Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Ett riktigt hett tips för att komma igenom skattemeldingen:

10 Likes

Hold up hold up hold up … dette er nytt for meg.

Gjelder dette kun aksje- og fondskonto, eller zero konto og? Og hvor finner dere informasjon om kurtasje? Jag ønsker se hvor mye jag betalte i kurtasje i 2017. Jag kanskje vil, eller, jo … fast nei kanskje inte, VET IKKE!

1 Like

Under hvilken post på skattemeldingen fyller man i innbetalt sum ila året på Nordnet innvesteringskonto Zero?

kan ikke se at kurtasje er ført opp på aksjeoppgaven, er det under 3.3.7 i selvangivelsen man fører inn hele kurtasjebeløpet da? og får man trukket fra noe på internett, aviser, datautstyr som er brukt til kjøp og salg? takk :slight_smile:

hei.
lest gjennom alt dere har skrevet så langt om skatt å avskrivninger. men har ikke blitt klok på om man må være registrert AS for å kunne skrive av. pc, nett, media å diverse.

kan man skrive av alt det uten å være registret?

ellers takk for fin info dere legger ut :slightly_smiling_face:

Du behöver inte AS för att göra sådana avskrivningar, men måste kunna framvisa dokumentation om det efterfrågas

1 Like

ok takk.
et spørsmål til angående handler i nordnet.

  1. norske aksjer man kjøper å selger med gevinst/tap blir automatisk ført inn i selvangivelsen?
    2.utenlandske blir ikke det? får man trekke av på skatten på de og? men de må føres inn manuelt?

Inga problem :+1:t2:. 1. Det är riktigt, men kontrollera så att informationen är korrekt
2. Utländska aktier skall läggas in manuellt, det får du gjort direkt i den elektroniska lösningen :blush:

Förutom att de skall läggas in manuellt gäller samma skatteregler för utländska aktier :grinning:

mange takk for svar :slight_smile:

dette er helt nytt for meg. største utfordringen er nok å gå gjennom alle sider for å få dette til å stemme.

største positive jeg har funnet ut så langt er at man kan få føre opp selskaper man har investert i som ikke er kommet på børs enda. da fikk jeg skrevet av hele summen som er investert. men sitter fortsatt med samme eierandel

Ja, jag har hört att det finns en del bra incentivordningar för det där! Har ingen erfarenhet av det själv ännu, men det kommer :+1:t2::grinning:

1 Like

fikk 56K tilbake i skatt og jublet høyt…

helt til jeg kom på at jeg solgte med tap ifjor…

:man_facepalming:

2 Likes

En longshot, men kan man få fradrag for å ha kjøpt Funcom spill når man er aksjonær i Funcom? :smiley:

Det er jo kjøpt fordi man er aksjonær, og man har kanskje tatt avgjørelser basert på det man ser i spillet.

Klart man kan det. Kalles for undersøkelse av produkt. Dessuten så er det snakk om ett par hundre kr.

Da er det jo bonus om tapet var fortrengt :smile:

foreløpig i pluss 33k.
håper det ikke blir mindre når jeg skriver inn alle de utenlandske aksjer. satser på at jeg tapte mer enn jeg tjente i den dyre læreperioden min i fjor :sweat_smile:

Kom att tänka på en sak som @greyboss nämnde; en del av oss här på forumet gick ju in med kapital i parsec frontiers i fjol -kan detta också inkluderas? Nån som vet?

tror denne er riktig å lese? jeg bare googlet kjapt nå

1 Like

Jeg finner ikke RF-1061 noen sted, hvor finner jeg den?

Samme spm. hvor finner jeg dette i årsoppgaven?

Edit: Er helt fersk på dette med fradrag, er det slik at dersom jeg fører 10k i fradrag på post 3.3.7 så får jeg de 10k tilbake, eller får jeg da en % sats av disse pengene. Helt grønn på dette, prøver å lære.

Edit 2: Dersom jeg har hatt inntekter/tap fra utenlandske meglere (valuta/CFD) hvordan fører jeg da dette inn i skatteoppgjøret? Hadde vært flott hvis noen har peil :slightly_smiling_face:

Er på iPad, men kan se om jeg får tid til å sjekke min i morge. Har det ikke travelt, skal ikke levere min oppgave før i slutten av mai.

Ingen grunn til å gjøre noe i dag som du fint kan utsette til i morgen :heart_eyes:

2 Likes

det smalt godt her i gården…

men bare halvparten så godt som jeg fryktet!

2 Likes