Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Ja, men han måtte bare få det ut på X ikke sant. Sende ut mail på en lørdag og true med at det får sparken hvis de ikke svarer. Det er bølletaktikk!

Elon tror han kan styre på i statsapparatet slik han holdt på i Tvitter. Kutte, kutte, kutte til noe gir etter -for så å kjøre en quick fix. Slik kommer det ikke til å fungerer staten, går man for langt så er det en fryktelig lang vei tilbake tror jeg.

Befolkningen kommer til å lide massivt hvis dette fortsetter

5 Likes

Vem avgjør hva som er f.eks rasisme? Hvis noen kritiser f.eks holdningen til homofile inom islam, så oppfatter mange det som en berettigad kritikk. Medan andre ser det som rasisme.
Så jeg menar at man bør få kritiser religioner og andre styreskick, også uten konstnærlig vinkling. Siden får de som vekger at ta det som sjikanering gjøre det. Idealt er at de bosetter seg i et land der deras syssætt passer bedre med omgivelsen, f.eks Saudi Arabien eller Iran. Det duger ikke at komme hit og be oss holde kjeft da vi bruker våre tradisjonelle rettigheter som vi har hatt og brukt i mange år, uten problemer (før mangkulturen blev innført).
Men det er mitt synsætt, mange andre holder ikke med.

4 Likes

Typ Tangen trekker oljefondets investeringer ut av Tesla. Ok, alle med Tesla og norsk IP adresse får ikke start på bilen lenger :slight_smile:

1 Like

Den solgte jeg i fjor - kun sommerbil på meg nå: V8 med garanti, ubrukelige bakseter og RWD…
Verditap i klassen to fulle dieseltanker på LC’n.

Trenger ikke norsk IP-adresse, det er bare å sette opp geofencing :eyes:

1 Like

Få lamme mennesker til å gå igjen.

1 Like

Jeg sitter egentlig bare og venter på at noen skal komme med noe i denne gata:

“Kimen til det vi ser nå ligger i oppgjøret etter andre verdenskrig, hvor USA noe motvillig påtok seg en sikkerhetsgarantør for Vest-Europa (og Japan). Den rollen har etterhvert blitt svært kostbar for USA, som derfor ser seg nødt til å redusere tilstedeværelsen i Europa osv…”

For en tendensiøs fremstilling. Vet ikke om det er dine eller andres ord, men den er i alle fall forenklet og til dels misvisende.
Det var vel heller en klar erkjennelse i Washington etter 2.verdenskrig om at et sterkt Vest Europa var nødvendig for å demme opp for Sovjetunionen. Marshallplanen, NATO og militær tilstedeværelse var strategiske valg for å stabilisere regionen og sikre amerikanske interesser og «sikkerhetsgsrantien» har ikke bare vært en byrde. Den har jo gitt USA enorm geopolitisk innflytelse å sikret markeder for amerikanske varer og tjenester og bidratt til en verdensorden dominert av amerikanske institusjoner.
«Svært kostbar» i hvilken forstand? USA har riktignok bedt europeiske land om å bidra mer til forsvar, men den militære tilstedeværelsen har ikke vært noen økonomisk ruin for USA. Tvert imot har den vel styrket amerikansk våpenindustri og forsvarspolitisk innflytelse.
USAs reduksjon i Europa er vel heller ikke ny. Reduksjonen i amerikansk militær tilstedeværelse i Europa startet allerede etter den kalde krigen, men den ble delvis reversert etter Russlands annektering av Krim i 2014.

4 Likes

Hva med denne setningen som kommer før det du helt riktig identifiserer som en “tendensiøs fremstilling” er det du ikke forstår?

Hvorfor tror du jeg bruker “” rundt det fiktive sitatet? Siterer jeg meg selv, som en vernepleierstudent på Høgskolen i Innlandet, for å unngå å bli tatt i fusk av moderatorene?

Jeg får vel utdype litt da.

Trump og hans motley crew prøver å omskrive historien. Jeg uttrykker overraskelse over at de / eller noen andre i ledtog med dem ikke har klart å hoste opp vinklinga jeg skrev, derav “Jeg sitter egentlig bare og venter på at noen skal komme med noe i denne gata”. Det er en klassisk omskriving av historien (for å legitimere nåtidens agenda).

At det jeg har putta i hermetegn ikke representerer virkeligheten er vi helt enige om. Og du oppsummerer brillefint hva som var tankegangen bak verdensordenen NATO-kameratene laget. Takk for det.

Edit: Beklager skarp tone, skal ta meg en krakilex

7 Likes

Basene og transittrettighetene som de amerikanske planleggerne skaffet seg på 1940-tallet, er fortsatt en viktig del av USAs maktprojeksjon, og anleggene i Tyskland er spesielt viktige.
Ramstein Air Base er det primære logistiske knutepunktet for alle amerikanske operasjoner i Midtøsten, Nord-Afrika og Sør-Asia. Basen er også en reléstasjon for all kommunikasjon med amerikanske droner som er utplassert over horisonten fra operatørene i Nevada. Saken er et betent tema for den tyske eliten, og har brakt forbundskansler Angela Merkels regjering i hardt vær på grunn av lovligheten av slik bruk.
Både USAs Afrikakommando og Europakommando har hovedkvarter i Stuttgart i Tyskland, og kanskje viktigst av alt, Landstuhl Regional Medical Center var et kritisk veipunkt for tusenvis av sårede soldater fra USAs kriger i Irak og Afghanistan.

Det forundrer meg ikke om de omgjør grunnloven slik at trump kan stille på ny i 2028. Da tror jeg borgerkrig er et faktum .

1 Like

Kom igjen’a. Du kan vel være mer presis?

Dette er slik jeg har skjønt saken:

Stephan Yaxley-Lennon aka Tommy Robinson, en med tidligere lang kriminell fartstid (bla dømt for angrep på en politibetjent, bedrageri, stalking, forsøk på kokain dealing, brukt falsk pass til å entre US etc), profilert høyreekstremist og co-founder av English Defence League er under etterforskning for å ha satt i gang opptøyer og i fengsel pga forakt for retten og igjentagende injurier.

Bakhistorien er at det sirkulerte en video i 2018 av en syrisk gutt på 15 år i gips som ble bankent av noen ungdommer. Denne gutten og hans søster hadde begge tidligere blitt banket opp av samme ungdommer. Tommy delte så en egen videoer hvor claimet at den syriske gutten ikke var så unnskyldning og at han hadde begått overgrep på etniske britiske jenter.

Disse videoene til Tommy spredte seg viralt og førte til at gutten og hans familie mottok drapstrusler. Først innrømmet Tommy at han spredte falske påstander i sin video, men deretter i rettskaen mot ham stod Tommy fast ved sine påstander.

Han fikk ikke medhold i retten i 2021. Deretter, etter rettsavgjørelsen spredte Tommy en ny 45 min lang video med samme påstander og denne videoen ble videredelt av Elon, noe som førte til at videon gikk viralt. Sist oktober erkjente så Tommy forakt for retten og fikk 18 mndr fengsel.

Så, i følge rettsavgjøresen, så har Tommy spredt falskheter som har medført at en 15 år gammel ungdom har mottatt drapstrusler og Tommy har ikke rettet seg etter rettens dom og vist forakt. Jeg føler dette ikke er helt det du skrev så derfor behov for å legge til.

4 Likes

Bare for å quote en av de som har forårsakt mye lidelse i nyere tid og dermed vet hva han snakker om

“It may be dangerous to be America’s enemy, but to be America’s friend is fatal.”
― Henry Kissinger

Føler dette vises til stadighet og denne gangen er det trolig Ukraina og Europas tur til å betale for å ha vært USAs BFF.

En kan ikke forvente at USA skal gjøre noe annet enn det som ganger USA mest. Det har mange land erfart og det ser det ut som at Europa nå også smertelig vil få erfare. En kan bare skylde på udugelige europeiske politikere.

Hvis ikke Europa skjerper sg ender vi opp med å bli en museum for fordums storhet. Europa lagger big time på teknologi innovasjon: https://techtracker.aspi.org.au/

I de aller fleste domener er det Kina og USA som ligger i front og siste årene ser man at Kina har tatt tet. Kanskje ikke rart når man ser på hvor mange STEM graduates de pumper ut i forhold til USA (og Europa).

Jeg tror det er på tide for Europa å begynne å investere i STEM igjen, få bukt på energikrisen (ref @Snoeffelen innlegg om EUs energi situasjon) og produsere egen kritisk teknolgi. Lurt å øke fødselsraten også samt utnytte innvandringen bedre.

Vi kan ikke lene oss på USA, å lene seg på andre er ingen god langsiktig strategi.

6 Likes

Gøy caps på VG-journalisten.

IMG_3062

Uten at det er så veldig nøye eller overraskende, så tror jeg man finner en artikkelhistorikk fra vedkommende som er tydelig er farget av egen ideologi.

Edit:

Stryk «tror».

6 Likes

Jeg blir helt :face_vomiting: Av å lese slikt som dette. Når man leser her hva andre har skrevet om saken, så skjønner man hvilken makt Musk sitter på og misbruker. Hvordan han skriver om virkeligheten til sitt narrativ.

3 Likes

Jeg skjønner ikke hvorfor folk bruker Tommy Robinson som eksempel så mye. For å illustrere saken kan man bare henvise til oldefar på sykehjem som blir truet med fengsel for hatefulle ytringer på sosiale medier. Så skjønner alle hva som er greia.

Chelsea Russell, 19, from Liverpool posted the lyric from Snap Dogg’s I’m Trippin’ to pay tribute to a boy who died in a road crash, a court heard.

Burde jo innføre en nedre aldergrenser for å få lov til å komme med hatefulle ytringer da. Over pensjonsalderen er alt lov. Vips, problem solved!