Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Angela Merkel var kansler under denne koalisjonen i flere sammenhenger, så det vil ikke være så spesielt/unormalt. Det blir derfor for snevert å sammenligne det med norsk politikk (der Høyre og AP = Sant).

3 Likes

Vindkraft er faktisk blitt en billig energikilde og kan faktisk klare seg uten subsidier. Virker som du tror at en ROEI på 51 ikke kan stemme fordi en del vindselskaper går konkurs.
Problemet for flere av de er jo at de har inngått langsiktige avtaler om levering av strøm til en lav pris hvor de også står for kjøp av strøm når det ikke blåser. Flere av de som sliter inngikk avtaler når strømprisen var lav. Da redder ikke en høy ROEI selskapet.
Er jo også et problem for de som ikke selger på fastpris at man får elendig betalt når produksjonen er høy.

Både vind og solkraft er fult konkuransedyktig og faktisk billige kilder men problemet har jo vært at man ikke har greid å planlegge det inn i en helhetlig energiplan. Disse fungerer godt bare når man kan ballansere de med annen kraft. Med god planlegging kan vind og sol bidra til å skaffe europa billig energi. Og det tror jeg vel også du er enig om at er viktig?

7 Likes

Ble bedt om å verifisere meg på Twitter for noen dager siden. Likte noen Krasnov poster. Har også blitt merket. Sikkert tilfeldig eller følger dem med?

Når starter opptøyene i USA?

Synes det er utrolig interessant å se på forskjellen på hvordan hjernen aktiveres ulikt. En av mine favorittbøker er “Behave” av Robert Sapolsky, som går på hvordan menneskelig atferd endres og plastisiteten i hjernen påvirker hvordan man håndterer og reagerer på “input”. Det er nettopp dette som gjør politikk så ekstremt frustrerende og notorisk vanskelig å diskutere, for hvordan man er “skrudd sammen”, endrer hele forståelse for alt. F. eks er oksytocin sett på som et hormon som er er viktig for å skape bånd mellom mennesker (mest kjent for relasjonen mellom mor og barn), men egentlig mest av alt skaper et tydelig skill mellom “oss” og “dem”, og er sånn sett alt annet enn inkluderende. Dette stemmer godt med min opplevelse av hvordan mange jeg anser som ganske skeptiske til “dem” også er ekstremt beskyttende ovenfor de som inngår i “oss”, og får en ganske overdreven respons på alt som rammer dem personlig. Ironisk nok sammenfaller dette ofte med de som omtaler andre som sarte og lirer av seg “har du husket å bli krenka i dag” osv på alt som andre reagerer på, men som ikke inngår i det de anser som et angrep på seg og sine. Men om noe handler om det de opplever som et angrep på seg eller sine, synes jeg gjennomgående at de har en vanvittig mye sterkere reaksjon på dette, uten å selv se at det nå er dem selv som blir “krenka”. Som jeg har skrevet tidligere; å påpeke at andre blir krenka, er jo i bunn og grunn at du selv blir krenka av andres krenkelse, og egentlig ikke er noe bedre selv. På samme måte som jeg ikke er noe bedre selv da jeg irriterer meg (og blir krenka) over at de som klager over at andre blir krenka, selv krenkes hele tiden (ellers hadde de ikke påpekt det), uten å se det selv. Med andre ord blir vi alle krenka, bare av ulike grunner. Om man befinner seg på svært ulike plasser på synet på hva som er “oss” og “dem” og når det er “lov” å bli “krenket”, tror jeg det er tilnærmet umulig å ha en felles forståelse for noe som helst, da man sjelden er personlig investert i samme del av diskusjonen.

Dette vil også si at det de fleste anser som en del av sin personlighet, som f eks konstant være skeptisk og hugge til om de føler seg, eller noen nære, under angrep, ofte kan være en tillært kompensatorisk atferd som et resultat av hvordan livet har formet dem, på samme måte som en overdreven snillisme også bare er et resultat av egne “issues”.

5 Likes

Ikke det han sier. Men vindturbiner er ikke akkurat noe ny teknologi.

Problemet er at skal vindturbiner bli lønnsomme, må strømmen bli dyr. Som i seg selv er negativt hvis man skal konkurrere på internasjonal arena på lønnsomhet og være konkurransedyktig.

Samtidig gir det ustabil kraft og en volatilitet som er helt på trynet. Og alt dette er selvpåført pga. politikk.

Løsning? La oss bygge mer av det samme… :clown_face:

8 Likes

Btw, disse greiene her i Egypt er rimelig heftig:

Vi snakker rundt 800-900 meter i diameter per sirkel.

Og det er hva?

2 Likes

EU naive nok til å falle for den nye Syria-bløffen. Heia sharialoven og islamistisk ekstremisme! Men jeg er ikke overrasket.

Litt som det var når Taliban fikk makten. Lovte gull og grønne skoger. Champagnefrokoster og privatfly, dekket av Norge…

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/02/24/syria-eu-suspends-restrictive-measures-on-key-economic-sectors/

1 Like

Ser ut som kunstbevannet odlingsarealer. Saudi Arabien har likadana.

1 Like

Jeg sier ikke at du tar feil, men visste du at Syria byttet ut den mannlige sentralbanksjefen med en kvinnelig en? Det stemmer liksom ikke overens med et Afghanistan-scenario hvor kvinner blir stappet i en burka og holdt innendørs.

Det kan jo bare være et skalkeskjul for å kjappere få løftet sanksjoner, men det er liksom ikke helt i karakter for islamske ekstremister.

3 Likes

Hva er det for noe?

1 Like

Crop circles haha

Forøvrig aner jeg ikke, bare så rundt på google maps jeg, og det er det man “ser fra space” i Egypt.

1 Like

Dette er jo bare ett spill for galleriet. Kommer til å bli ett helvete for kvinner der, akkurat som i de fleste sharia-stater. Kan jo lese litt om hvordan det nye islamske styret opererer/kommer til å operere i Syria ift kvinner:

2 Likes

Spørsmålet man bør stille seg er hvorfor Vesten ønsket og støtter et de facto sharia-kalifat i Syria. Personlig er det vanskelig å finne ord for hvor lite OK det er og hvor lite godt det kommer til å føre med seg.

Apropos:

3 Likes

Merkelig holdning. Sannheten er at det nye regimet har innført en rekke positive tiltak. Hørte nylig på radioen at det til og med var åpnet progressive utesteder for den kristne delen av befolkningen, beskyttet av tidligere IS-soldater. Landet ligger med fullstendig brukken rygg og alternativet til å fjerne sanksjoner er et land som er dømt til evig fattigdom. Med påfølgende implikasjoner for resten av verden. Ifølge deg skal man altså dømme landets befolkning til evig pine heller enn å gi håpet en sjanse. Sett at det bare er et spill for galleriet, hvor mye vil det koste EU å bare gjeninnføre sanksjonene?

4 Likes

Det skjer et stort skift i fornybar energi markedet nå

Kina skal gå bort fra subsidier i fornybar energi, og la markedet bestemme prisene.

Hvis man tenker nøye etter så betyr det at prisene på mye av kostnadene på bygging og vedlikehold av europeisk fornybar kraft, som sol og vind, vil øke, fra et allerede høyt nivå. Fordi svært mange komponenter til fornybar energi produseres i Kina.

Dette er et betydelig skift, og underkommunisert.

2 Likes

Fordi du tenker at strømprisene vil gå opp og dermed prisene på solcellepaneler osv?

1 Like

Fordi det samme som har skjedd i Europa også vil skje i Kina. Prisene vil starte å fluktuere med vær og vind, og solkraften vil bli best betalt om natta og vindkraften vil bli best betalt når det ikke blåser. Men hovedproblemet blir selvsagt at når fornybar-produsenten skal tjene inn penger, så er prisene for lave.
I Europa har man prøvd å reparere på det ved å la sol og vind få fortrinn nå de produserer, mao redusere på kullkraften når det blåser og sola skinner.
Det tror jeg ikke kommer til å skje i Kina. For det er jo indirekte subsidiering.
Det hele er trolig direkte årsak av at Trump tar USA ut av klimaavtalen.
På ganske kort sikt vil det føre til at det blir mindre kapasitet i kinesisk produksjon av komponenter til fornybar, og prisene på bygging, og vedlikehold går opp.

Det er et kjempeskift det Kina nå signaliserer, og hvis Europa nå skal både satse enda mer på ting som må subsidieres enda mer enn før, og i tillegg bruke den enda dyrere energien på å lage forsvarsmateriell, må man nødvendigvis ta kraftige velferdskutt.

1 Like

Målet er altså det motsatte:

“If we can set a higher renewable power price, then these renewable-power operators will generate more profits and it’s likely that they will install more solar,” he said.

1 Like

Kina har hatt en voldsom boom i utbygging av fornybar energi, godt hjulpet av subsidier, nå har de nådd målet for 2030, i motsetning til Europa, som henger etter. Som blant annet har ført til et race to the bottom for kinesiske produsenter av solpaneler. Og da er det naturlig med en markedstilpasning. Dette har ikke noe med Trump å gjøre. Det er NM i kognitiv bias. De største produsentene av vindturbiner er for øvrig europeiske.

3 Likes