Fordi dette er rikitg og det er silk det er…? Det blir i de fleste tilfeller gjort automatisk.
“Forvaltningskostnader” Alle vet hva ordet kostnader betyr, og forvaltning er bare å søke i ordbok hva 100prosent riktig definisjonen er. Vil tro vi da ender opp med en omformulierig der alle kan kjenne seg igjen: kostnader som brukt til å forvalte skattbar inntekt.
Slik det er det skrives i teksten er det kun få eksempel: abonnement, programvare, generalforsamling. Dette er kun eksempel. Kan jo også være seminar. Flyutgifter til generalforsamling. Internett MÅ en ha for å kunne forvalte aksjer. Altså det som er kostnad brukt til forvaltning av verdier.
Jeg ser nå at jeg gjorde en dum feil ifjor ved at jeg avsluttet Aksje- og fondskontoen (AF) kontoen min for å få bedre oversikt.
Nå finner jeg ikke knockede bear/bull derivater på skattemeldingen som burde vært fradragsberettiget—ei heller klarer jeg å spore de tilbake til VPS kontoen eller transaksjoner/sluttsedler hos megler siden kontoen ikke lenger finnes.
Noen andre som har opplevd dette?! Var overbevist om at dette skulle bli innrapportert automatisk… Andre bull/bear derivate finner jeg igjen på VPS, men akkurat de knockede ser jeg ingen steder og da går det ikke opp mtp gevinst/tap. Har allerede sendt melding til Nordnet, men der tar det sikkert dager å få svar akkurat nå…
Takk på forhånd.
Du må spørre nordnet for årsoppgave for kontoen, ja.
Er det andre som har fått gevinst på Nordnet zero konto oppført som skattepliktig inntekt, selv om ingenting er ført ut av kontoen?
Har kontaktet futen og Nordnet, men tar tid å få svar
Jeg har fått oppført 150k som skattepliktig. Men jeg har overført penger fra Zero til AF konto hos nordnet… Trodde at zero konto måtte avsluttes før en ble beskattet. Så sikkert tabbe av meg å overføre mellom kontoer.
En annen ting jeg lurer på.
Under årsoppgaver på Nordnet, så står det også kostnadsoversikt over de forskellige kontoene.
Ser på IKZ at jeg har ca 3000kr i transaksjonskostnader i en aksje og 10.000kr i automatisk valutaveksling.
I forklaringen så står det at det er kostnader som har påvirket avkastningen min og som jeg har blitt belastet for. Jeg mener at jeg da kan trekke fra dette i selvangivelsen?
Ref:Nordnet →
EFFEKTEN AV KOSTNADENE PÅ AVKASTNINGEN
Tabellen nedenfor viser hvordan kostnadene har påvirket avkastningen din. Avkastning før og etter kostnader vises både som
et beløp og prosentuell utvikling i løpet av året.
Hei, jeg leverte min skattemelding idag, er det noen som vet hvor lang tid det tar før jeg kan forvente å få de inn på kontoen?
Fant det ut her
Samme her. Har kredittkonto(belåning) koblet til Zero kontoen, og ser at det er mine nedbetalinger av kreditt som er loggført som “uttak” fra Zero konto. Mulig du er i samme situasjon. Jeg har vært litt ut og inn av kreditt/belåning, så har fått en fin skattesmell pga dette
Jeg ser skatteetaten har lagt inn oppjusteringsbeløp på gevinst for min avsluttede aksjesparekonto i Sbanken. Det de derimot ikke har vert like flinke til er å legge inn et oppjusteringsbeløp for tap på min aksjekonto i Nordnet, hvordan legger jeg inn dette?
Har du vært i kontakt med Nordnet ang dette?
Må vel være en feil i innmeldinga derfra?
Ja jeg har sendt de en Melding i dag hvor jeg har bedt om en oppklaring da jeg finner det litt merkelig. Jeg opprettet Zero konto i 2020 så har ikke erfaring med tidligere år, mulig noen andre Zero brukere kan bekrefte hvordan dette funker?
Har du hatt fleire kontoar som du har flytta pengar i mellom?
Fikk restskatt pga uttak fra Zero eg og. Flyttet fra Zero til ASK hjå Nordnet, og da var svaret fra Nordnet at alle uttak ville bli beskattet.
“Alle uttak fra en IKZ, uavhengig om det er til din privatkonto eller en annen konto i Nordnet vil medføre skatt, se også link: Skatt på aksjer og utbytte - Nordnet - Nordnet”
OBS til dere andre som har handlet bull/bear derivater som har blitt knocket ut i 2020! Det er ikke alltid disse blir meldt til Skatteetaten hvis de ikke tilhører Oslo Børs. De finnes dog i årsrapporten så må man rapportere alle disse selv… Kjekt å vite…
«Har du investert i unoterte aksjer, utenlandsregistrerte fond, valuta, CFDer, opsjoner, warrants, futures, obligasjoner eller annet snadder på en VPS-konto (eller Aksje- og fondskonto, som den heter i Nordnet)? Dersom disse instrumentene er omsatt på Oslo Børs vil VPS skatterapportere dette, og du kan kontrollere tallene. Er de ikke omsatt på Oslo Børs, kan kontofører skatterapportere transaksjonene, men har ingen plikt. Nordnet har p.t. ikke systemer for skatterapportering på slike avanserte investeringer, men alle opplysninger står i årsoppgaven du har fått tilsendt. Her må du rapportere inn relevante verdier til skattemyndighetene selv.»
Spørsmålet mitt druknet her, så jeg prøver en gang til:
Som samboer med felles barn lignes man som ektefeller og kan fritt fordele formue. En part har negativ formue, den andre har mer enn 3 mill. Kan den rike parten overføre formuesverdien til den fattige i skattemeldingen? Altså uten noen reell endring i eierskap.
Edit: Er visst ikke meldepliktig samboer, så da blir det formuesskatt!
Er interessert i samme type info selv.
Skatteklasse 2 har opphørt, og det fremgår ikke av selvangivelsen at jeg er gift eller med hvem.
Jeg ligger over bunnfradraget i formue, og min kone litt under.
Kloke røster hevder at Skatteetaten jevner formuen vår ut, slik at begges fradrag blir fullt ut benyttet.
Kan jeg stole på dette??
Hos mig skjer det automatisk, kona stor formue, men min negative foræres hende.
Ellers er det ikke noe problem at føre opp mye fradrag, selv om du har negativ avkastning
Noen som har fått utbetalt det de hadde til gode? Isåfall, hvor lang tid tok det fra dere leverte inn til dere fikk penga på konto?
Jeg må handle aksjer😁
Noen som vet om Pareto sender inn med kurtasje eller skal man melde inn kurtasje selv? Og skal kurtasje legges inn under forvaltningskostnader?
On ennå et spørsmål. La oss si at jeg mener at mobilen min er det jeg trenger/bruker mest under forvaltning og vil få fradrag på 50% av den på fovaltningskostnader, hva skjer om de sjekker og er helt uenige med meg? Fjerner de bare den summen eller er det noe problemer man får?
22.3 fikk jeg skattemeldingen, endret samme dag, fikk nytt i går og pengene på konto i dag.