65671 til primary insiders og 98677 til andre ansatte hvis jeg ikke har regnet feil her.
Det er i hvert fall klart at ledelsen, styret, og ansatte har troa på 55kr. Sikkert noen som klarer å tolke det negativt også, men for min del er det positivt - mye fordi jeg mener at ledelsen er grådige, og hvis de har troa på 55kr er det nok ventet noen nyheter som er positive i relativt nær framtid.
Enig! Jeg tror ikke så mange hadde leet et øyelokk om de valgte å ikke tegne seg. Dersom de hadde vært tilstrekkelig i tvil om selskapets suksess kunne de enkelt valgt å la emisjonen gli forbi uten å handle selv. Jeg ser for meg at det kan ha vært en del galgenhumor på kontoret i høst og i vinter knyttet til kursreaksjoner etter de gode meldingene som har kommet, og det virker som at gjengen har stor tro på at markedet før eller senere vil bli interessert i å kjøpe aksjen til høyere priser enn i dag.
En annen ting (delvis off topic, men likevel ikke): Dersom det er slik at noen ønsker at kursen skal holdes i en viss range, men aldri dukker opp på aksjonærlistene (i alle fall ikke topp 50), hva er motivet? Repeter handlingsmønsteret hver dag i månedsvis, og mange bekker små gjør en stor å?
Med ønske om en fin mars/april!
Blir som en trykk koker det, brått smeller den til…
Eller, om en stund? Folk som kjøper i selskapet de jobber i har gjerne blikket pekende langt framover. Ikke på neste melding. Samtidig, jeg synes det er greit at “vanlige” ansatte i selskapet tegnet seg for rundt 5 mill. Det gjør man kun hvis man synes selskapet er godt drevet og forventer gode resultater.
Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det første produktet deres nå har eksplodert i tilgjengelighet, og at universitetet i københavn har jo skreket seg hes til alle som vil høre at produkter er fantastisk
Denne aksjen er den jeg følger minst med på i hele portisen. Jeg er investert fordi de skal på markedet med med sårbehandlingsproduktene (noe jeg personlig er overbevist om at vil finne sted ref. alt vi har tilgjengelig av uttalelser og informasjon hittil). Da kan kursen være 10 eller 100 inntil så skjer, fordi når det skjer så er kursen mye, mye høyere.
Edit:
Når det er sagt, så har det vært utøy i papiret siden minigrisnyheten(e) i fjor høst. Alle nyheter har blitt solgt og tvunget ned til utgangspunktet igjen. Det får så være, jeg ønsker ikke vie det oppmerksomhet lenger.
Tror du denne ledelsen i dette selskapet og ansatte i dette selskapet ville tegnet seg nå i stedet for om 6 måneder hvis de trodde de trengte en emisjon om 6 måneder før de lykkes med noe særlig i mellomtiden ?
Vi snakket om finansieringen her tidligere, men husker ikke hvor lenge de har cash til å drive nå. Må nesten ha den infoen for å kunne svare fornuftig.
Min antagelse er at hvis de ikke lykkes med noe salg må de ha emisjon i løpet av 6-10 måneder.
Så da er svaret mitt at de forventer kursdrivende nyheter innen den tid. Ikke nødvendigvis gjennomslag for det de jobber med, men nok til at kursen vil være høyere enn nå.
Det er min antagelse også.
Jeg er ikke sikker på at selskapet ikke vil trenge en emisjon til, men jeg er overbevist om at styret, ledelsen (og største eier), og ansatte tror at kursen vil være vesentlig høyere når vi nærmer oss Q3 rapport.
Det betyr ikke at de må få rett, men jeg mener at alt tyder på at de tror det.
Om de tror kursen skal opp i mars, april, eller september, er umulig å si.
Softox har ikke mange ansatte - og det at innsiderne har tegnet seg for ca 65 000 aksjer (hvor Almås igjen tegner seg for nye 36000 aksjer) og resten av de ansatte for ca 100 000 aksjer til kurs kr 55 er etter mitt syn smått utrolig, særlig tatt i betraktning at kursen nå er rundt emi kurs og at Almås og hans nærmeste allerede er tungt lastet.
Almås har guidet at selskapet skal bli cash positive i løpet av 2021 - og hadde en valgt å øke sin pro rata andel gjennom denne emisjonen, dersom en hadde tegnet med en ny emisjon i løpet av de neste 6-12 månedene? Det er kanskje ikke tilfeldig at SP1 ennå ikke har tatt opp dekning på selskapet…?
Hvem skal en tro mest på - aksjonærene som velger å selge til kurs ned mot emi eller primærinnsiderne/ansatte som har foretatt kjøp av aksjer til denne kursen for til sammen kr 9 mill?
Som jeg har skrevet før, jeg mener selskapet vil lykkes med salget av hånddesinfeksjon når de har fått HINAS anbudet ut av veien, og fått EU godkjennelse.
Årsaken er at da kan selskapet faktisk gjennomføre salgsstrategien de har signalisert at de vil satse på hele tiden: bruke en mindre avtale gjennom HINAS til å satse på salg til offentlig sektor, i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland (i første omgang).
Selskapet har nå både på Q3 og Q4 rapporten signalisert at de satser på å satse i Tyskland.
Softox Q3 rapport:
Softox Q3 presentasjon:
(er det en grunn til at Germany står øverst?)
Softox Q4 rapport:
I mine øyne er dette klare signaler fra selskapet om at de har en eller flere distributører de er omtrent ferdigforhandlet med, og at de er klare til å lansere desinfeksjonsprodukter i Tyskland når EU godkjenningen går i orden.
Vil det si at det er garantert? Nei. Ingenting er sikkert før det er underskrevet og meddelt markedet. Alltid mulig at ting endrer seg, alltid mulig at ting ikke blir noe av. Har selv smertelig erfart dette som arbeidstager i privat sektor - kan også være de feiler. Men, min tolkning av disse signalene er at selskapet er sterke i troen på at de vil lykkes økonomisk - i hvert fall i en viss grad - i løpet av året. og jeg tror at Tyskland (med 5 ganger innbyggertallet til Norge+Sverige+Danmark totalt) er en vesentlig del av årsaken til at de tror dette.
Det jeg også vil si er at hvis alle innsiderne begynner å selge i selskapet, så er det fort bare å kaste korta. Normalt bryr jeg meg ikke så mye om innsidere selger i ett selskap, men i Softox er min tillit til at ledelsen ikke frontrunner bad news ganske lik null. Så kommer det noe særlig innsidesalg her, så tror jeg alle skal tenke selv - og helst selge 5 minutter etter at jeg har gjort det
Softox har ivertfall sikret seg mer-produksjon, så noe tenker jeg er på gang.
REF: Setesdølen avisen 28.12.2020
Leveranse til desinfeksjon med vatn
Vassfabrikken på Austad, Ose Water, har i desse dagar fått avtale med det børsnoterte selskapet Soft Ox Solutions som lagar desinfeksjonsmiddel basert på vatn i staden for på alkohol.
Sigurd Haugsgjerd
Publisert: 28.12.2020 12:45Sist oppdatert: 05.01.2021 09:59
–Ose Water har vist seg å vere ei svært kompetent bedrift, med teknologisk innsikt og moderne tappeutstyr. Dagleg leiar Bergtor Haugå og hans team har vist ei heilt unik gjennomføringsevne – det var akkurat dette me leita etter, seier Geir Almås som er toppsjef og ein av gründerane i SoftOx.
SoftOx Solutions AS er eit norsk medtech-selskap med base i Oslo.
Godt tilrettelagt
I tillegg til dei tekniske og faglege ferdighetene, fortel Almås at produksjonslokala og kvalitetssystemet hos Ose Water er svært godt tilrettelagt for den type hygienisk produksjon som SoftOx er avhengig av.
Alkoholfri desinfisering
-SoftOx sine produkt krev spesialtilpassa maskinar. Setesdals-bedrifta måtte derfor designe, konstruere og bygge om produksjonslinja for å kunne tappe det nye produktet. Dette har dei klart på rekordtid, seier ein svært godt nøgd Geir Almås.
Innsatsen har altså resultert i kontrakt for tapping av en ny type alkoholfritt og hudvennlig desinfeksjonsmiddel, utviklet og produsert i Norge.
Det at vi også får en så stor produksjonskapasitet på desinfeksjonsmidler er veldig viktig med tanke på å styrke den nasjonale beredskapen på dette feltet. Vi husker alle hvordan Norge var i ferd med å gå tom for smittevernutstyr da grensene stengte våren 2020.
Alkoholfritt
Innsatsen har altså resultert i kontrakt om å tappe ein ny type alkoholfritt og hudvennlig desinfeksjonsmiddel, utvikla og produsert her i landet.
–Dette er spennande for oss. Me blir heilt sentrale i å tappe eit heilt nyskapande produkt med stort potensial, seier Siri Lande som er styreleder i Ose Water.
Den nye avtalen vil ikkje gå ut over anna vassproduksjon ved fabrikken. På flaskevatn vil selskapet framleis dekke etterspurnaden.
Artikkelen held fram under annonsen.
– Bergtor har sjølv designa ombygginga som har vore nødvendig, med skreddarsydde komponentar, slik at produksjonslinja nå kan brukast på ei rekke produktkategoriar – og Ose Water får endå fleire bein å stå på. Dette har vore svært teknisk krevjande, men innsatsen kan vise seg å vere fremtidsretta med tanke på å utvikle ein levedyktig fabrikk på Ose, seier hun.
Fikk tillit
–For SoftOx er dette ein viktig avtale – og me er trygge på at Ose Water var den rette samarbeidspartnaren for oss, sier Geir Almås.
–Dette er inga enkel oppgåve. Difor var me heilt avhengige av å finne ei løysing der kombinasjonen av teknologi og menneske passa saman. Gjennom ein lengre introduksjonsprosess har me blitt imponerte over grundigheten og kompetansen som finst i Ose Water, sier han.
Verdsmarknaden
Den norskutvikla SoftOx-teknologien har gitt grunnlag for eit hudvennlig alternativ. Det unike er at produktet ikkje baserer seg på alkohol, noko som gir mange fordelar. Dei nye retningslinjene frå WHO til smittevern og desinfisering har auka behovet for alternativ som ikkje tørkar ut eller skadar huda. WHO anbefaler nå medlemslanda å ta i bruk alternativ som ikkje inneheld alkohol, fordi det vil gjere at fleire følgjer standardane for desinfeksjon. Dette er særleg aktuelt for personar med skada eller sår hud, heiter det.
Brei støtte
Den nye avtalen er også spennande med tanke på lokal næringsutvikling. Både Ose Water og SoftOx har hatt god nytte av ulike ordninger, bl.a. frå Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Setesdal Interkommunalt politisk råd og Bygland kommune
–Me håper dette kan synleggjere at det nyttar med aktiv næringsutvikling. Kanskje kan denne avtalen bidra til å vise kor viktig det er at verkemiddelapparatet vågar å satse på nyskaping – også i distrikts-Noreg, seier Siri Lande.
De mener nok det er en langsiktig god inngang.
For det er vel neppe som at de skal selge på neste nyhet igjen?
Dessverre for Softox har det tatt mye lenger tid med å få på plass EU godkjennelsen (med siste utsettelse om ratifisering fra Norge/DK til april) - samtidig som at HINAS anbudet ble utsatt fra des 2020 til 1. april 2021. Dette har vært ødeleggende for strategien til selskapet (satse mot helsevesenet og ut i EU) - og i likhet med deg JCP tror jeg også selskapet vil lykkes og at det raskt vil bli meldt flere større distributør avtaler i Europa når EU godkjennelsen er på plass. Videre tror jeg også at det var en sammenheng mellom utbyggingen av produksjonskapasiteten våren/sommeren 2020 og forhåpninger om EU godkjennelse og HINAS anbudet, men som dessverre ble utsatt.
Når Almås, øvrige innsidere og ansatte velger å øke sin andel/kjøpe seg inn, er min klare oppfatning at det har sammenheng med forventninger om fremtidige nyheter - og selv om det aldri er noen garantier, tolker jeg de siste tids signaler om at vi ligger godt an til en reprising og ny ATH i løpet av dette året. Husk at kursen har ikke tatt inn over seg noen av høstens nyheter…
Rent chartmessig er det ikke så mye å juble for akkurat nå, den brøt ned fra triangelet jeg hadde.
Over 55 eller ikke er liksom hovedsaken
Ja. Chartet er egentlig dørgende kjedelig å se på. Klarer ikke tro at vi skal under 55 men ved første øyekast ser det ikke spesielt gunstig ut. Henger litt på at de får tilslag på en del fundamentale triggere i nær fremtid som kan nulle ut mye av det negative vi ser i chartet p.t.
Det positive er jo at hvis man først kommer seg over et sånt massivt belte i volumprofilen som er over 70ish, så skal det mye til for å falle ned igjen.