Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Hva er denne satsen på 30 %, hvor kommer den fra?

Jeg trodde utregningen ble 50 000 / 5 = 10 000

… også fører man inn 10 000 i 5 år til PCen er avskrevet, eller er dette feil?

30% av restsaldo kommer fra vanlige nedskrivningsregler over tid (for næring), men funker sikkert med 50 000 / 5 som privat også. Aldri testa.

1 Like

Tusen takk for utfyllende svar! :blush::+1:

1 Like

Samme problemet her! Hadde Finansavisen en 3-månedersperiode, flere dager avisen uteble i løpet av den perioden. Noen dager dukket VG opp isteden… :joy:

2 Likes

Ok så mitt eksempel:

Jeg kjøper f.eks. ny pc i år til kr 14500,-. (alt utenom skjerm og tastatur/mus)
Skattemelding 2018 (neste år) fører jeg opp kr 7250,- for PC bruk til aksjehandel i skattemeldingen. Da får jeg skattefradrag for halve beløpet, siden pcen også brukes til annet.
Hvis jeg hadde kjøpt pc til mer enn 15 000,- blir det saldoavskrivning som du beskriver da?

Du skal i praksis få hele beløpet dersom du bare fører halve totalen (7250,-) og skriver at det er halvparten av totalverdien fordi PC’en også benyttes til andre formål.
Over 15 000,- benytter jeg saldoavskrivning, ja … og det har funka fint.

Men igjen - virker som det har vært litt ulikt resultat her, så jeg kan dessverre ikke garantere noe :blush:

Beklager dumme spørsmål fra meg her men …
Hva mener du med “få hele beløpet”? Man får vel bare skattefradrag for halve beløpet, altså 7250*0,28(eller hva skatteprosenten er) = kr 1667,-

2 Likes

Ja, litt upresist fra meg. “Få hele beløpet” = som grunnlag for utregning :slight_smile:

1 Like

Kostnader for Aksjonærlister kan også skrives av! :wink:

5 Likes

Takk, hadde jeg glemt i farta. Blei jo noen i fjor.
Nå får du igjen for all kronerullingen til listene du tok ut til fellesskapet :wink:

1 Like

Fantastisk forumtråd dette her. Creds til @Krieghoff som opprettet denne. Mye nyttig informasjon her. Viktigste alle kan gjøre er å sjekke at alle tall stemmer, for Skatteetaten er ofte veldig slurvete og staten tjener gode penger på slurvete arbeidstakere som ikke sjekker selvangivelsen. Fellesnevneren er vel slurv. Lykke til.

2 Likes

Det pleier å dukke opp en tråd som dette hvert år :slight_smile:

Rart med det at alle vil spare skatt

3 Likes

Kjøpte data i 2015 for 9000kr , og har tradet siden … har ikke skrivi inn noe.

Er d da greit og føre inn dette nå?

Hvilke summer snakker vi om på oppgraderingen?

Hahaha, Joda alt er mulig. Men man bør kunne tåle å bli sjekket i korta. Vist man først ryker uklar kan det fort bli veldig,veldig dyrt…

Det går, men blir du kontrollert får du et problem :wink:

Du kan ikke kreve fradrag fra noe andre dekker. På samme måte som at jeg og kona ikke kan kreve penger av hver vår arbeidsgiver for det samme bredbåndet ( vi kan teoretisk men det er ikke lov).

Nå er det jo skattetrekk på mobil/bredbånd dekket av arbeidsgiver så jeg er usikkre hvordan du skal klare å få trekke det av på skatten :wink:

Finnes svært mange relativt enkle måter å svindle til seg noen tusen her og der (er jo ren svindel du snakker om her), hvor sansynligheten for å bli tatt er minimal, men handler vel om moral og samvittighet, samt at konsekvensen DERSOM du skulle bli tatt både blir pinlig og dyr.
Greit å ikke anbefale ja :wink:

1 Like

Blir faktisk litt kleint å oppfordre til lovbrudd for å spare noen hundrelapper i skatt. Men hver sin smak.

6 Likes

Blir som gutta på gamlejobben som var så fornøyde med å stjele strøm det. Enkel prosedyre, men som jeg tenker er at jeg skal ikke bli kjeltring for småpenger. Skal jeg bli kjeltring bør r/r være som Funcom :grin:

2 Likes