Det begynner å bli i overkant sent nå, men ja. Jeg er stort sett enig i det du skriver, med kanskje et unntak når det gjelder å kalle dem direkte fientlige. De stiller spørsmål ved Europas innvandringspolitikk, hvorvidt den er bærekraftig over tid, og ved ytringsfriheten. Dette kan sikkert tolkes som fiendtlighet, men også som en advarsel. Det er tross alt politisk uenighet om disse spørsmålene innad i Europa også, og man kan uten tvil stille spørsmål ved om ytringsfriheten faktisk gjelder for alle i Europa.
Videre har mentaliteten i spesielt Tyskland blitt sterkt påvirket av landets handlinger under andre verdenskrig. Jeg ser det som en form for håndsutrekning til Tyskland at de kan åpne opp for en mer nyansert debatt og tørre å stå for en restriktiv innvandringspolitikk – selv med sin historiske bagasje.
Det du nevner, er imidlertid det som faktisk setter i gang prosessen med å samle Europa og styrke forsvarssamarbeidet, noe som på sikt også kan bidra til økt selvtillit.
Grønland-utspillene er kanskje noe som faktisk kan kalles fientlig, men jeg må innrømme at jeg ikke tar det helt seriøst. Dersom det faktisk er et seriøst forslag, tolker jeg det mer som en kritikk av Danmarks manglende utvikling av området enn som en faktisk territoriell ambisjon. Det er mulig det er flere dimensjoner ved dette enn jeg er kjent med, men jeg oppfatter det primært som et symbolsk utspill.
Når det gjelder tollpolitikken, tror jeg målet varierer fra land til land:
- Mexico : Hovedmålet er å få dem til å ta et større ansvar for kontrollen av landegrensene, slik at USA ikke må bære hele byrden alene.
- Canada : Dette er en mer spesiell situasjon, men også her handler det delvis om grensekontroll.
- Europa : Her er det først og fremst snakk om tollsymmetri. Han ønsker at Europa skal fjerne toll på amerikanske varer for å skape mer jevne konkurransevilkår.
- Kina : Tiltakene her er rettet mot å balansere en svak yuan, som holdes kunstig lav gjennom peg mot USD. Dette brukes for å gi kinesiske varer en urettferdig konkurransefordel, og han ønsker å jevne ut denne ubalansen.
Samlet sett tror jeg at mange av disse tiltakene handler mer om forhandlingsstrategi enn om ren konfrontasjon. Noen ganger fremstår det kanskje som fientlighet, men ofte ligger det et taktisk element bak – en form for press for å oppnå spesifikke politiske eller økonomiske mål.