Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Som Evilfreud sier, er vel kun realisert gevinst eller tap som skal ha noe å si for Skattemeldingen.

1 Like

Alt dette finner du i din Årsoppgave.

Okei. Har alt på Investeringskonto-Zero, men det spiller vel ingen rolle om det er Zero eller ASK. Grunnen til at jeg lurer er ifbm avskriving på pc, aviser, abonnement osv. Det må vel sikkert samsvare noe .

Er mengden handler/gevinst/tap som har noe å si.

har du 10kr som du spekulerer med på kontoen skal du slite med å få godkjent 10.000kr til pc.

1 Like

Hvor går grensen? 50k? 100k? 200? 500?

Er ingen grense, har man god samvittighet går det somregel bra. Føler man at det er feil, så er det ofte feil :wink:

2 Likes

Er som regel på jobb når handler utføres, og bruker ikke den nye laptopen jeg kjøpte i fjor såå mye til trading. Men hadde jo vært digg og fått fradrag på 1800,- ekstra de neste 5 årene.

1 Like

Hva er kriteriet for å skrive av pc på selvangivelsen? Og ikke minst, hva er konsekvensen av at staten er uenig med deg?

1 Like

Konsekvensen er vel at du ikke får det som fradrag, eventuelt at du blir skjønnslignet bakover i tid (max 10 år er det vel) og må betale renter av renters rente du har betalt for lite :dizzy_face:

Fra spøk til alvor; blir jo vanskelig å ikke være enig i det, om du har litt bevegelse og volum på VPS/ASK/Zero kontoen din, som Evil sier.
Hvordan kan noen si at du ikke har brukt den ifb aksjehandler? En ting er selve handlene, men gjelder jo også all tiden du har brukt den til research på investeringene dine.
Som Evil også nevner, har du dårlig samvittighet for at du ikke har brukt den så mye til den slags, så kan du jo feks. skrive av halvparten over 5 år da, og ikke hele?

1 Like

på hvilken post er det man fører opp slike fradrag som PC/Bredbånd osv…?

Takker! Da blir det litt lettere. Det jeg stusser på er at Skatteetaten kun har oversikt over handlene jeg har gjort på Aksje- og fondskontoen, men ikke på Zero. Definitivt gjort flest kjøp/salg på Zero-kontoen.

Har kun 2 kjøp/salg på Aksje- og fondskontoen i 2017.

Må jeg legge ved aktiviteten på Zero-kontoen?

3.3.7 “Andre fradrag”

Nei, ikke før du eventuelt blir bedt om det i denne sammenhengen.

1 Like

Så, dere som bruker zero konto … samler dere all kurtasje avgift for året og skriver under på 3.3.7? Eller gjelder dette kun aksje og fonds konto. Jag bruker kun zero konto, og har for mye i kurtasje for i å ikke bry meg.

For egen del, blander jeg ikke inn zero kontoen i det hele tatt før den blir gjort opp i sin helhet, men er sikkert litt ulik praksis her.
(Edit: annet enn at jeg også tenker på den når jeg gjør andre avskrivninger som PC/abonomenter/rådgivningstjenester etc.)
Tipper kurtasjen for zero automatisk kommer som fradrag ved oppgjør av kontoen.

1 Like

3.2.7 fradrag for arbeid borte fra hjemmet. - her er mye å hente. (Om du arbeider skift eller 4 dagers uke)
Post 3.3.7 er også fradrag for donasjoner til veldedige formål.
Samme post er fradrag for aviser og div rekvisita pluss pluss for utgifter en har med aksjehandel.

Alle disse postene bruker eg selv hvert år.

Min erfaring er at donasjon til veldedige formål krever dokumentasjon. Siden det bare er godkjente formål som gir fradrag ( og de rapporterer det inn selv).

Skriver man fulle utgifter under 3.3.7 også får man tilbake en % sats av det beløpet, er det slik det funker?

hvis det er tilfellet, noen som veit denne satsen?

Eg skriver ned formålet (hvert år movember foundation, av og til noen til) og det går igjennom. Men nok mulig d du sier at en må være ett godkjent formål.

28% mener jeg det er, arrester meg om eg tar feil.

1 Like