Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Tusen takk for raskt svar! Hva valgte du av alternativene når du la inn bla Tradingview?

Bare hyggelig! Jeg la det inn under “Verdipapirforvaltning”

1 Like

Er det noen som vet hva man skal velge under Finans i Skattemeldingen når man skal føre inn innskudd/tap/gevinst/verdi fra en utenlandsk megler på aksjer?

Tenker Skatteetaten mener du skal legge det inn under “Aksjer”:
Eneste minuset er at det ser ut som man må føre inn for hver enkelt aksje/papir du har eid/handlet. Ikke hver enkelt handel, men gevinst/tap/beholdning 31.12.21 for hver aksje.

Eventuell kontantbeholdning du har pr. 31/12/2021 tenker jeg du må føre under “Bank”.
Har du handlet andre verdipapirer (futures, opsjoner, valuta handel) så skal det nok inn under “Andre Finansprodukter”. Også her ser det ut som man må legg inn produkt for produkt.

Har du handlet i veldig mange aksjer/papirer så hadde jeg sett ganske mørkt på å skulle fylle ut for hver enkelt aksje. Alternativet vil nok være å lage en tilsvarende oversikt i Excel, og legge det inn under “Andre finansprodukter” på samme måte som man gjøre for Kryptovaluta. Jeg har ingen anelse om hvordan Skatteetaten stiller seg til noe slikt, men dersom du skriver en kommentar så tror jeg ikke de kan ta deg på at du ikke har opplyst om det i hvert fall.

Har du først oppsettet i Excel så er det ikke så er det nok ikke en alt for stor sak å legge det inn i Skattemeldingen, men har du handlet hundrevis av aksjer/papirer så vet jeg ikke om jeg hadde tatt den jobben.

Her er nok flere her inne på forumet som har handlet på Interactive Brokers for eksempel, så forhåpentligvis kan noen av disse chippe inn og si hvordan de bruker å gjøre det.
@anon69684326 f.eks?

Lykke til!

1 Like

Igjen, tusen takk for raskt og utfyllende svar :slight_smile:

Har ca 70 trades så det kan jo bli en helsikes jobb om man må føre inn hver enkel.

Min tanke var å føre inn totalt innskudd gjort ila 2021 + verdi på konto ved 31.12.2021. Trekke innskudd fra tap også laste opp account history for 2021 som pdf. Usikker på om dette er godt nok og om det lar seg føre inn slik jeg tenker?

Venter spent på om noen andre har noe å tilføye posten din @vanderbilt :+1:

Bare hyggelig, vet selv hvordan det er å sitte med dette når fristen nærmer seg :slight_smile: Jeg er ikke 100% ferdig selv, men bare noe småpjatt igjen heldigvis.

Er alle de 70 trades i forskjellige verdipapir? Er det handel i f.eks. 10 aksjer så slipper du i så fall unna med å legge inn 10 ganger om det skulle være noen trøst. Jobben med å ta summeringen vil du så fall måtte gjøre, og mulig det ligger en del arbeid her også.

Grunnen til at jeg nevnte @anon69684326 overfor var at han virket til å kun rapportere netto gevinst/tap og lastet opp rapporten fra IB som dokumentasjon, med ref. til denne posten:

Erfaringer med Interactive Brokers eller annen USA megler - #59 av UMVS

Da er vel bare spørsmålet om HVOR man legger det inn. Har ikke funnet så mye passende enda, men skal gi en lyd dersom jeg skulle snuble over noe.

3 Likes

Alle er vel ikke forskjellig verdipapirer nei. Kanskje jeg slipper unna med litt over halvparten :thinking: Skal se på det igjen til fredagen når jeg har ledig tid.

Kanskje @anon69684326 kommer på banen etterhvert :grin:

Har ikke klart å finne noen passende info foreløpig selv. Merkelig at det skal være så vanskelig. Synes ting var enklere med den gamle selvangivelsen.

1 Like

Hei. Skal se hva jeg har gjort på forrige skattemelding, men får ikke gjort det før senere i løpet av uken. Ingen garanti for at jeg har gjort rett da😜

@vanderbilt @taffern

2 Likes

Leide ut huset vårt halve fjoråret, og lurer på om jeg da kun kan trekke fra eks halvparten av kommunale avgifter eller om jeg kan trekke hele beløpet fra?

Hva ville hadjik gjort? Hvis du gjør det motsatte, så er det mest sannsynlig rett. :innocent:

4 Likes

Synes det står mye bra om utleie og skatt her, kanskje ikke nøyaktig forklart eksempelet du spør om, men tenker at halvparten av kommunale avgifter kan føres til fradrag. Leieinntekten vil sikkert også være skattepliktig ettersom du leier ut hele boligen.

Har du funnet ut hva du gjorde på forrige skattemelding? :innocent:

Svaret var vel i spørsmålet? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha ja tar selvkritikk :see_no_evil:

1 Like

Det er sånn media eller skatteetaten tar deg noen år senere hvis noen begynner å grave etter snusk på deg :wink:

derfor man spør 2-3 ganger ekstra så man ikke gjør noen feil

1 Like

@anon69684326 har du fått sjekket opp hva du gjorde på Skattemeldinga i fjor? :grin:

Fra en megler har jeg fått faktura for forvaltningsavgift for aksjekonto for 2021, hvor fakturaen er datert i 2022. Er det greit å føre opp dette som fradrag for ligningen 2021, eller må man vente til 2022?

Ganske irriterende at denne megleren har gjort det slik…

Hei. Jeg har bare handlet med opsjoner og da har jeg skrevet kun hvor mye jeg har tjent eller tapt totalt også har jeg lastet opp en rapport fra IBKR.

image

1 Like

Okei. Dvs at du kun har lagt inn gevinst eller tap en gang? Også lastet opp et dokument med oversikt over trades? Hva med kontoverdi per 31.12?