Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Ja, de er i ferd med å bli mer isolasjonistiske. Hvis man ser på det historisk, så var det en klar trend i mellomkrigstiden. I etterkrigstiden, så var USA det motsatte. De så at hvis de skulle få være i fred, så måtte de hjelpe Europa til å stabilisere, de måtte hjelpe Japan med å bli demokratisk. De prøvde å lage et lovbasert system. History of the United Nations - Wikipedia. For at USA skulle kunne blomstre, så forstod de at de ikke late som om de var alene i verden. Spesielt hvordan USA håndterte Japan etter krigen synes jeg er imponerende.

Jeg synes det er en skremmende historisk parallell når USA nå trekker seg unna. USA hjalp ikke Storbritannia eller Frankrike i 1939/40. Frankrike ble okkupert, og Storbritannia var svært hardt presset. De ble først med i krigen i 1941 etter at Japan angrep dem. De gikk først til krig mot Tyskland etter at Tyskland erklærte dem krig.

8 Likes

På det tidspunktet var ikke Europa og USA så integrert som vi er nå. På alle mulige måter. Men inkl Nato selvsagt.

1 Like

Det er nettopp derfor det er viktig at Europa nå tar signalene på alvor og ruster opp ordentlig, slik at vi kan stå på egne ben og ikke lenger være avhengige av hjelp fra USA. Med mindre vi skulle bli angrepet av både Russland og Kina – noe jeg per i dag anser som lite sannsynlig – må vi kunne forsvare oss selv. Samtidig håper jeg at dette også vil styrke Europas teknologiske utvikling, slik at vi kan måle oss med USA og Kina. Jeg er fullt klar over at Europa allerede har flere ledende teknologiselskaper, men vi må satse enda mer offensivt for å sikre både vår konkurransekraft og vår selvstendighet.

8 Likes

Helt riktig, det var vi ikke. Det var USA sin strategi etter krigen for å unngå en ny verdenskrig.

Norsk media begynner å bli vel desperat i sin svart maling av DJT :sweat_smile:

Sophie Elise:

Snur: Beholder rumpa

Edit : Bemerk ::

Influenseren satte inn implantatene (Rumpa) i Tyrkia i 2015, men de viste seg seinere å være brystimplantater. I 2019 gjorde hun en ny operasjon i USA for å rette opp feilen.

De unges forbilder 🫣

1 Like

Trumpa. Burde bli et nytt ord.

Kanskje er løsningen for hopperne at de legger inn strategisk plasserte aerodynamiske implantater istedet for å tukle med dressene.

6 Likes

1 Like

Kanskje var det ikke så smart å fyre Alexander Stöckl og Clas Brede Bråthen.

3 Likes

Jeg syns faktisk norske medier har vært ganske snill med Donald for det han holder på med er ille.

Det burde vært en uavhengig komite som vurderte presidentkandidatenes personlige egnethet før det fikk lov til å stille i en valgkamp for han som er der nå hører ikke hjemme i det ovale kontor - han burde ha vært en helt annen plass. Han har definitivt en alvorlig grad av narsissistisk grandios personlighetsforstyrrelse og det er ikke jeg som sier det. Flere som har jobbet med han tidligere har sagt dette. Samt offisielle Canadiske myndigheter gikk ut med det i en pressemelding.

Jeg syns Canada har satt en klar linje - det burde Europa også gjøre for slik administrasjonen i USA holder på er ikke akseptabelt for det som blir regnet som verdens lengstlevende moderne demokrati (det er faktisk en fun fact)

Det at Trump sier masse ting som han egentlig ikke mener må vi legge fra oss. Det stammer fra første periode da han hadde en dugelig administrasjon som satte foten ned for mange av innfallene hans.

Nå har han fått inn en gjeng med “spyttslikkere” som ikke sier nei og har lik agenda.

Det at han sier at han vil ha Grønland og at Canada skal bli en stat i USA er faktisk noe han mener. Taktikken hans er bare å si det om og om igjen slik at det til slutt nesten blir en sannhet.

Nå har de kuttet så grovt i det statlige apparatet at det begynner å bli ille. Det begynner nok å gå opp for folk hvilke konsekvenser dette kan få.

Det værste er kanskje hvordan DOGE har plukket fra hverandre “Social Security” Elon Musk har jo åpenlyst sagt at Social Security er et Ponzi Scheme og at han vil det til livs.

Ender vi med at folk ikke får utbetalt pengene sine, kan det bli stygt og vi kan få opprør over hele USA. Det værste er at jeg er bekymret for at det er det Trump ønsker seg for da har han en grunn til å påberope Insurrection Act (1807) som gjør presidenten i stand til å bruke millitæret mot vold og uro innenlands. Da folkens er vi på et helt nytt nivå.

7 Likes

Eller for å si det rett ut; Ola Borten Moe trasher hele opplegget, særlig at Ursula nylig skal 90% ned på utslipp:

Og så til det interessante:

Trafikklys-koalisjonen fungerte jo ikke i det hele tatt, så når Wagenkneckts BSW kom inn på 4,97% så ble det en lettelsens sukk for at man slapp en CDU/SPD/Grønne-koalisjon, som ville vært enda vanskeligere enn det berømmelige trafikklyset, og man endte opp med CDU+SPD.

Så til problemet; hvis man skal få igjennom underskudds bruk av penger i Tyskland så må man ha 2/3 flertall i nasjonalforsamlingen, og da kan man gjøre 1 av to ting.

1. Rushe det gjennom på gammel nasjonalforsamling, som har makt frem til 25. mars, og samarbeide med de grønne for å få flertall (FDP har nektet å bryte den grensen)
  2. Vente til ny sammensetning er på plass, og fortsatt støtte seg på de grønne.

Men hva slags grønn politikk tenker de grønne de vil ha som kompensasjon?
EU og Tysklands nye politikk er jo allerede det Borten Moe kaller “Energi wende på speed”.

1 Like

1 Like

Har disse amerikanerne rett i at Europa ikke ønsker fred i Ukraina?

Av hva jeg hører fra de Norske politkerne, er det eneste det snakkes om, hvor mye mer penger vi kan frigjøre, for å fortsette å finansiere krigen.

Svært lite av, hvordan skal man forhandle frem fred.

Eller?

2 Likes

Og hvordan mener du at dette egentlig skulle foregått? Be til øvre makter? Formane at Putin begynner på å bry seg om humane verdier?

5 Likes

Javel.

Hvordan skal man få Putin til å akseptere en fredsavtale som gir ham mindre enn det han kan vinne militært ved å fortsette krigen? Vennligst svar på dette spørsmålet.

Og: Hvordan mener du man skulle sikre at en slik tenkt avtale skal være verd noe ting? Altså: Hva skal hindre Russland fra å benytte tiden til å bygge opp nye styrker - og angripe på nytt om et år eller fem?

En ting er sikkert, hvis Ukraina ikke får støtte, vil Russland vinne (les: stjele) mer territorium. Erfaringen viser at det betyr å leve under et terrorvelde. Tortur, drap, «rettsprosesser», bortføring etc.

De fleste vil mene det er noe man bør kjempe for å unngå, og at alle gode land bør understøtte den kampen.

2 Likes

man burde vel tidlig tatt avgjørelsen om å ta Ukraina inn i NATO?

Er vel ikke bare bare for Ukrainske menn å kjempe denne krigen alene.
Til tross for at Europa og USA står på utsiden å kaster over våpen.

Å om USA nå forsvinner fra alliansen, er det ikke sikkert at * et eventuelt* NATO medlemskap vil være avskrekkende for Russland lenger.

Shit et ekko kammer :rofl:
Her i Danmark er vi begyndt og købe ikke amerikanske varer i civil boycot.
Jeg syntes det er en fin måde og vise sin utilfredshed på.
Lad os se hvor mange som ønsker usa våben, såfremt den nato beskyttelse som egentlig altid har fuldt med købet, i usa, falder bort.

8 Likes

Svaret på denne

er å finne opp en tidsmaskin?

1 Like

USA er ikke ute av NATO enda,

å igjen, mineral avtalen mellom USA og Ukraina.

Fremstår for meg som det beste alternativet slik situasjonen har blitt.

Eller så kan vi jo gjøre som @Fso foreslår.
Bare på et høyere nivå en sivilt.
Boikotte USA.
Å eliminere alt samarbeid, med vår sterkeste allierte.

Blir sikkert bra det.

3 Likes

Med sådan en allieret behøver vi jo sådan set ikke fjender.
Vi kan lade vores allierede bestemme og styrer vores lande via tvitter.
Art of the steel

1 Like