Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Godt spørsmål!

https://x.com/TRobinsonNewEra/status/1817184820151070917

Britisk rettsvesen er så infiltrert av wokeisme, at de gjerne brenner Tommy Robinson på bålet, sammen med alle andre som skulle si seg uenige i galskapen som utfolder seg der.

Fengslene fylles opp av vanlige folk, mens ikke-vestlige voldsmenn, voldtektsforbrytere og drapsmenn blir sluppet ut i stor skala for å frigjøre plass for vanlige folk som har blitt dømt av korrupte dommere.

1 Like

Aner et snev av føleri her. Saken rundt Tommy er tross alt for lengst gjort rede for i denne tråden. Det siste utsagnet ditt lar jeg stå uten tilsvar siden det er helt bort i natta.

4 Likes

Sant nok USA tenker mest på seg selv, Kina tenker på seg selv, India tenker på seg og Russland tenker i alle fall på seg selv, og dessverre er det ingen som tenker på Europa lenger.

Det er på en måte forskjellen på konservativ tanke gang versus liberal tanke gang, faktisk vitenskapelig dokumentert.

Konservative tenker på sine nærmeste, men liberale hjerner har mest omsorg for det store bildet.

Sånn sett er Great Thunberg et forbilde, hun er forbildet for alle som tenker stort, Jordan Peterson er selvsagt ganske egoistisk for hans ide er at folk må starte med å rydde rommet sitt.

Litt ironisk det over selvsagt, men vitenskapen viser tydelig forskjellen. En konservativ tenker at når det går galt så må vi skjerpe oss og man må ta personlig ansvar og at jeg må handle, en liberal tenker at det er andre som er onde og dumme, og at løsningen er at andre må skjerpe (og skamme) seg.

EDIT: litt kjøtt på beina om studien, jeg synes den er fascinerende for den sier noe grunnleggende om hvordan vi er skrudd sammen, og hvorfor vi kommer til de konklusjonen vi gjør

7 Likes

Hadde de hjerneskanning tilgjengelig “back in the days” når sivilisasjonene utviklet seg på tross av etnisitet, på tross av grenser, på tross av rase og kultur?

Du vet, det som er det ultimate grunnlaget for at vi er de vi er i dag?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Jeg vet at dette provoserer mange, men JD Vance forklarer denne forskjellen ( i short klippet under) i måte å tenke på som om han gjengir heat maps fra Nature Communications.

https://www.youtube.com/shorts/5iY-yoWHga4

Og siden liberalere alltid kategoriserer ut fra kjønn, legning og hudfarge så vil de konkludere umiddelbart at et slikt utsagn er rasistisk, og vil aldri forstå hvorfor jeg synes det er mer stas at østkantgutter som Mohammed Fellah, Mohammed Abdellauoe eller Osame Sahraoui scorer for mitt kjære Vålerenga enn Steffen Iversen eller Tore Andre Flo.

De mener også at Vance må ha en fetisj for indiske damer, og tenker ikke på muligheten for at de intellektuelt og verdimessig er på samme sted, fordi en katolikk og hindu er konservative, og forskjellen på en ateist og en katolikk, verdimessig, kan være større enn en katolikk og en hindu.

1 Like

Godt jobba av JD å gifte seg med en brahmin når han selv er dalit, må jeg si.

#kastesystemet

1 Like

Det er fordi de bor i mulighetens land vettu, Macron kunne ikke gjort det samme.

1 Like

Macron? Thats very éclair :wink:

2 Likes

Jeg er enig i dine betraktninger i innlegget ditt.

Trolig vil dette innlegget være litt for ekstremt for mange og virke provoserende, men jeg setter ting på spissen og har skrevet det før.

Jeg tenker at Europa ikke lengre er med som en seriøs contender for pallplass i det globale teknologi kappløpet eller (foruten kanskje Tyskland) vil ikke være representert i top 10 største økonomier i 2030.

Det ligger mellom primært Kina og deretter USA, etterfulgt av Brasil, India, Indonesia, Russland, Mexico etc. Mao så ser fremtiden lys ut for BRIC+, mens Europa, satt på spissen, blir et sted man vil besøke for å oppleve kulturelle historiske høydepunkter og handle varer fra LMVH.

Dette tror jeg USA nå erkjenner også, spesielt nå som oligarkene som sitter i førerstolene ser tidlig ser hvor fremtidig revenue kommer fra. Europa med sitt EU prosjekt har ikke fått frem sitt potensialet. USA merker for alvor konkurransen fra Kina med øvrige BRICS+ og må derfor kaste fra seg sin gamle deadbeat ex som ikke trekker egen last (EU) og må prioritere sin egen situasjon.

Det er derfor jeg tenker man nå ser en så tydelig proteksjonistisk politikk fra USA. Biden og demokratene lever litt i fortiden, men de store pengene som backer Trump ser trenden.

De ønsker å ta et standpunkt og posisjonere ser mot Asia. Dette vises bl.a. ved at de ønsker å innlemme Grønland, ha kontroll på Canada, Panama og kutte kost krevende evig kriger, regimeskifte operasjoner og soft power (NGO) operasjoner rundt omkring samt droppe å trekke dødvekt som Europa.

Bare en generell rant, men er slik jeg opplever de store trekkene.

8 Likes

Terroristsympatisør kan du være selv. Hvis du ønsker å bli tatt seriøst så kan du i det minste begynne å skrive noe av substans og slutte å karakterisere andre brukere. Du senker nivået på diskusjonen langt ned. @pdx @Savepig er det OK å kalle motdebattanter sympatisører av terror?

Kanskje starte med å rede gjøre for hvor jeg skrev noe feil i Tommys saksgang?

8 Likes

Ja derfor ja…ja riktig. Veldig betryggende forklaring fra Hegseth :grimacing:

https://www.reddit.com/r/law/s/WVAPWWAg3h

Det er fordi det er vanskelig å skille mellom hva man liker og hva som kanskje kan være realiteter.

Men innsikten bør være at jo før man innser realitetene, eller de sannsynlige realitetene, desto bedre er muligheten for å adressere problemene, og å ikke fullstendig kjøre seg fast i grøfta.

Alle land har sine utfordringer, og jeg tror Europa har bedre muligheter enn mange tror, men også at det kan dårligere enn pessimistene frykter.

1 Like

Noen som er mer opplyst enn meg på tysk politikk som gjør seg noen tanker om valgresultatet? Hva betyr det for Tyskland? Europa? Ukraina?

Høyresiden vant, men CDU vil ikke samarbeide med Afd, som er til høyre for dem. De kommer bl.a. til å føre en strammere asylpolitikk. Det blir litt som i Norge hvor AP og H har lagt seg ganske nærme Frp i det spørsmålet.

Spørsmålet blir hvem CDU kan samarbeide med og faktisk få til en fungerende regjering. Tror det er vanskelig å si før de har samarbeidspartneren på plass.

Det blir litt som at H vinner valget i Norge, men ikke vil samarbeide med Frp. Det blir nok en litt rar konstellasjon. De grønne er for små alene…

Dette viser valgdagsmålingen

• CDU/CSU: 29 prosent
  • AfD (Alternativ for Tyskland): 19,5 prosent
  • SPD (Sosialdemokratene): 16 prosent
  • De Grønne: 13,5 prosent
  • Die Linke: 8,5 prosent
  • FDP: 4,9 prosent
  • BSW: 4,7 prosent

Å samarbeide med SPD blir jo litt rart. Litt som en AP H regjering… Det blir rett og slett litt dysfunksjonelt når du har et parti med 20% av stemmene, men som er Paria.

3 Likes

Donald Trump tuller hvertfall fælt her

3 Likes

Er vel et lite stykke fra CDU til DJT

Men det vet kanskje ikke DJT

Min favorittvalgkampplakat gjennom all tid denne:

Tipper Adenauer roterer rundt sin egen akse nede i graven over å få gratulasjoner fra en kar som DJT.

Fun fact: Adenauer var 81 år når han blir valgt i 1957…

2 Likes

Postet nettopp denne på tråden om Ukraina vs ruzzland:

Høres ikke ut som en Donald fan :man_shrugging:

6 Likes

Incoming Chancellor Merz just addressed Germany: "Main priority is to achieve strategic independence from the US […] I’m in contact with European leaders
“My impression over the last few days is that Russia and America are finding common ground - over the heads of the #Ukraine and thus also over the heads of Europe. That is why everyone is now looking at Germany. How quickly will the Germans be able to form a government after this complicated election result? That is really my priority now.”

Ja tenker dette var det beste utfallet…var bekymret for om de skulle gå til hundene også (afd)

7 Likes