Da ser jeg at VG sin kalkulasjon av strømstøtte for NO4 viser at vi for første gang kommer til få strømstøtte her nord. Holder nivået seg slik det er nå fremover kommer støtten pr. kWt. til å overstige fastprisavtalen jeg har. Noen som har erfaring med dette? Hva skjer i praksis?
Jeg har 5års binding like over 40 øre og bor på østlandet. Det som har skjedd er at de sender meg faktura på 0kr men når jeg logger inn på min bruker ser jeg at jeg har penger tilgode og at jeg kan be om å få disse utbetalt. Andre strømselskaper betaler kanskje ut automatisk (?)
Du betaler full pris for strømmen til strømleverandøren. Eventuell strømstøtte trekkes fra regningen for nettleien. Om støtte er er større enn regningen blir det utbetalt automatisk (BKK)
Stadig færre som ønsker å være bank for Tibber, snart er dem historie.
Er du bank for Tibber når du forskuddbetaler fram til 15 i feks desember den 15 desember?
Jeg velger å gi de kred for å ha røsket opp i kraftmarkedet og gitt forbrukere og etablerte aktører en wakeup call. Om man bare vil være kunde hos selskaper med store pengebøker vil det gavne de som ikke jobber for forbrukerinnovasjon
Strømstorm i vannglass dette her med Tibber. Ja, de dummet seg ut med å varsle veldig seint, men de fleste har vel litt likviditet å gå på. Jeg mister ikke nattesøvnen av å forskuddsbetale noen få tusenlapper, og SPESIELT ikke når det er til Tibber.
Hvis det faktisk stemmer at strømselskapene må betale strømmen 45 dager på forskudd så kan man jo godt argumentere for at Tibber sin modell er helt riktig.
Men er de nær konkurs?
Er Tibber noe tips for å redusere strømregningen? Ellers finnes det flere alternativer, også småselskaper. Motkraft f.eks. er et norsk selskap som har som policy å ikke tjene penger på sine privatkunder (det er bedriftskunder de skal tjene på).
Sjekk Fjordkrafts spot med forvaltning!
Mister heller ikke nattesøvnen men bytter ut tibber. Går de konk taper du forskuddet. Og det gidder jeg ikke.
Selskapene må ikke betale for strømmen på forskudd. Iallefall ikke de jeg prater med. Tibber brant 210mill på andre ting enn strøm ifjor. Jeg tror de er konk ila 12 måneder.
Er det flere som vurderer solceller på taket ? Vurderer på taket og lage en solcelle park slik at jeg produserer opp mot 100 tusen kw i året. Går en over så må en søke konsesjon av alle ting,helt tullete med tanke på det grønne skiftet . Men nok om det,og så er planen og kjøpe el bil,burde bli mer en nok til strøm huset og bilen pluss og selge litt strøm.
Har hatt solceller på taket i 2år nå. Meget nice
Mye strøm produserer det i året ? Og ikke minst får du noe ut nå på vinteren ?
Hvor mye gjeld har de? Hvor mye cash?
hvor lang nedbetalingstid snakker vi,-hva koster en slik investering idag på bolighus?
Jeg fikk tilbud av Otovo i våres og de skulle ha 250.000. Har litt takflate, men ikke spess stort.
Jeg takket pent nei. Kan bruke ganske mye strøm for 250.000.
Har hørt med andre som har betalt 60-70 som dekker taket på et «normalt» hus. Men de brukte ikke Otovo.
Venter nytt tilbud fra lokal aktør. Har utendørs svømmebasseng og kjenner behov foe å dekke inn noe av strømforbruket på sommeren. Det tar helt av (bruker like mye strøm på sommer som vinter), selv med stor varmepumpe til bassenget.
Det som overrasker meg litt er hvor lite strøm det egentlig gir. Hadde trodd det ga mere…
Kommer an på hvor du bor, men solfanger er billig og funker vel fra april/mai til september? Du vil ha varme, ikke strøm.
Ja, har tenkt på solfanger også. Kansje sjekke det litt nærmere. Takk for tips. Bor i Larvik, så her er det en god del sol.
Sjekk regnskapet.
Prisene hos otovo er nå 3-4x det jeg betalte for 2 år siden.