Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Hva innebærer å være utenfor markedet
« lenge nok» i tid?

Kan noen bekrefte dette?

Skatt på gevinst fra handel med disse eiendelene fra og med 1.januar 2023:

Aksjer og fond: 37,85 %
Utbytte fra aksjer/fond: 37,85 %
Krypto: 22 %
Derivater (opsjonspremier): 22 %
Valutahandel: 22 %
Utleieinntekt 22 %
Renteinntekt: 22 %

Er det noen som vet hvor stor omsetning/gevinst man kan ha per kalenderår som privatperson før Skatteetaten vurderer det som næring og det må beskattes deretter?

Jeg leser i lokalavisen i dag at den nye skattesatsen for gevinst / tap på aksjer skal gjelde allerede fra 6/10 dette året.
Hvordan skal det å så tilfelle regnes ut? Man blir jo lignet for tap / gevinst for hele året under ett.

Da må du ha lest noe feil. FIFO-prinsippet gjelder for aksjer. Vurderingsenheten skattemessig er også den enkelte aksje, men det er i praksis bare relevant for unoterte selskaper. Der har du det skattemessige begrepet innbetalt kapital (for børsnoterte fordeles de likt på alle aksjer). En aksje kan ha 100 kr i innbetalt kapital, mens en annen i samme selskap kan ha 3 000 kr, og har betydning for hvordan en tilbakebetaling av innbetalt kapital behandles. Tilbakebetaling av innbetalt kapital er skattefri. Tilbakebetales f.eks. 1 000 kr vil 900 kr bli klassifisert som utbytte for førstnevnte, mens alt vil være tilbakebetaling av innbetalt kapital for sistnevnte.

Må ikke forvekles med inngangsverdi.

F.eks. Nordnet rapporterer handlene dine til Skatteetaten. Utbytter med ex-dato fom. 6.10 og salg fom. 6.10 vil behandles med 2023-sats.

1 Like

Det stemmer jo med slik det var beskrevet i avisen.
Poenget mitt er at man ved skatteoppgjøret får en årsoppgave som beskriver alle salg i løpet av året som gikk, og der man så får et samlet totalbeløp for enten tap eller fortjeneste som så legges til grunn for skatt.

Ser skattekortet for 2023 er ute. Jeg satte opp et stort tap i 2022 som ikke er helt “utbetalt” enda. Jeg trodde at dette skulle bli automatisk overført til neste år (2023), må jeg regne på dette og legge det inn manuelt?

Det er vel ikke klart hvor mye som gjenstår, før du får skatteoppgjøret for 22. Der står “Underskudd til framføring senere år” tydelig, hvis det er tilfelle.

1 Like

Best å være gjennomsnittlig lønnet å ikke skape/ satse noe i dette landet.

6 Likes

Fikk ikke avsluttet ASK kontoen i tide før nyttår for å få fradaget på tap for 2022. Men ser jo på skattetkortet for 2023 at det er et punkt som heter tap ved salg av aksjer. Så da er det vel bare å legge inn summen der og man får trukket det fra det man skal skatte i år. I stedet for å vente til sommer 2024 med å få fradraget.

Nja, ikke de som gjelder Ask vel?

Tviler på det hvis ikke kontoen ble avsluttet.

Muligens du kan korrigere manuelt og se om de godtar. (+ korrigere neste år så du ikke får dobbelt tapsfradrag)

Siden jeg skal stenge hele ask kontoen, så må det vel gå an å føre opp tapet. Man ser inne på intern overføring hvor mye det gjentar man kan ta ut skattefritt. Det må vel tilsvare summen man har tapt?

På inneværende år… ikke tukl med mr skatt iallefall:)
Selv om tapet er der, hadde ikke jeg gamblet på dette før du får sjekker det ut. Tror ikke du kan ta tapet ut på forskudd.

1 Like

Aksjene er solgt og kontoen tom. Rart det ligger et punkt for det i skattekortet hvis man ikke kan benytte det. Men er vel tryggest som du sier å kontakte de. Det blir jo det samme som at de legger til grunn rentene du betalte på lånet i fjor og at du kommer til å betale det neste år også. Så man tar jo ut skattefrag på ubetalte renter på forhånd.

Du får ikke fradrag før du har avsluttet kontoen. Avslutter du i år kan du benytte fradraget til neste år.

2 Likes

Mener å føre opp tapet på skattekortet 2023 bør være helt kurant, hva du fører i skattemeldingen blir en annen sak.

Det er skattekortet for 2023 det er snakk om ja. Syns jo det virker helt logisk, men ikke noe folk har benyttet seg av. Men tar kontakt med skatteetaten for å være på sikre siden.

Skjønner ikke diskusjonen her for kriteriet for å få skattetapet realisert i hvilket år er klare.
Man kan prøve seg. Sjansen for at de legger merke til det er liten, men det er på eget ansvar.

Skattekortet kan du endre slev elektronisk ved å legge inn fradrag for tap på aksjer iht. kontoen du har tenkt å avslutte. Jeg gjorde det nettopp selv da det var noe fremførbart underskudd de ikke hadde lagt inn. Betaler du forskuddsskatt så må du sjekke at den blir justert iht. det nye skattekortet.

Tapet regnes ikke som skattemessig realisert før du har avsluttet kontoen. Hva den enkelte velger å føre i likningen skal ikke jeg blande meg i.

1 Like