Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

kort fortalt alt som kan relateres til din forvaltning av investeringer.

Insider-abonnement :smiley:

Hva burde man skrive under spesifiser? Tekinvestor abonnement eller Tekinvestor insider? :slightly_smiling_face:

“TekInvestor.no Insider abonnement” burde vel holde :slight_smile:

1 Like

Ikke glem terapi timer for å fortrenge det du leser i insider chatten. Tror tilogmed @Morti kan vri baksmell til gevinst der :stuck_out_tongue:

4 Likes

Nu kommer ytterligare en dum fråga; jag är i dialog med banken nu så förhoppningsvis får de ordning på detta :grimacing:

Men; om de inte skulle få ordning på det och att det skattemässigt anses som att jag har realiserat gevinst i 2017 i min VPS-konto och investerat dem på nytt i en ASK-konto, då har jag väl ändå “nollställt” den skattemässiga förpliktelsen? Det jag menar är att jag inte tagit med mig en outlöst gevinst från VPS-konto som jag senare skall skatta för om jag tar ut pengarna från ASK-konto i 2018?

Hoppas detta blev förståeligt nu :smile:

Om du har realisert gevinst i 2017 så vil denne stå på skattemeldingen og du skal betale skatt på gevinssten du fikk ifbm salg av dine aksjer.

Når du så flytter disse pengene inn på ASK gjelder vanlig praksis rundt ASK. Innskudd til ASK kan trekkes ut av ASK uten å utløse skatt. Eventuell uttak av gevinst fra ASK skattelegges som vanlig.

1 Like

Då var det som jag tänkte -tack för svar!

Fører du full kost på bredbånd for hele året???

Driver og går gjennom skattemeldingen, kan ikke si jeg finner totalsummen jeg har satt inn på mine Nordnet-kontoer noe sted. Hvor skal evnt det stå? Jeg handlet noe på Aksje- og fondskonto, før jeg solgte og overførte alt til Investeringskonto Zero. På post 3.3.1/4.8.1 står det Renter/gjeld i Nordnet Bank -sum på Inntekt/Fradrag, så 0 på Formue/Gjeld.

Er det pga jeg har alle mine aksjer nå på Investeringskonto Zero og enda ikke har realisert gevinst/tap og flyttet ut av Zero-kontoen?

Dette var kompliserte greier… Kjøpte mine første aksjer i mai 2017, så dette er helt nytt for meg.

Noen som vet om det er mulig å skrive av dårlig håndverk? Jeg må gjøre opp igjen arbeid som et firma gjorde i fjor, de har slått seg konkurs så har ikke noe å hente hos dem.

Nei, tar en hvis % av årsutgiften siden det også brukes til privat bruk. Ca 50/60%

SJekk årsoppgaven til Nordnet. Den ligger på “mine sider” på nordnett sidene.

Får igjen ca 30.000 på skatten :grin::+1:
Gikk i sekssifret pluss i Funcom i fjor så jeg, men diverse “andre” selskaper og mine handler der trakk ned betydelig :stuck_out_tongue:
( spesielt ett selskap, who will remain nameless :joy:)

1 Like

Skriver man inn summen man har satt inn ila året noe sted på skattemeldingen? Tenker ifbm at man kan skrive av abonnement, aviser, bredbånd osv…

Ser ingen transaksjoner, kjøp/salg på årsoppgaven til Zero-kontoen.

Yep, husker ikke helt hvilket punkt men det kan noen bedre enn meg :wink:

Den er grei, takk for hjelpen!

Da håper jeg noen andre kan hjelpe meg på den :slight_smile:

Hei. På min beregning er det kun beløp inne under skattbar gevinst, men ikke noe under fradragsberettiget tap, noen som vet hva dette kan komme av ?

Man regner tap mot gevinst og fører inn den som vinner.

har du tjent 100 og tapt 10 fører de inn 90.

1 Like

Takk for svar, så hvis det ender med gevinst totalt sett så vil boksen for tap være tom?

1 Like