Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

The impact of COVID-19 pandemic on OS was assessed. Median OS in the pre-COVID-19 period ( n = 103) was 9.4 months (95% CI 8.0-12.2 months), and significantly decreased to 8.1 months (95% CI 6.5-9.1 months) (HR 1.36, 95% CI 1.00-1.86, P = 0.048) in the during-COVID-19 period ( n = 116), with 12-month OS rates of 44.4% (95% CI 31.0% to 57.0%) and 33.2% (95% CI 21.5% to 45.2%), respectively (Figure A2).

Av interesse for diskusjonen rundt om pandemien har påvirket kreftpasienter - og i hvilken retning. Hentet fra OSE Immuno sin ATALANTE-01 studie i lungekreft.

24 Likes

Du har helt rett, men for min egen del og de fleste jeg kjenner som har mer enn meg å handle for er ganske sikre på at de ikke klarer å “time” markedet og prøver derfor ikke det.

Veldig enkelt å se på svinginger og sagt jeg skulle kjøpt Ulti på IPO og solgt på 160kr aksjen og kjøpt tilbake på 65kr og solgt godt over 100kr og så kjøpt tilbake på 70kr. Men om en med litt posisjon skulle forsøkt dette ville nok det økte volumet også påvirket kursene.

7 Likes

Nei, ser nå at innlegget mitt var ukorrekt.
Mitt spørsmål til IR var om de på bakgrunn av konfidensialitetsreglene ifht embargo kanskje måtte ha en godkjennelse av ESMO før de eventuelt sendte ut en pressemelding om LBA .

Svaret var med et emoji med blink:
“Vi har ikke tenkt å bryte noen embargo-regler, nei :wink:

Rett skal være rett!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke blinkefjeset, kan du forklare?

2 Likes

Med referanse til fundamentaltråden. Å finkjemme omgivelsene etter røde flagg er som regel vel anvendt tid. Men når det gjelder hvilken betydning ny administrasjon av CPIene har for INITIUM, har jeg stor tillit til Bjørheim og de Sousa. Dette har de full koll på.

De sitter ikke nå og drøfter hvordan de kan få i stand en framskynda avlesning på grunnlag av redefinert primærendepunkt dersom de mistenker slike årsaker til at dette drar ut I tid.

6 Likes

Flytter denne “diskusjonen” fra fundamental til småprat:

Vise respekt @Truls2 ? @h3nk1 ber deg jo bare om en begrunnelse for din mening. Og det har du åpenbart ikke. Men “respekt” i din verden er altså å ikke bli stilt kritiske spørsmål om ubegrunnede meninger. Notert.

På toppen av det hele forlanger du altså at brukerne i disse trådene skal moderere innleggene sine, så det skal gå raskere for deg å lese. Selv poster du – mer eller mindre ukritisk (jeg teller et tosifra antall innlegg sist døgn på deg) – i småprat og fundamental, uten tilsynelatende å tenke deg særlig om hva du skriver og konsekvensene (som illustrert tydelig ovenfor). Snakk om dobbeltmoral.

Det verste er imidlertid dette: Du kunne altså dempet alle brukerne hvis meninger / innlegg du ikke vil lese (og dermed gjort tråden lettere å lese for deg selv) i løpet av fem minutter. Men det gidder du altså ikke. I stedet skal alle andre tilpasse seg deg og dine behov ved å la være å skrive i trådene og på chat. Ser du virkelig ikke nivået av din egen urimelighet her?

8 Likes

At det ikke finnes relevant ny informasjon som skulle tilsi at referansestudier gir et feilaktig bilde basert på nye bedre resultater? Om du er uenig bør du kunne henvise og utrede dette, fordi det virker som en helt absurd påstand og vinkling.

At Initium er der den er i dag er allerede utrolig spennende og var mer enn flere ville håpe på tidligere i år. At det ikke finnes ny informasjon som underbygger den storien, annet enn at de i tillegg gis UV1, er høyst relevant og positivt…

1 Like

Indeed. De fleste av oss her inne er relativt opptatt av å danne oss et godt bilde av hva faktagrunnlaget er, og ikke hva enkeltpersoners totalt ubegrunnede meninger måtte være.

Fordi det er da vitterlig førstnevnte (faktagrunnlag) vi prøver å basere investeringene våre på, ikke på hva enkelte andre [fyll inn brukernavn selv] måtte mene uten kildebelegg whatsoever.

1 Like

Helt enig i at volumet man opererer med vil ha betydning for hvilken strategi man kan velge, men tror ikke det er så mange her inne som flytter kurser akkurat. Og hvis man ikke er så stor at man gjør det, så er det en av få fordeler man kan ha som hobbyinvestor.

I tilfelle så kan det være et moment som taler for en tradingstrategi som utnytter svingninger. Det er hva jeg har hatt klart mest hell med i Biotek selv, men enig i at det krever mye, både oppmerksomhet, struktur og mentalt fokus. Vanskelig å opprettholde i lengden.

Som jeg skrev til @Martins så er det ikke nødvendigvis trading å definere et exit-punkt. Når folk snakker om at biotek er binært og at det enten blir jackpot eller ingenting, så er det lett å glemme at man så langt ikke har definert hva jackpot egentlig innebærer for en selv. Og før man har gjort det, så har man egentlig ingen investeringsstrategi, bare en god drøm.

Siden dette er et investorforum så hadde det vært interessant å høre hva slags exit-strategier folk tror på/har:

  • Det fundamentale er golden, dette blir konge, jeg sitter til himmels og forstår nok hvilken kurs det er når vi kommer dit

  • Det fundamentale er golden, dette blir konge, jeg sitter til oppkjøp, hva enn det blir

  • Det fundamentale er golden, dette blir konge. Jeg selger på kurs 3000kr

  • Det fundamentale er golden, dette blir konge, jeg sitter til Initium-data

  • Det fundamentale er golden, dette blir konge, jeg sitter til oppkjøp, …meeen hvis jeg får 10X innen ett år så selger jeg uansett for det er langt over forventning.

  • Driter i det fundamentale og trader som f… med TA

Listen er ikke uttømmende… :wink:

5 Likes

Bare først en liten realitycheck for deg: Å flytte kursen vesentlig gjør man i denne aksjen med et firesifret antall. Og det er mange her på TI som har et femsifret antall aksjer.

Ellers er du absolutt ikke den første som opplyser om det åpenbare “at eneste måten man har tjent penger i norsk biotek de siste årene er ved å trade” (selv om det er ikke så mange som samtidig har gitt seg selv mange komplementer når de har gjort det). Som så mye annet i verden, så stemmer jo det helt til det ikke gjør det. Og det skjer plutselig i biotek. All empiri viser at over tid og for den gjennomsnittlige investor (men det er det selvfølgelig ingen som tenker at de er) gir det å gå helt inn og helt ut av en aksje dårligere avkastning enn å sakte øke eller minke (og evt. til slutt tømme seg helt) kun basert på fundamentale endringer man mener å tolke og en verdsetting som evt. ikke endrer seg i takt med disse endringene slik man tolker dem. Hvis man tror på dette, så er det å forhåndsdefinere en exit-strategi i et selskap hvor det fundamentalle garantert endrer seg radikalt innen noen måneder, og innenfor et spenn som er helt enorm ikke mulig. Det er noe man må vurdere verdien av når man vet! Men man har altså en kontinuerlig strategi om å justere beholdninger dersom verdsettingen endrer seg uten fundamentale endringer.

4 Likes

For min del kjøpte jeg først på ca 70kr og var tanken å begynne å selge på 250-300kr.
Men etter NIPU fallet doblet jeg posisjonen på ca 80kr, skulle ventet noe lengre, men det jeg økte med selger jeg muligens tidligere, allerede rundt 150kr elns. Kommer litt ann på det fundamentale, hvordan INITIUM faktisk blir.

Problemet med exit strategier er at selve kursmålet endrer seg jo fortløpende med det fundamentale.

7 Likes

Flytter kursen vesentlig med firesifret antall? Ja kanskje i 10 minutter. De eneste som flytter kursen i Ultimovacs med shorten som er nå er institusjonelle kjøpere. De kjøper over dager/uker hver dag. Se på kvartalsrapporten. 12 mil omsatt med 267 % over gjennomsnittsvolum. Kurs og volum faller tilbake dagene etterpå. Tegn på retail kjøpere.
Når ikke 12 mil klarer å flytte kursen. Hva skal da flytte kursen? Jo institusjonelle med pengesekk tilsvarende shorten. Hvis ikke shorten begynner å dekke inn da.

Liker også når du sier «all empiri» i avsnittet under. Trenger ikke påpeke mer.

1 Like

Terskelen for å “flytte kursen” var i denne sammenhengen av en størrelse som gjorde at det var irrelevant for trading. Det er det ikke i denne aksjen hvis du skal inn eller ut med et firesifret antall aksjer.

Du kan f.eks. gjøre et søk på “do traders underperform market return?” på researchegate? Eller bare google spørmålet? Men dette er en veldig annen diskusjon.

Det jeg reagerte på i denne diskusjonen er at noen later til å mene at man er idiot om man ikke p.t. har en definert exit-strategi i denne aksjen.

Kan vi oppklare så alle har rett og blir enige. Buy and hold ad infinum er også en “exit” strategi. (W.Buffet er et ofte brukt eksempel, men regner og med du finner grundere, familieselskaper og lignende aksjonærer som ser seg som eiere av et selskap)

3 Likes

Hva gjelder å «flytte kurs» så er det også flere som leser her inne med over sekssifret antall aksjer og som i teorien kan svi britiske shortlanker.

Helt sikkert. Men så er jo spørsmålet hvorfor de ikke gjør det gitt god risk reward presentert i tråden.

Edit: Hvis jeg misforstår det som står skrevet så beklager jeg for det og legger meg helt flat.

Har sendt beskjed til pdx om at han kan slette innlegget hvis han føler det bryter med forumreglene.

1 Like

For de som trader aksjer finnes det bedre aksjer enn Ultimovacs.
Finn heller en aksje med høyt volum og mindre spread

2 Likes

Vi får starte uka med litt motivational memes her. Slik ser jeg for meg at Q3 Q&A blir:

7zidko

2 Likes

image

Sånn for ordens skyld: De som var med fra start til slutt i Algeta (kjøpte i første emisjon før børsnotering og holdt til innløsning) kjøpte på 5 kr og solgte på 362 kr. Dvs 72 ganger pengene igjen.

12 Likes