Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Må innrømme at jeg ikke husker det nøyaktige nivået den gang, men poenget er uansett at jeg har ingen tro på at han evner eller ønsker å endre partiets skattepolitikk i denne sammenheng.

@h3nk1 oppsummererte det rimelig godt. Det handler flest og fremst om at verdsettelsesrabatten er fjernet.

3 Likes

Klassisk vensterpolitikk. Venstern har aldri haft noen probemer med utenlanskt kapital/kapitalister. Disse påvirker næmeligen ikke den ekonomiska jæmlikheten inom landet.
Før socialsiter er det viktiga at det er så små forskjeller som mulig. Da kan man ikke ha enskilda som sitter på kapital eller store eiender i produksjonsmedel (inom landet).

Bare å kose seg

ChatGPT:

Her er en kort oppsummering av hovedendringene i formuesskatten fra 2000 til 2024:

• 2000–2013: Flere justeringer av bunnfradrag, skattesatser og verdsettelsesrabatter. Blant annet ble aksjerabatten gradvis redusert og deretter fjernet i 2008. Nye systemer for boligverdsetting ble innført i 2010.
  • 2014–2017: Skattesatsen ble redusert fra 1% til 0,85% i 2015. Verdsettingsrabatten for sekundærbolig og næringseiendom ble senket flere ganger, mens aksjer og driftsmidler fikk økt rabatt.
  • 2018–2021: Verdsettingsrabatten for aksjer og driftsmidler økte fra 20% til 45%. Skattesatsen ble holdt stabil, men nye regler for næringseiendom og sekundærboliger innført.
  • 2022–2024: Skjerpelser, inkludert høyere skattesatser og lavere verdsettingsrabatter for boliger og næringseiendom. Primærboliger med høy verdi fikk redusert rabatt, mens det kom noen lettelser for næringseiendom i 2024.

Samlet sett har formuesskatten variert betydelig, med perioder med lettelser (spesielt 2014–2021) og skjerpelser (særlig fra 2022).

1 Like

Helt sjukt hvordan svenskene klarer å starte opp det ene store selskapet etter det andre, nå er det Klarna som skal børsnoteres, med en antatt mcap på 15 mrd USD.

Kanskje det er fordi de har så lave skatter. Hvem vet.

8 Likes

Det er jo rett og slett idioti å skru opp og ned på skattesystemet på den måten. Ble verste av v to verdener

Tulsi, Tulsi,Tulsi.

5 Likes

Føler det er litt mer just do it mentalitet i Sverige, alt er så omstendelig i Norge og skal gjennomføres med mye fanfarer men ofte er ikke resultatene der til slutt, i beste fall blir det kjøpt opp av et utenlandsk selskap. Men skattepolitikken er også utrolig mye bedre her.

1 Like

Godt mulig det, men alle nasjoner, inkl Norge, blekner sammenliknet med Sverige, justert for folketallet selvsagt. Alt fra kultur til tungindustri, via dataspill og farmasi. Møbler, klær, bordtennisbord, motorsager, motorsykler, popmusikk, strømmeplattformer, lastebiler, biler, jagerfly, dumpere, sånn kunne jeg ha fortsatt hele dagen. Det blir ikke nødvendigvis megacap alt sammen, men det finnes knapt nok en eneste bransje de ikke hevder seg i. For meg er dette bare et mysterium, har ingen god forklaring. Alliansefrihet har kanskje gjort noe med mentaliteten.

2 Likes

Det er ikke alle som har like positivt bilde som deg av Sverige, men de får jo faktisk til mye

Janteloven står vel ikke like sterkt? De heier frem vinnere.

Janteloven står mye sterkere i Sverige. De synes vi er vulgære så det holder, på grensen til nasjonalistiske av den problematiske sorten når vi heier fram vinnerne våre i skisporet og andre steder.

3 Likes

De fikk en veldig kapitalinstrømnign da de fjernet førmuehetskatten. Så det finns kapital innen landet.
Siden er det nok mye kulturellt, i hvert fall da det kommer til IT. Sverige var hestlengder før Norge i mange år og er det fortsatt. Det offentlige myndigheten i Norge er i kapp og i viss mån forbi. Men privat sektor er veldigt konservativ.
Den utvikling og kultur innen web som vekste frem i Stockholm på sent 90-tal og tidigt 2000-tal hadde stor, langsiktig effekt. Norge var vid den tiden fullt opptatt med at borre etter olje og gass.

1 Like

En nordmann og en svenske skal løse en oppgave:

Svensken: 3-2-1 just do it

Nordmannen: Hallo alle sammen, nå skal jeg vise hvordan dette skal gjøres. Se her nå setter jeg snart i gang, dette er jeg veldig bra på. Jeg har funnet opp en veldig bra metode for dette. (Svensken ferdig for lenge siden)

5 Likes

Å?

Svenskene var en gang i tiden en mektig stornasjon, noe jeg tror kan ha formet deres selvbilde og selvtillit. I Norge har janteloven vært mer framtredende. Men normene har endret seg her til lands og man ler ikke lenger av de som satser og feiler, sier han.

Han om det, man kan finne de fleste meninger på internett bare man leter. Jeg har f eks problemer med å se for meg en svensk utgave av Petter Stordalen. Sverige er jo nærmest symbolet på det som for mange er et PK/feminist/sosialist-helvete med trang “åsiktskorridor”. Da har jeg mer tro på at Sverige har gjennomgått svært tøffe tider i perioder som har gjort dem mer sultne enn det vi er og med høy arbeidsmoral.

Svenskene er ikke «blessed» med en oljerikdom som bare kan hentes opp fra sjøen og må, i motsetning til oss, innovere og skape verdier.

Vi ligger bak Finland og Danmark også hva gjelder innovasjon og industri.

5 Likes

Men en svensk norsk grunder er et godt sted å spørre. Et annet godt sted er å spør en NTNU professor i økonomi og teknologi ledelse.

Begge kan du lese i linken min der.

De er jo ikke helt borte de heller da, men ja, det ligger nok en del i at livet ikke er så bekvemt i Sverige, på godt og vondt.