Hva er denne satsen på 30 %, hvor kommer den fra?
Jeg trodde utregningen ble 50 000 / 5 = 10 000
… også fører man inn 10 000 i 5 år til PCen er avskrevet, eller er dette feil?
Hva er denne satsen på 30 %, hvor kommer den fra?
Jeg trodde utregningen ble 50 000 / 5 = 10 000
… også fører man inn 10 000 i 5 år til PCen er avskrevet, eller er dette feil?
30% av restsaldo kommer fra vanlige nedskrivningsregler over tid (for næring), men funker sikkert med 50 000 / 5 som privat også. Aldri testa.
Tusen takk for utfyllende svar!
Visste vel svaret, men men…
Har ved noen anledninger abonnert på Finansavisen, men det var mer til irritasjon enn glede, da leveringen uteble i hytt og gevær. Det ser ut til at avishusene ikke vil at vi skal abonnere…
Samme problemet her! Hadde Finansavisen en 3-månedersperiode, flere dager avisen uteble i løpet av den perioden. Noen dager dukket VG opp isteden…
Ok så mitt eksempel:
Jeg kjøper f.eks. ny pc i år til kr 14500,-. (alt utenom skjerm og tastatur/mus)
Skattemelding 2018 (neste år) fører jeg opp kr 7250,- for PC bruk til aksjehandel i skattemeldingen. Da får jeg skattefradrag for halve beløpet, siden pcen også brukes til annet.
Hvis jeg hadde kjøpt pc til mer enn 15 000,- blir det saldoavskrivning som du beskriver da?
Du skal i praksis få hele beløpet dersom du bare fører halve totalen (7250,-) og skriver at det er halvparten av totalverdien fordi PC’en også benyttes til andre formål.
Over 15 000,- benytter jeg saldoavskrivning, ja … og det har funka fint.
Men igjen - virker som det har vært litt ulikt resultat her, så jeg kan dessverre ikke garantere noe
Beklager dumme spørsmål fra meg her men …
Hva mener du med “få hele beløpet”? Man får vel bare skattefradrag for halve beløpet, altså 7250*0,28(eller hva skatteprosenten er) = kr 1667,-
Ja, litt upresist fra meg. “Få hele beløpet” = som grunnlag for utregning
Kostnader for Aksjonærlister kan også skrives av!
Takk, hadde jeg glemt i farta. Blei jo noen i fjor.
Nå får du igjen for all kronerullingen til listene du tok ut til fellesskapet
Fantastisk forumtråd dette her. Creds til @Krieghoff som opprettet denne. Mye nyttig informasjon her. Viktigste alle kan gjøre er å sjekke at alle tall stemmer, for Skatteetaten er ofte veldig slurvete og staten tjener gode penger på slurvete arbeidstakere som ikke sjekker selvangivelsen. Fellesnevneren er vel slurv. Lykke til.
Det pleier å dukke opp en tråd som dette hvert år
Rart med det at alle vil spare skatt
Kjøpte data i 2015 for 9000kr , og har tradet siden … har ikke skrivi inn noe.
Er d da greit og føre inn dette nå?
Hvilke summer snakker vi om på oppgraderingen?
Hahaha, Joda alt er mulig. Men man bør kunne tåle å bli sjekket i korta. Vist man først ryker uklar kan det fort bli veldig,veldig dyrt…
Det går, men blir du kontrollert får du et problem
Du kan ikke kreve fradrag fra noe andre dekker. På samme måte som at jeg og kona ikke kan kreve penger av hver vår arbeidsgiver for det samme bredbåndet ( vi kan teoretisk men det er ikke lov).
Nå er det jo skattetrekk på mobil/bredbånd dekket av arbeidsgiver så jeg er usikkre hvordan du skal klare å få trekke det av på skatten
Finnes svært mange relativt enkle måter å svindle til seg noen tusen her og der (er jo ren svindel du snakker om her), hvor sansynligheten for å bli tatt er minimal, men handler vel om moral og samvittighet, samt at konsekvensen DERSOM du skulle bli tatt både blir pinlig og dyr.
Greit å ikke anbefale ja
Blir faktisk litt kleint å oppfordre til lovbrudd for å spare noen hundrelapper i skatt. Men hver sin smak.
Blir som gutta på gamlejobben som var så fornøyde med å stjele strøm det. Enkel prosedyre, men som jeg tenker er at jeg skal ikke bli kjeltring for småpenger. Skal jeg bli kjeltring bør r/r være som Funcom