Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Problemstilling
Står at gevinst 2017 er X på skatteetaten, nordnet sier Y, fordi jeg flyttet en posisjon til vps, dette går i min favør, så Y er lavere en X, derav mindre skatt.

Blir vell feil om jeg skriver Y til gevinst og tar de “Sett inn x antall tusen i mitt favør her” som “tap”?

Hvis du mener at Nordnet har rett, så endrer du til dette. Best å regne en, to og tre ganger på det før du gjør det, dog.

så noen skrev om at Nordnet ikke kom med på skattemelding ved utenlandske aksjer .

Jeg hadde noe APCL i Nordnet ( bruker mest DnB ) men hadde Nordnet som en liten tradekonto…
Skal gjennomgå til helgen , men er det noen som kan bekrefte OM de vet at det som ble ett tap i Apcl da den falt fra 5 kr til 3kr ikke er med på skattemelding ?

Noen som sitter med fasiten hvordan man kan føre inn skattefradag for PCutstyr og Internett abonnement? Lurer på om jeg skal bare ringe de.

ble det ikke nevnt at om du har kjøpt nytt datautstyr , så fordel det over 5 år .
Og internett 40-60% ish av årsbeløp :slight_smile:
pluss evt abb, bøker,sanntid , ja alt du har hatt utgifter med for og tilegne deg kunnskap om aksjer …

Ok, men tar man halve eller hele beløpet for utstyret?
Eks. kjøper pc til 20 000/2=10 000. Fyller inn kr 2000 i skattefradrag hvert år neste 5 år?

nei der fører man vel totalbeløp vil jeg tro!? kan ikke skjønne annet … Det er jo kosten du har hatt til å bedrive aksjehandel ++ altså da 4000kr hvert år i 5 år :slight_smile:

Noen andre må gjerne bekrefte/avkrefte … ? Og svare på mitt spm :stuck_out_tongue: hehe

Mye restskatt på deg? :grinning:

Neinei, absolutt ikke! Fikk 13k tilbake. Vært inne å rettet/ført opp litt fradrag nå i kveld, så satser på at det kryper oppover mot 25k tilbake :slight_smile:

Hæ? Trodde du gjorde det bra i fjor? Var det bare skryt?:joy:
Eller har du noen gode triks å komme med?

Gjor det bra i fjor, det gjor jeg. Men skattet også alt på forhand, da jeg hadde planlagt boligkjøp, så ville være på den sikreste siden jeg kunne mtp lån/egenkapital :slight_smile:

6 Likes

Smart å gjøre som @iHHelg, man kan jo fritt bestemme selv hvor mye skatt man betaler til enhver tid, har man tatt gevinster, så kan det være like greit å bare betale inn ekstra skatt den måneden det gjelder, så kommer sjøvmeldingen uten store overraskelser.
Skatten kan man stort sett kontrollerer temmelig greit gjennom året.

4 Likes

Hva tror dere om “fri elektronisk kommunikasjon”?
Har dette, som sikkert flere andre her, dekket av arbeidsgiver.
Det fordelsbeskattes med sjablongbeløp på 4392kr

Benytter samme bredbånd til å drive korttidsutleie, samt aksjehandel og annen inntektsgivende internett-aktivitet - som alt beskattes.

Tror dere man kan få denne posten justert?

Lurt @iHHelg, spesielt når du visste du skulle ta ut fra aksjekonto i nær fremtid.
Er ikke sikker på om jeg er helg enig @Kronn med å betale inn skatt etterhvert. Da skrumper investert beløp etterhvert, i stedet for å utsette det.

Jeg kommer nå til å opprette ASK, da blir det ihvertfall spennende den dagen den skal tømmes, hvordan skal en da ha oversikt med alle inn- og utganger ?

Det kan self være både og, men for dei som selv ikke klarer å ha kontroll, så kan det være noe å tenke på, så slipper man å få overraskelser.
Har jo registrert at noen fikk forholdsvis mye i restskatt uten å helt kanskje ha visst om det, noe som kunne vert inngått med å «justere» underveis

1 Like

Ja, var planlagt hele veien :slight_smile:nå står alt på ASK, så nå jobbes det med at porteføljen skal bygges oppigjen mot gamle høyder… :grin::clap::moneybag:

1 Like

Hos DNB står det hvor mye man kan ta ut før man må betale skatt. Mener at de har tatt høyde for skjermingsbidraget der også, så skal være rimelig oversiktlig.

1 Like

Blir hjemmekontor på meg i morgen, må ta en runde med SBANKEN.
Får se om jeg blir værende der.
Får også se om jeg skal realisere tap i feks TRVX eller om jeg går inn i ASK med tapet.

Er det ingen som vet hvor på skattemeldingen man fører inn total innbetalt sum ila året?

Det har vel ikke så mye å si egentlig :wink:

Antar du tenker inbetalt til ASK.

1 Like