Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Får jeg skattefradrag for all kurtasje på Investeringskonto Zero på nordnet? I så fall må jeg bare legge sammen alle beløpene og føre inn da?

Kun når du avslutter kontoen om jeg har forstått det riktig.

1 Like

Noen som har konto hos Interactive Brokers? Har gjort en del handler der og lurer på om jeg må legge inn hver enkelt handel i RF-1059? Vil ta en del tid…Har også marginkonto, samt handlet opsjoner. Håper noen kan være behjelpelig :slight_smile:

1 Like

Det kan være mye å skrive av, i forbindelse med jobbreise

Hva skriver dere i fritekstfeltet for “spesifiser” for f.eks. Internett, finansaviser, tekinvestor osv under post 3.3.7?

Funker nok det der. Jeg skrev “Internett, se vedlegg.” og la ved et dokument som beskrev alle de postene.

Hva legger du i beskrivelsen i vedlegget da, dokumenterer du behovet liksom? Fortell meg :slight_smile:

Hva tenker du på her? Det var noen som tipset meg om dette, men jeg får igjen mine reiseutlegg fra jobben hver mnd sammen med lønn. Er det mer å hente?

Dokumenterer ikke noe før de eventuelt ber om det :slight_smile:
Skrev bare utgifter til inntekts ervervelse ifb. aksjehandel:

  • Internett: 50% av totalkost (faktiske handler, analyser, informasjonsinnhenting mm.)

  • Tekinvestor: Totalkost for innsideabonnoment hos tekinvestor.no - norges beste aksjeforum.

  • PC: 30% av restsaldo fra tidligere år (75% av totalbeløp ettersom den også blir brukt til andre formål)

etc.

1 Like

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/3/2/7/

Men dersom alt dekkes av arb giver, så er det vel igrunn ikke mye og hente, dersom det ikke skal gå utover nattesøvnen da :slight_smile:

2 Likes

Er ikke dette en jobb som man burde ta 30. april? Blir rent stressa av å se alle gjøre det når de får selvangivelsen!

2 Likes

Hvorfor det? Ingen grunn til å utsette til i morgen ting du kan gjøre i dag. 2017 er over for lengst, så tallene er jo fastsatt.
For egendel har jeg gått gjennom litt over flere dager i det siste. Er jo ikke sånn at den kom i går :wink:

2 Likes

Det var nok først og fremst en spøk, også har jeg det med å utsette ting. Kunne kanskje ført 50% av internettutgiftene mine, så 500*12/2 = 3000 * 0,23 = 690kr redusert skatt. Ikke noen svimlende sum akkurat.

1 Like

Er sikkert sånn som alle vet, men om ikke, Hugs å trekke fra oppussingen i huset/ leiligheten, dersom man har utleiedel, så kan oppussing i utleiedel skrives av.
Hugs å «lei» ut til sønn/ datter/ bestemor m.fl

1 Like

Men kan du skrive av oppussing så lenge inntekten er skattefri (under halvparten av boligens areal)?

1 Like

Ja det tror eg, men det må dokumenteres

1 Like

jeg tror det må skattes av leieinntekt for og kunne få fradrag …

Fant :

Egeninnsats ved utleie

Spørsmål: Jeg har en leilighet jeg leier ut, å lurer på om jeg kan trekke fra på skatten de timene jeg ahr brukt på visninger, oppfølging av leieboer/leilighet og vedlikehold.

Hva bruker man eventuelt som timesats?

Svar: Dersom du leier ut en leilighet og inntektene fra denne er skattepliktig, kan du trekke fra kostander til vedlikehold, forsikring, eiendomsskatt mv. Du kan også trekke fra kostnader til reiser som er utført i forbindelse med utleien (f.eks. ved visninger, vedlikehold og tilsyn).

Du kan dessverre ikke trekke fra timer du har brukt på visninger o.l. og det finnes ingen satser for dette.

Hilsen Skatteetaten

2 Likes

Hmm, det du sier her, er at eg må inn og justere litt igjen :thinking::see_no_evil:

1 Like

Interessant.
Har fleire eg kjenner som fører opp timer brukt til vedlikehold, oppfølging, gressklipping etc. Det er i forskjellige kommuner også. Dei har fått fradrag for dette kvart år, leiger sjølv ut leilighet og kjem til å føre opp dette.

Og det skattes ikke av leieinntekt ?