Nei jeg mener vanlig aksjekonto
ASK kan kun handle ting som er i EØS.
Nei jeg mener vanlig aksjekonto
ASK kan kun handle ting som er i EØS.
Hva tror vi i morgen da?
…. YouTube har jo tatt av med folk som spår 200,400,700,599… alt unntatt 50
Da blir det sikkert 50 
Kan nesten ikke skjønne annet enn at det skal opp 
En kraftig dollarstyrking kan selvsagt veie mot.
Men ellers er det så mye usikkerhet at eneste veien er opp.
Tror dessuten de som ville rebalansere etter nyttår er ferdig med sellingen.
Se på grafen historisk, hvorfor stuper den alltid tilbake i kjelleren? Hva er annerledes nå?
Hva tror dere om denne meldingen på NBX tråden:
Det vil jo gjøre det mulig å trade gull og sølv hele døgnet, alle dager.
Umiddelbare nedsider?
Ja du trader papirgull. eller kryptogull og hverken gull eller sølvpris trades hele døgnet.
Sant nok. Og selv om de melder om at det er direkte knyttet opp mot fysisk metall, så ligger det vel en risiko der.
Det er fordi verden har utviklet seg slik de siste 10 årene at den trenger mer sølv en gruvene klarer å produsere. Prisene går opp.
Comex har i flere år solgt sølv som ikke finnes (papirsølv), og når d nå begynner å bli knapphet og eierne av dette papirsølvet vil ha sølv fysisk så sliter leverandøren.
Tidligere solgte ikke gruvene direkte til kunde, men slik jeg forstår CEO i Majestic så blir de nå kontaktet direkte av kunder som ønsker å sikre seg sølv til sin egen produksjon fremover i tid og d har aldri skjedd før.
Verden er i underskudd på sølv og i 2024 ble sølv satt på listen over kritiske metaller. Det har ikke skjedd før slik jeg forstår.
Så vet vi jo at det tar mellom 5 og 10 år og starte opp en ny gruve.
Dermed må vi regne med underskudd på sølv i alle fall de neste 5 årene.
En bil uansett type bruker i snitt sølv for rundt en tusenlapp. De driver i om sølv til en bil koster 1k eller 5k. De må bare ha for at bilen skal virke og er villige til å betale uansett.
Nei, jeg tror vi står foran en skikkelig boost i sølv og vi er bare i startgropa.
Avhengig av volum og om det finnes MM så risikerer du at folk lett kan manipulere kursen.
Derfor er det viktig at man sjekker opp hva ulike produkter som trader mot sølv/gull faktisk har i backing og hvordan de sikrer at kursen følger faktisk utvikling av underliggende.
Det har vært gode tider de siste månedene, men jeg håper alle dear friends her inne er mentalt forberedt på eventuelle kraftige korreksjoner som måtte komme.
På veien til 150/200+, så har tidligere bullmarkets alltid gitt dropp i prisen på minst 20-30%, eller mer.
Det er lurt å ha tenkt igjennom dette på forhånd, slik at man agererer rasjonelt og ikke lar følelser styre.
Bevegelsen i sølv nå er ikke nødvendigvis så stor som du tror:
En ting du kan gjøre er å ikke se på sølvprisen isolert sett mot den amerikanske dollaren, men se sølv opp imot andre faktorer:
Sølv / M2 money stock:
Sølv / S&P 500:
Whats new?
Bare å være i crypto noen år det, det meste blir peanuts
Haha er noe sant i det. Men crypto er jo bare en snill steinerbarnehage sammenlignet med norsk biotech.
Litt digresjon og bittelitt avsporing.
https://x.com/FinanceLancelot/status/2015520446272196621?s=20
Jeg har lest flere plasser at Trump gjengen kanskje planlegger å kjøre opp innflasjonen for å brenne opp statsgjelden.
Det er jo ikke direkte negativt for Sølv og gull.
Vært oppe i over 109 i natt
Er det nå den virkelige festen begynner.
Over alt har jo de som var med på oppgangen på 70 tallet sagt at folk flest venter med og kjøpe edle metaller til det blir dyrt.
Så når det blir virkelig dyrt da skal alle ha.
Jeg tror neste bølge nå vil bli drevet av investorer og Da går det fort og fornuft forsvinner.
Nå begynner vi og snakke renters rente …
Det gikk fort… 1 mnd senere…
Jeg tipper følgende kortsiktig. En topp her innen 2-3 uker etterfulgt av en skummel korreksjon (30%?) som varer et par uker. Så kommer sist blowoff top som tar oss til 200+
i år…
Noen som har solgt mynter siste dagene til en av de store ? Evt hvilken pris fikk du ?
Solgte privat fikk mellom 1050 og 1150 gikk ned en gang. 1050 med melkefkekker (ringte norsk mynt og de betalte 1% under spot for fine og 3% under for mindre fine.