Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Hvordan ser listene ut i Targo nå

@Kjell_Makrell Det er kun ABN som selger på topp 50, som skrevet ovenfor her. Ellers er man vel netto i 10k i pluss ca på topp 50. Så det er ingen av de store, bortsett fra gribbene i ABN, som selger. Det er ved siste update

3 Likes

Ok, takk for svar

1 Like

Husk alltid stoploss.

Det er ingen grunn til å mase så mye om denne emisjonen. Den er helt nødvendig. De som fremdeles sitter som aksjonærer har gjennomgående brukt mye mer penger på sine investeringer enn de nå må ut med. Siden de fortsatt sitter her, m å de vel ha tenkt gjennom problemstillingen. Jeg regner med at emisjonen forløper greit.

5 Likes

Det er sånn opsjonsdeskene hos bankene fungerer. De ønsker ikke å være eksponert mot aksjekursen direkte. Kjøper du f.eks. en put-opsjon på 100 Tesla-aksjer så kommer banken mest sannsynlig til å selge et sted mellom 0 og 100 aksjer for å nulle ut eksponeringen sin. Hvor mange de kjøper avhenger av hvor lenge det er til opsjonsutløp, hvor innløsningskursen er i forhold til aksjekursen, og hvor volatil aksjen er. Så justerer de shortposisjonen sin etterhvert som tiden går.

1 Like

(Deleted)

1 Like

Det er vanskelig å forstå strategien fra selskapet her.

Man annonserer emisjon en måned frem i tid, til uviss kurs.

Slik garanterer man jo at prisen vil synke jevnt hver eneste dag frem mot emisjon.

For uansett pris de forutgående dagene, så vil investorene tenke at det må bli en rabatt på gjeldende kurs emisjonsdagen.

Man får da incentiver til å kvitte seg med aksjer uansett kurs i forkant av emisjonen, for man vil heller da kjøpe seg inn igjen med rabatt.

Slik får man en dødsspiral hvor investorene taper penger, blir mer utvannet og selskapet har svekket sin stilling med emisjon på enda lavere kurs.

Det er kanskje noe jeg har gått glipp av her, men jeg sliter med å finne logikken i en slik strategi…

4 Likes

Fullstendig enig!
Men “noen” må gjerne argumenter for det motsatte.

Helt enig tankegangen. Det er store blodige tap på EK hos de fleste, det hjelper jo litt å få kjøpt billig i emisjonen, men totaltsett så taper de aller fleste på dette. Jeg ønsket høyest mulig emisjonskurs og synes det er rart at ikke stittende aksjonærer på top 20 kunne grantert emisjonen på feks kr 3. Det hadde alle vært tjent med. Vi hadde ikke fått det nedsalget og den redselen som har vært i markedet nå med “kanskje” emisjonskurs ned mot 50øre og at nye “useriøse” aksjonærer som kun garanterer kommer inn.

1 Like

Aksjekursen bør opp på 6kr i løpet av dagen, ellers kan Soug pakke snippesken sin.

Med andre ord………:roll_eyes:

hvorfor skulle den gå til 6? Bare å glemme tror jeg hvis ikke det kommer noe saftig nytt. Er så håpløs måten dette har blitt gjort på.

2 Likes

Nei, den gjør nok ikke det, men hvis ikke så er jo hele opplegget fullstendig feilslått og det bør han måtte ta konsekvensen av.

Mye bio som har hatt begredlige tider nå. Vet ikke når det snur på rett kjøl igjen

Soug har jo pakket for lengst :slight_smile: Han har bare ikke reist. Tror vi heller skal håpe på at den ikke faller ytterligere idag. Blir ikke noe rykk oppover uten positiv melding.

Hvis ikke vår nye CEO klarer å dra noe opp av hatten i morgen, så blir dette virkelig ulekkert. Som tidligere bærer dette preg av desperasjon så forventningene bør vel være der etter.

Sannheten er vel at for å gjennomføre en så «upopulær» emisjon som dette må du slite hardt for å få stor nok garanti på plass. Derfor er det vilkårene fra de mest «utspekulerte»garantistene som blir lagt til grunn. Og de innebærer ofte at hensynet til ordinære aksjonærer kommer i bakgrunnen.

Noe av poenget er vel at man ikke blir utvannet.
På hvilken måte har selskapet svekket sin stilling? Vil jo tro det heller styrker sin stilling ved å få inn penger.

2 Likes

Så du er ikke enig at ting kunne blitt gjort annerledes her? Ville jo kjørt emi tidligere. Ikke gå ut med varsel på denne måten. Lukter litt hele greia

2 Likes

Selvsagt kunne ting blitt gjort annerledes – de kunne kjørt rettet emi tidligere og garantert at alle småaksjonærer ble utvannet. Om det hadde vært noe bedre vet jeg ikke.

Jeg tror vurderingen er at de ønsker å gi alle aksjonærene mulighet til å opprettholde sin eierandel ettersom de mener det ville vært feil at man ble utvannet på disse lave nivåene/denne lave marketcapen – og den vurderingen kan jeg igrunnen være enig i. Så får en håpe det bare er en midlertidig dump i marketcap og at den vil normalisere seg når “støvet etter emisjonen” legger seg. En god pekepinn på hvordan dette går kan være hvor mye som tegnes av eksisterende aksjonærer (evnt hvor mye overtegning det er)

Så kan man alltids mene at en rettet emisjon på et tidligere tidspunkt på 6 kr med garantert utvanning hadde vært bedre. (Spesielt om man ikke er inne fordi man investerer i teknologien/produktet, men kun er aksjespekulant/kortsiktig - men da er man strengt ikke en person selskapet bør hensynta)

De er nødt til å gjøre det på den måten ifbm fortrinnsrettet emisjon og EGF - synes ikke det lukter i det hele tatt.
Er det noe du mener er svindel her fra selskapets side, siden du synes det er noe som lukter?

Det eneste som lukter er Abn Amro/Nyenburgh sin håndtering av denne infoen.

6 Likes