SLV lagger på sølvprisen pga kostnadene over tid. Er vel ikke «reasatt» på en stund.
Jeg har prospektet og har lest det. Andeler utstedes bare i kurver på 50000 i bytte mot tilsvarende mengde sølv. Avsnittet du linker til sier jo bare at om det ikke finnes nok sølv til å utstede en ny kurv med aksjer så kan prisen på andelene begynne å divergere fra sølvprisen. På hvilken side av sølvprisen(LBMA) tror du prisen på en andel vil ligge om det skulle bli knapphet på sølv? Over selvfølgelig! Hvis prisen på en kurv med andeler var under sølvprisen ville en autorisert utsteder (AP) kjøpt 50000 andeler og tatt eierskap i sølvet, solgt sølvet i markedet og innkassert gevinsten. Med balanse i sølvmarkedet gjelder også det motsatte, at om andelene koster mer enn sølvet så kjøper (AP) sølv, bytter til seg andeler og selger dem med gevinst. At de presenterer det som en advarsel er jo fordi det gjør at fondet da ikke lenger følger indeks som lovet, og hvis man da kommer inn og kjøper andeler etter at sølvmarkedet har gått tomt så kan man risikere å betale overpris.
Avsnittet sier jo rett ut de kan gå tom for sølv, fordi de ikke har dekning for alt papiret de utsteder.
Derfor folk flykter SLV over i fond som faktisk har sølv.
Nei, de sier at markedet forøvrig kan gå tom for sølv. De har sølv nok til hver andel per definisjon. Skapes aldri en andel uten å få sølv inn.
Er det PSLV du snakker om nå?
SLV skal teoretisk skaffe sølv etter de har laget en andel. Men mer og mer tyder på at de har betydelig underdekning på faktisk sølv.
PSLV skaffer sølv FØR de lager en andel.
Snakker om SLV. Er ikke noe teoretisk der. Andeler utstedes kun i bytte mot sølv.
Edit:
Fra prospektet:
Creation and redemption … The Trust issues and redeems Baskets on a continuous basis. Baskets are only
issued or redeemed in exchange for an amount of silver determined by the
Trustee on each day that NYSE Arca is open for regular trading. No Shares are
issued unless the Custodian has allocated to the Trust’s account (except for an
unallocated amount of silver not in excess of 1,100 ounces), the corresponding
amount of silver. At the creation of the Trust, a Basket required delivery of
500,000 ounces of silver. The amount of silver necessary for the creation of a
Basket, or to be received upon redemption of a Basket, will decrease over the
life of the Trust, due to the payment or accrual of fees and other expenses or
liabilities payable by the Trust. Baskets may be created or redeemed only by
Authorized Participants, who pay the Trustee a transaction fee for each order to
create or redeem Baskets.
(For å nevne det, så tilsvarer de tillatte 1100unsene med uallokert sølv ca 0,2% av kurvens verdi og er nok omtrent det de tar i forvaltningshonorar.)
Ja det er også ingen problem å få tatt ut fysisk sølv gjennom slv/comex skal tro hvorfor
Jeg kan finne flere 10 talls eksempler på folk som forteller om sine erfaringer om å prøve å få tatt ut sitt “allokerte” sølv men må ta til takke med cash etter flere måneder
SLV er ikke for dem som har tenkt å ‘ta ut’ sølvet, på samme måte som man ikke går til en aksje-ETF og ber om å få ‘utlevert’ underliggende aksjer. Da selger man ETF’en og kjøper underliggende selv.
Det har du nok rett i. Da kunne de nok fort fått en liten case.
Men når det er sagt så skal det være mulig.
Du sier jo de har backet opp med sølv. Hva er problemet. Hvorfor er det i det hele tatt et alternativ?
Eller spør Spør Felix Zulauf om hans erfaring, riktignok med gull.
Er han en Authorized Participant? Det er bare de som kan be om å få ut sølv mot å slette andeler, og da bare i kurver på 50000. Tror ikke SLV lover fysisk levering til noen andre. Du må gjerne sitere prospektet om du mener de lover det.
Jo det gjør de. Alle som har store nok andeler kan “ta ut”
Var det et sitat med henvisning til prospektet?
Se Edit her: Sølv som investering 🥈 - #1472 by busk1
Du kan jo komme med et sitat der det står at man må være “Authorized participant” for å ta leveranse
Se forrige post
7 år gammel artikkel Tavex postet:
Ok. Da regner jeg bare med at de som faktisk har så store poster og har prøvd å ta leveranse faktisk er “authorized participants” Jeg fatter bare ikke at du faktisk kan tro at SLV har backet alt sølvet de claimer de har ?
De som har store nok kontrakter går da gjennom “authorized participants” for å ta ut sølvet sitt
Hvorfor endret SLV prospektet sitt dagen etter første sølvsqueezen tror du ? Bare sånn helt tilfeldig ? sammentreff ?
Så du har rett med mindre andre kan vise deg at du tar feil? Er det logikken?
Alt jeg har lest om SLV er at de kan selge andeler og så skaffe sølvet, mens pslv må gjøre det i motsatt rekkefølge. Dersom slv kjøper sølvet først kan markedet per definisjon ikke gå tom for sølv. og da er endringen av prospektet helt fullstendig meningsløst.
Jeg har da både forklart og lenket til kilder i motsetning til flere andre her. Se sitat og lenke til prospektet jeg limte inn noen poster opp. Sølvet kommer inn på konto før andelen utstedes. Står svart på hvitt.
Og for å klargjøre: SLV kjøper ikke sølv. Det er det Authorized Participants som gjør og plasserer sølvet på SLV sin konto for å få andeler.