Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Siste jeg har sett, etter kl- 21:30 (som visstnok er når man kan begynne å vise faktiske resultater) er som følger (fra DW):

Siden det er en 5,0% grense så betyr det at “gult er ute fra trafikklys-samarbeidet”

Så får riksdagen (som nå har 630 mot tidligere 733 representanter) følgende sammensetning:

Det som selvsagt er litt spennende er om Sarah Wagenkneckt sitt BSW faktisk klarer å karre seg opp på 5,0% fra 4,9%, jeg vet ikke hvor langt dette er fra endelig resultat.
Men BSW er i likhet med AFD antiglobalistisk og i mot sterk innvandring, men sosialister og ikke kapitalister.
BSW vil da stjele litt fra alle, men siden de stjeler mer fra SPD, CDU og de grønne tilsammen enn AFD alene vil jo det gjøre en parlamentarisk situasjon hvor ingen skal samarbeide med AFD (og kanskje ikke BSW heller) enda vanskeligere.

DA er eneste mulighet, slik jeg tror da, at CDU må danne regjering med både SPD og de grønne.

2 Likes

Så det vi håper på er CDU + SPD rent flertall alene?

Jaja, man kan vel ikke noe for hva bestefar har gjort :man_shrugging:

Men et pussig sammentreff…

2 Likes

Akkurat nå så kan CDU og de grønne få et knapt flertall med 316 seter, og CDU og SPD med 328 seter, men hvis BSW får 5% så får de 32 seter. sånn ca.

Tar 6 seter fra SPD slik at de ender på 114 seter
Tar 11 seter fra CDU slik at de ender på 197 seter
Tar 4 seter fra de grønne som får 84 seter.
Tar 7 seter AFD som får 143 seter.
Og tar 3 seter fra Linke som får 60 seter.
Og altså 32 seter til BSW.

Da er det flere ting som ikke holder:
CDU+SPD = 114+197 = 311
CDU+Grønne = 197+84 = 283

Eneste mulighet da er CDU+SPD+de grønne

BAsically er det slik:

SPD = AP
CDU = Høyre
FDP = Venstre
The greens = MDG
AFD = Sverige Demokratene /(Frp)
Linke = SV/Rødt
BSW = Steigan?

Mao trafikklyskoalisjonen (de som styrer nå) var en AP/MDG/Venstre, som er en litt forståelig koalisjon etter norske forhold, og i alle fall på den internasjonale scene.

En AP/Høyre/MDG blir litte granne tyngre, særlig hvis MDG er nesten like store som Arbeiderpartiet.

Rart ingen i norsk media er særlig opptatt av den muligheten, kanskje de blir det i morgen tidlig hvis det skulle bli en realitet, og man må forholde seg til det? Tror grunnen er at man ikke ønsker å diskutere hva det faktisk betyr.

2 Likes

Som høyre og AP i samme regjering. Hvor lenge vinne det vart? :see_no_evil:

Grensen går på 5%, sååå litt fubar her. Er en koalisjonskalkulator i linken over.

Er litteraturspor jeg har havnet utpå i nyere tid er i hvilken grad «det tredje riket» døde eller ei med krigsavslutningen. De fleste er vel kjent med Paperclip og integrasjonen av tidligere årntli nazister i forskning og alfabetorganisasjoner (NASA som et særlig godt eksempel) i Vesten, men selv Adenauer får også et mer brokete bilde når man ser hvor mange tidligere nazister som ikke bare ble frikjent men fikk dels helt sentrale maktposisjoner (hensyntatt «lite land» og alt det der) i etterkrigs-Tyskland.

2 Likes

4 Likes

Darin S. Selnick er nok arbeidsledig ila kommende uke.

1 Like

Min oppmerksomhet om TR kom først etter pod han gjorde med Jordan Peterson. Der går han også gjennom alle anklagene mot han. Anbefaler å ta en titt for å få et større bilde enn bare wikipedia-vinkelen

5 Likes

De som lurer på hva man skal tenke (og viktigst av alt: føle) rundt valget i Tyskland kan lese mer VG og ovennevnte Pang. Hen har nettopp intervjuet en «ekspert» som er/var «ekstremt stresset og bekymret» for resultatet. Det nye mainstream møter journalistboblene. Og verre skal det bli.

2 Likes

Jeg er bare litt skeptisk til hvor styringsdyktig Tyskland er etter dette valget…

Det er det kanskje grunn til, men noen (meg inkludert) vil nok hevde at Tyskland ikke har vært «styringsdyktig» på lang tid? Det blir generelt krevende fremover all den tid det offentlige, etablerte narrativet må kalibreres mer i retningen av samfunnets faktiske tilstand. Pendelen i et historisk perspektiv på vei tilbake mot nasjonalisme og populisme i et relativt heftig dissonanstempo.

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-24/wall-street-enters-darker-age-with-most-stock-trading-now-hidden

2 Likes

Ser ut som de som som håpet på CDU+SPD klarte flertall uten de grønne fikk håpet sitt oppfylt, bra grafikk for resultater, med velgerdemografi i DW

Ser ut som det er endelig, og at BSW endte på 4,9%.
Om det er mulig at fintellingen kommer til en annen konklusjon vet jeg ikke, men tviler litt. Tyskerne har nok en grundig prosess med gode gammeldags og pålitelige papirstemmesedler, akkurat slik det er i Norge, påbudt ved lov.

Dessuten betyr nok 5% faktisk 5,00000%, og 4,9% kan ikke være bedre enn 4,9499999%, og 0,05% er.

Med ca 80 millioner innbyggere, 2/3 med stemmerett, og smått utrolige 83,5% valgdeltagelse så er 0,05% 22 000 stemmer.
Med mindre man har en «Californisk opptelling» som tar måneder , så er alt i boks.
Tipper heller at opptelling i Tyskland er som i India; 1 milliard stemmer telt på 1 dag.

Det som jeg synes var mest slående med resultat fra demografien i Tyskland var forskjellen på hva de med høy og kun «Basic» utdannelse stemte på.

Og den desiderte største forskjellen var de grønnne. Det var smått utrolige faktor 5-6 i forskjell.
Hele 19% av de med høy utdanning stemte de grønne.
Virker som folk med høyere utdannelse ikke har klart å koble at det faktum at vindkraft-parker går konkurs står i sterk kontrast med det «faktum» at ROEI for havvind er 51, i følge Wikipedia…

CDU har faktisk sagt at de ønsker å satse på atomkraft, og mener de alvor er jo det en fordel at de grønne ikke må være med.
Det vanskelig valget er at det ikke er økonomi til også å satse kraftig på opprustning, i tillegg, så tyskerne har fortsatt mye å tenke på.

2 Likes

Det var da et stort gjennombrudd om en skal reise til Mars.

Hmm, i følge the Gurdisn så har BSW 5,0% med 299 av 299 fylker opptelt

Kikka på den i går kveld før jeg la meg og da stod den på 132 av 299 fylker.

Lurer derfor på om live trackern til The Guardian er riktigere en artikkelen til DW, som jeg baserte mine konklusjoner på.

Kanskje ikke avgjort ennå likevel, og fintelling på gang🧐?

Da fant jeg ut av det, den tyske statskanalen ZDF har svaret.

BSW millimetere fra politisk innflytelse og politisk hodepine med 4,97%.

3 Likes

Du påstår med andre ord: Jo mindre utdanning, jo bedre forståelse av komplekse energispørsmål?

4 Likes

Det er ikke komplekst i det hele tatt. Selv om det står på Wikipedia at vindkraft har ROEI på 51 så går vindkraft konkurs uten subsidier.

Den virkelige verden gir fasiten.

2 Likes

Er ikke det et litt forenklet syn? Mange industrier har vært avhengige av subsidier eller statlig støtte i startfasen. Vil det si en bør avvise all teknologi som ikke er lønnsom umiddelbart?

4 Likes