Kom igjen’a. Du kan vel være mer presis?
Dette er slik jeg har skjønt saken:
Stephan Yaxley-Lennon aka Tommy Robinson, en med tidligere lang kriminell fartstid (bla dømt for angrep på en politibetjent, bedrageri, stalking, forsøk på kokain dealing, brukt falsk pass til å entre US etc), profilert høyreekstremist og co-founder av English Defence League er under etterforskning for å ha satt i gang opptøyer og i fengsel pga forakt for retten og igjentagende injurier.
Bakhistorien er at det sirkulerte en video i 2018 av en syrisk gutt på 15 år i gips som ble bankent av noen ungdommer. Denne gutten og hans søster hadde begge tidligere blitt banket opp av samme ungdommer. Tommy delte så en egen videoer hvor claimet at den syriske gutten ikke var så unnskyldning og at han hadde begått overgrep på etniske britiske jenter.
Disse videoene til Tommy spredte seg viralt og førte til at gutten og hans familie mottok drapstrusler. Først innrømmet Tommy at han spredte falske påstander i sin video, men deretter i rettskaen mot ham stod Tommy fast ved sine påstander.
Han fikk ikke medhold i retten i 2021. Deretter, etter rettsavgjørelsen spredte Tommy en ny 45 min lang video med samme påstander og denne videoen ble videredelt av Elon, noe som førte til at videon gikk viralt. Sist oktober erkjente så Tommy forakt for retten og fikk 18 mndr fengsel.
Så, i følge rettsavgjøresen, så har Tommy spredt falskheter som har medført at en 15 år gammel ungdom har mottatt drapstrusler og Tommy har ikke rettet seg etter rettens dom og vist forakt. Jeg føler dette ikke er helt det du skrev så derfor behov for å legge til.