Ved å utsette gevinst og reinvestere så tjener du jo mer penger på et større beløp pga utsatt skatt. Ved å få fradrag på tap med engang så taper du mindre mot inflasjon.
Det er samme surret hver eneste år!
Hvor fører en insider medlemskap i skattemeldingingen?
Har nå leita gjennom fjordårets melding, googla osv, gir opp!
Lurer på det samme.
Og ER det fradragsberettiget hvis man handler aksjer som privatperson?
Under finans delen av så kan man legge til forvaltningskostnader. Da samler man bare opp alle medlemskap og andre ting man betaler for som brukes til aksjer. Tekinvestor ab kan du føre opp der som privatperson. Trenger ikke sende inn dokumentasjon, men må ha det tilgjengelig hvis du skulle bli spurt.
Fra Nordnet:
"Det er et generelt prinsipp i skatteretten at du kan kreve fradrag for kostnader til inntekts ervervelse. Det kan være årsavgift på VPS-konto, finansaviser, kostnader for kursinformasjon, analyseprogram etc. (Merk at Nordnet ikke har årsavgift på VPS-konto.)
Disse utgiftene bør stå i forhold til aktiviteten og gevinsten. Å føre opp 100 % av dine internettkostnader på 3000 kroner hvis du kun har hatt to transaksjoner det året og realisert 5000 kroner i gevinst vil trolig ikke godkjennes av skattemyndighetene.
Relevante kostnader til årsavgift på VPS-konto, finansaviser, kostnader for kursinformasjon o.l. føres under «Finans – forvaltningskostnader» "
Tenkte å levere selvangivelsen i den forenklede versjonen som er mest vanlig nå. Men så gikk jeg inn på Altinn og under “Detaljert aksjeoppgave” kan man lese:
Og under “Aksjeoppgaven 2022 - Forenklet” ligger denne:
Under disse meldingene ligger alle handler man har gjort. Syntes det kan forstås litt begge veier, men er det egentlig meningen at man skal sjekke hver eneste handel man har gjort i hele 2022 opp imot sluttseddel for å sjekke at beløpene stemmer?
Nå som alt blir rappotert automatisk fra megler til skatteetaten trodde jeg den tiden var forbi. Mulig jeg tolker dette feil.
Dette ser ikke ut til å gjelde aksjene mine på Ask konto, kun de jeg har handlet på Euronext Growth, men de blir jo også rapportert inn til skattetaten. Handler ikke andre aksjer. Takknemmelig for svar, selv etter dagens dato
Følger
Hvis du vil være helt sikker, ja. Du kan også bare logge inn på VPS og sjekke totalen inn og ut, og se at det stemmer. Litt lettere, men det skal uansett stemme, så jeg bare følger med på hva jeg tror totalen er og sjekker at det stemmer sånn ca.
Det står på skattemelding på første side på bunnen med grønn bakgrunn antall kroner som fremføres til neste år. Så en kan i realiteten si at en får skattefradrag på 22% av det beløpet som står her de neste årene.
Er det ikke bedre enn som så?
Sånn jeg forstår det så er det fradrag i inntekt, på lik linje med bunnfradrag, så det er fradrag lik det du måtte ha i inntektsskatt.
Det stemmer, men trinnskatt/trygdeavgift er ikke en del av den fradragsbeløpet, og da slik jeg forstår gjenstår det 22% inntektsskatt. Var slik jeg forstod det på den jeg snakket med hos skatteetaten og tror det skal stemme.
Har selv endel fremførbart underskudd til senere år og tok kontakt med skatteetaten nettopp for å få ned underskuddet så fort som mulig. De la til hele beløpet i beregningene ved nytt skattetrekk som endte på 7% resten av året. Dette kan du visst ikke gjøre selv men må i tilfelle kontakte skatteetaten for å få det gjort!
Har fått ordnet meg et skattetrekk på 5%.
Var mye kluss med dette for en del år siden, at ubenyttet fremførbart underskudd ikke automatisk dukket opp til fradrag på neste års likning, så man bør følge med. De siste 2-3 årene har det kommet automatisk her.
Hovedregelen er vel at dersom du ønsker å endre skattekort etter 31,12 (om jeg husker rett) basert på fremførbart underskudd, så gjør man som du gjorde og kontakter skatteetaten direkte, og ikke via skjema for endring av skattekort på nett, siden dette må behandles manuelt for at man skal være sikker på at det blir fanget opp.
Dette er ikke min erfaring. Endret på nett sent en kveld her i mars - neste morgen kunne jeg se at to arbeidsgivere hadde hentet det nye skattekortet - bare timer etter at jeg endret og neppe med manuell innblanding.
Du har rett; jeg blander med endring av forskuddsskatt, men vil tro at dersom du kommer med store endringer på bakgrunn av krav om underskudd så går det kanskje ikke automatisk gjennom.
Ja, mulig det kan være en beløpsgrense. Min endring var stor nok til at det ga halvt trekk videre.
Jeg mottok melding fra Skatteetaten om at det har komemt nye aksjeopplysninger for 2022. Ifølge oppdatert skjema RF-1088R på Altinn, var det flere endringer fra flere selskaper. Jeg antar disse er riktige, og har derfor oppdatert skattemeldingen som beskrevet.
Endringene medfører at jeg må betale restskatt, og det er greit. Men det er også beregnet rente på dette beløpet. Det føles litt urimelig. Jeg hadde betalt inn restsaktt beregnet fra opprinnelig skattemelding innen 31. mai for å unngå renter. Nå ser det ikke ut som jeg får mulighet til det. På grunn av opplysninger utenfor min kontroll. Tenker forhøre meg med Skatteetaten om dette. Det kunne vært interessant å høre om andre har erfaring med dette?
Samme her. Lite å gjøre med er jeg redd.
Yep, man er selv ansvarlig at alle informasjon gitt er riktig. Riktige endringer på det gir ikke noe rettigheter.