet. Brukes den til andre formål, er det ikke så unaturlig å dele alt på feks. 2 :wink:

1 Like