Ingen tvil om at Russland forlater Syria.
Fra havnen i tartus
Og Flyplassen i Khmeimim
Synd det ikke er noen annen måte å få fram droner på enn å kjøre dem over vennlig luftrom.
Man burde hatt fremskutte ladestasjoner der dronene kunne mellomlande…
Synd ikke noen “tar en for laget” og bomber Russlands ressurser i Syria nå når annledning byr seg.
Israel har i hvert fall tatt ansvar og tatt ut mye av Syrias eget arsenal
Fra VG nå:
Putin har holdt sin årstale/presse briefing:
– Det som skjedde i Syria, er ikke noe nederlag for Russland. Vi nådde våre mål i Syria. Vi vurderer å opprettholde våre baser i Syria. Vi opprettholder relasjonen med alle grupperinger i landet. Jeg har ennå ikke møtt Assad.
– Vi er for internasjonal lov og territorial integritet, også Syrias.
Ikke noe tap, så han mener kanskje det var uavgjort? Satelittbilder viser vel at basene er på vei til å tømmes.
Så dette er vel et perfekt eksempel på hans verdensbilde og propaganda.
Anbefaler denne som base for Syria - kunnskapen. Det var mer komplekst enn jeg så for meg, og selv her er det nok forenklet
Det de har gjort er alt annet enn ansvarlig. Israel har okkupert ikke bare demilitariserte soner men også deler av Syria utenfor disse. I tillegg ser de ut til å forsøke å mer eller mindre utradere Syrias militære. Ikke akkurat en god start på relasjonen til en ny stat i et naboland, men helt i tråd med Israels sedvanlige modus operandi: Okkupasjon og eskalering.
Denne artikkelen i israelske Haaretz kan være opplysende: https://archive.ph/ud7ug
De har prøvd å utradere våpnene, ikke menneskene. Synes det er greit å få med seg.
Det er vel litt typisk den styrende faksjonen i Israel…
Det kan være greit å få med seg at Syrias nye, sterke mann har uttalt at hans mål er å innta Jerusalem.
Kan være greit å ta ut litt tunge våpen da. Et profylaktisk trekk av Israel.
Ellers ser jeg de syriske druzerne ønske IDF velkommen med smil og vennlighet.
Ikke bare det, druserene ønsker å bli annektert av Israel.
Tyrkia kontrollerer over 20 ganger større område i Syria enn Israel gjør.
Verden fordømmer Israel 100 ganger mer enn de fordømmer Tyrkia for deres tilstedeværelse i Syria.
No jews, no news!
Nå går Erdogan all in med palestinerne, et NATO-medlem, faktisk. Dette er krutt!
Vel, med Trump bak spakene, så ser nok fremtiden til Tyrkia alt annet enn lysende ut…
LOL
Kan det vere ein mogleg deal at Assad vert utlevert til HTS mot russiske fordeler i Syria (trygg tilbaketrelning eller anna)?