Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Bruker Nordnet, veit du hvordan jeg kan dobbeltsjekke dette i aksjeoppgaven?

Hvis du har en aksje med få kjøp i, så burde det være enkelt å sjekke sluttseddelene.

Re: Kurtasje.
Dette gjelder Sbanken med 49,- i minstekurtasje, men burde gjelde alle:

Hvis du kjøper aksjer for 1.000,- så bokføres kjøpssummen som 1049,-
Når du selger de samme aksjene til samme kurs, så bokføres salgssummen som 951.
Der har du altså et fradrag på 98,- som “går av seg selv”.
Bekymringsfritt.

2 Likes

Prøvde å søke litt etter mer informasjon rundt det. E24 skriver følgende artikkel i 2014, linket under. Om dette fortsatt er gjeldene bør det være anledning for å ta med “glemte/ikke-kjente” fradrag fra de to siste innteksårene (2015 og 2016), begrenset oppad til kr 30 000 for de to årene. Så i mitt tilfelle, to mobilkjøp, men ikke PC fra 2014 og 2013.

1 Like

Om du ikke har internett, kan du ikke handle aksjer, så jeg trekker alt fra.

2 Likes

Men du bruker vel internett til andre ting også, ikke kun aksjehandel.

Og i tillegg KAN man i praksis bruke telefonen/datatrafikk eller ringe megler hver gang man skal kjøpe/selge, selv om det er jævla tungvint :blush:

Poenget er at man ikke kan skrive internett/mobil 100% av på skatten, man bruker noe av det personlig. Mao, hvis du skriver 100% og de går igjennom selvangivelsen din, så er det ikke greit. :stuck_out_tongue:

1 Like

hehe, vet det. Var bare en sleivete kommentar til at man ikke kan handle aksjer uten internett :wink:

2 Likes

Har gjort det i 10 år+ og det går kjempegreit. Vet ikke om de har undersøkt min selvmelding, men tror det, da jeg altid først får oppgjør i oktober?
Mvh Vandregutten.

Er det mange her som har fått beregnet boligverdien dems feil?
Dem har beregnet boligen min feil, med 1.5mill for mye :laughing:

2 Likes

Hva er deres erfaring, stemmer det stort sett så det er ikke er noe vits å gå igjennom alle kjøp/salg i 2017? Jeg har kun brukt Nordea og opplysningene skal vel da stemme?

1 Like

Jeg håper også på et godt svar her…

Jeg har gått igjennom ca 400 transaksjoner og de så ut til og stemme, med en god mix av trades i både DnB og Nordnet …

Men over 40.000kr i kurtasje da :sweat_smile: fysj …

1 Like

En skikkelig aha opplevelse for min del også. For mye trading rett og slett :grimacing:

Legger du til word dokument som vedlegg med utregninger, eller bare legger du inn summen på post 3.3.7 uten vedlegg?

Jeg legger det bare inn i post 3.3.7 tror jeg det er, og skriver 12*xxx=xxxx
og så fast 2500,- i uspecifiserede utgifter til aksjehandel.
Jeg taker til gjengjeld ikke med mob, da jeg nesten aldrig bruker den til handel, det har jeg forresten gjort i 2017, så da fyrer jeg også noe inn der:grinning:
Mvh Vandregutten

1 Like

Mye flott info her, takk for det.
Jeg eier fysisk gull og sølv gjennom Goldmoney.com, som jeg ikke har realisert eller har tenkt til å realisere på en god stund. Det koster meg en liten prosent av beholdningen hvert år for at de skal oppbevare dette i hvelvene sine. Er det noen jeg kan føre som fradrag, evt når jeg da først realiserer gevinst/tap? Noen som veit?

På forhånd takk for svar:)

1 Like

Noen her som husker hvor en finner kvittering for Insider? Helst steg for steg :slight_smile:

Det finner du i Sbanken. Søk på kontoutskrift etter Tekinvestor fra 01.01.2017 til 31.12.2017.

1 Like