Erdogan har vel fengslet politiske meningsmotstandere i en årrekke. Det er en grunn til at forhandlingene om å bli med i EU strandet. Dette er vel den siste dråpen. Kan det få konsekvenser for han internt? - Jeg tviler.
Tragisk sak dette!
Men vi må ikke glemme Hamas sitt ansvar for dette også. Må si jeg blir mektig provosert når jeg ser Hamas kommer opp fra sine trygge skjulesteder med sine nystrøkne uniformer og triumferer med at de fortsatt er sterke når de viser frem sine gisler på podiet. Dette da etter at de glatt har ofret sine kvinner og barn som martyrer under Israelske bomber!
Molnes i Finansavisen har en interessante bokanbefaling med tittelen House of Trump, House of Putin.
Når jeg nettopp gjorde et søk på google fikk jeg opp dette søkeresultatet:
Klikker meg inn på linkene, og svaret er:
Og så dukker den opp hos Amazon. Forstår ikke helt logikken, men den er nok der.
Kjapp “summary” her uten at jeg har lest den:
Åpenbart. Sett bort fra at botemiddelet som blir valgt er å sørge for på dødeligste mulige vis at uendelige flere vokser opp med et brennende hat og null fremtidshåp, som betyr optimal grobunn for nye Hamas-krigere med et fremtidsscenario som man må være satan himself for å betrakte med et nanogram av håp.
Plutselig over på biotech nå.
Er enig. Poenget er uansett at store deler av pressen lar Hamas sin kynisme slippe for billig!
Når det gjelder den “fredselskende” presidenten i USA som flere mener bør kvalifisere for fredsprisen(!), så er det jo litt underlig å se hvor synd han synes på alle “de millioner” av drepte i Ukraina, samtidig som han vil slippe “helvete løs” på sivilbefolkningen i Gaza…?
Saken er vel at man forventer så uendelig mye mer fra en demokratisk stat enn av en gruppe (den militante delen) som livnærer seg på å skape evig elendighet (godt hjulpet av de faktiske forholdene). De proporsjonale forskjellene er helt ekstreme og hva skulle det egentlig hjulpet om man bruker aldri så mye spalteplass på å kalle en spade for en spade hva Hamas angår?
De drepte barna hadde i alle fall ikke stemmerett…
Heller ikke så sikker på at støtten til Hamas er like stor nå som den gangen de fikk makten. Ikke lett å protestere når du risikerer å bli drept av dem du kritiserer. Men jeg gir meg nå for ikke å få tråden stengt.
Over 64% av befolkningen i Gaza er under 25 år, og dermed var de enten ikke født eller for unge til å stemme i 2006.
“Hamas has only the support of a fifth of the population – a steep decline from a March 2024 PCPSR poll that showed majority support for Hamas in Gaza. In fact, the most frequent response on leadership was that no one truly represents the Palestinian people … So there is an evident leadership gap.”
Majoriteten av befolkningen i Israel støtter nok folkemordet som pågår i Gaza nå, men jeg ville aldri brukt det for å legitimere eller bortforklare bestialitet mot sivilbefolkningen i Israel.
Selv når 25% av de drepte er uskyldige barn?!
Vanligvis stiller man helt andre krav til et demokratisk land enn til en terrororganisasjon. Unntaket er Israel og Hamas.
Denne krigen er det mest kyniske og brutale jeg har opplevd i min levetid med bombing døgnet rundt i 15 måneder over et lite inngjerdet område som sivilbefolkningen ikke har noen som helst mulighet til å unnslippe fra.
Og nesten verre er det at verdenssamfunnet bare står og rister litt oppgitt på hodet, fullstendig tafatte over den mest assymetriske krigen verden har sett i moderne tid. Fra å ha en god porsjon forståelse for Israels utsatte posisjon, og i særdelehet etter terroren 7. oktober, vil denne nedslaktningen prege min forståelse og sympati for Israel i lang, lang tid fremover.
Ja, Trump hadde jo kommet i godt selskap med tidligere fredsprisflauser som Arafat, Kissinger og Obama.
Hvis å bryte våpenhvilen og ta livet av over 130 barn natt til tirsdag er å bekjempe Hamas for deg, blir det like absurd som å unnskylde drapene 7. oktober som frigjøringskamp.
Hamas lyver om alt. Akkurat som russland.
Veldig spesielt hvor vanlig det er å sette likhetstegn mellom Hamas og befolkningen på Gazastripen. Underforstått at befolkningen, gammel som ung, har seg selv å takke for nedslaktnigen av snart 50.000 mennesker ved å ha fostret en terrororganisasjon. Og at en total grusing derfor er legitimert.
Det blir som å gjøre hele Israels befolkning, gammel som ung, ansvarlige for folkemordet fordi de via demokratiske valg har stemt fram brutale kynikere som Netanyahu og hans regjering.
No jews - no news.
Satellittbildene som viser at Gaza er rasert da?
Det kalles konsekvenser.
Om ikke innbyggerne i Gaza er motivert nok til å kvitte seg med Hamas og få frigitt de gjenværende gislene, så blir konsekvensene deretter.
Akkurat slik tenker de som støtter grusomhetene 7. oktober. De sivile er ansvarlige for makthavernes grusomheter og fortjener det de får. Du er bare den andre siden av mynten.