Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Kurtasje kjøp/salg på zero-kontoen gjøres først opp når du begynner å ta penger ut av kontoen. Da beregner de utgifter osv, så du kun skatter av overskuddet. Ikke noe du skal trenge å gjøre manuelt. Nordnet, eller hvem du nå bruker rapporterer dette til skatteetaten.

Jeg bruker 5 år som privat, gjort siste årene. 3 år hvis du er i næringa, ikke privatperson. Det blir ikke mye, men 3.3.7 posten er på 5500ca hvert år, så det blir jo grovt regner 1500 ekstra igjen på skatten

Kjøpte ny PC i 2017 for 10.5k. I næring kan man avskrive/kostnadsføre hele kjøpet dersom beløpet er under grensen på 15k. Gjelder dette her også (edit: privat ifht aksjehandel)?

Om den bare brukes aksjehandel ja :wink:

men den brukes sikkert til å game også.

Hehe, ja, det stemmer! Kan jo ikke leve uten… Takk for svar! :smile:

Så da kan man si at den brukes 50% gaming og 50% aksjer, mao du kan skrive av halve verdien over 3-4-5år.

1 Like

Han kan vel i praksis ta halve verdien med en gang? :wink:

Ja, ble vell 20 til sammen.
Skrev av 50% i fjor og resten i år!

Humm, ok. Synes du sa du fikk 30%. Så du fikk 30% av 10k i fjor?

Ja, fikk 30% på halvparten - 50%, 10k

Ok, litt merkelig dette. Jeg brukte modellen jeg skisserte over på en PC til ca samme sum i fjor (ca 20k) og jeg fikk 30% av totalen :smile: Tenker å gjøre samme i år av restsaldoen.
Men jeg skrev også inn hva den kosta totalt og hva jeg tenkte (30% av restsaldo frem til 0).

Vi kan vel uansett konkludere med at det ikke finnes en god fasit på dette, og at det går på skjønn og samvittighet :grin:

1 Like

Vil dette oppsettet være riktig, burde jeg legge pc/skjerm/mus og tastatur sammen i en sum?
Pc: 16000 / 2 = 8000 - 30% = 2400kr
Skjerm: 5239 / 2 = 2619,5 - 30% = 785kr
Mus og tastatur: 1359 / 2 = 679,5 - 30% = 203kr

Hvordan gjør man utregningen for TekInvestor abonnement og aviser, fører man inn hele summen eller trekker man % av det også?

Ville lagt de sammen i en sum.
Videre er det litt vanskelig å svare på om det er riktig ettersom vi har fått ulike modeller godkjent.
Regner med du deler på 2 for at du også benytter den til andre formål? I min modell havner du da under 15k totalt og kan skrive alt av første året (ikke bare 30% av restsaldo flere år).
TI abonnement fører jeg hele summen av året.

Tror uansett det viktigste er å skrive info om hva du tenker og hvorfor du gjør som du gjør. Da er det vanskelig å “ta” deg eller skjønnsligne deg i etterkant. Jo mere info du gir, jo bedre er det.

1 Like

Grunnen til at jeg deler på 2 er pga jeg bruker pc til andre formål også ja. Da fører jeg inn 50% av totalsummen (10799kr) for pc/skjerm/mus og tastatur som en egen post, så legger man inn et og et abonnement videre nedover på post 3.3.7?

Hvordan gjør man det med mobil abonnement og bredbånd? Skriver du av hele på det også?
Tenker jeg kanskje burde trekke fra 50% her, da bredbånd og mobil abonnement blir brukt til andre formål.

Jupps, sånn ville jeg gjort det.

Litt usikker ettersom jeg ikke betaler det selv, men høres fornuftig ut synes jeg.

1 Like

Det høres bra ut! Da begynner jeg endelig å føle meg nogenlunde trygg på hvordan jeg skal fylle ut skattemeldingen.

Som forklaring til hva de forskjellige postene er, så kan man bare laste opp et word-dokument f.eks?

En annen ting du kanskje har greie på. Post 3.3.1/4.8.1 så står all rente og gjeld oppført på meg. Samboeren min og jeg eier 50% hver av boligen. Er det så enkelt som å bare dele renter og gjelden på 2 og føre inn talla man får?

Post 4.3.2 så har vi begge lik formue på boligen, skal denne også evnt. deles på 2?

Vet ikke om noen har nevnt kostnad for sanntid(kurser) det er også fradragsberettiget på linje med Tekinvestor insider.

Lite å trekke fra her i gården:
Betalt reise hjemmefra, Internett, telefon, bredbånd er dekket av arbeidsgiver…
Vil en kunne skrive av abonnement på regionsavis?

Jeg har en iMac som vel er 6-7? år gammel, den kommer jeg til å erstatte på et tidspunkt. Kommer da til å skrive av 50-70% fordelt på fem år.

Ettersom tidligere post 5.0 (kommentarer til postene) er tatt bort, er det bare å legge ved fek.s et word-dokument, ja.

Om dere er ektefeller, kan dere fordele både gjeld og gjeldsrenter som dere vil, så lenge totalen blir 100%.
Er dere kun samboere (sjekk post 1.3), må dere fordele gjelden og gjeldsrentene ut i fra hva som står i lånepapirene (om dere har lånet sammen)
Dersom dere har en særkontrakt som fordeler lånet annerledes, kan dere fordele gjelden og rentene etter den kontrakten.

Dere skal begge i denne posten ha ligningsverdier som samsvarer reelt eierforhold.

1 Like

Neppe, men du kan alltids forsøke :blush:
Er nok lettere å få godkjent DN eller Kapital i denne sammenheng.

1 Like

Visste vel svaret, men men… :blush:

Har ved noen anledninger abonnert på Finansavisen, men det var mer til irritasjon enn glede, da leveringen uteble i hytt og gevær. Det ser ut til at avishusene ikke vil at vi skal abonnere…