Da er vi jo ikke så uenige, egentlig.
Jeg må innrømme at jeg er veldig nær ved å gjøre det. Den eneste grunnen til at jeg ikke gjør det rett ut, er at jeg ikke har mer enn overfladisk kunnskap om teknisk analyse.
Alle former for forskning som sier noe om framtida påstår noe om noe de ikke har undersøkt. Det er i seg selv en rimelig skranglete tilnærming til det meste.
I medisin sier man som regel at “hvis du tar medisin X så blir du frisk av sykdom Y”. Men i medisinsk forskning vil du alltid se at “de som hadde sykdom Y og fikk medisin X, ble friske i større grad enn de som hadde sykdom Y og ikke fikk medisin X”. Man har sannsynliggjort en kausalvirkning mellom å få medisin X og bli frisk av sykdom Y.
Problemet med å overføre dette til samfunnsvitenskapen er at “sykdom Y” som regel aldri er den samme. Investtech hevder at systemet deres forklarer “markedets psykologi” (som må være investorers motivasjon, toleranse for risiko, ambisjoner, tålmodighet og så videre, på gruppenivå). Når da “markedets psykologi” er forklart gjør man samtidig om på premissene for markedets psykologi, altså de forklaringsmodellene som den enkelte investor bruker i sin investeringsstrategi. I samfunnsvitenskapene kan man ikke forske på noe uten å endre det i samme slengen. Da har man svekket sin egen mulighet til å si noe om fremtiden.