Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Denne er faktisk skrevet med henvisning til Ultimovacs :smiley:
Kan bare dele link til Janus anytime.

Men det er også investorer som har shortet aksjen ganske betydelig i år. Å shorte vil si å selge aksjer man ikke eier. Det er spesielt det britiske investeringsselskapet Janus Henderson Group som i løpet av sommeren har bygget opp en shortposisjon på 650.000 aksjer i Ultimovacs, som gir en shortandel på 1,9 prosent. Ved inngangen til juni hadde Henderson en shortandel i Ultimovacs på 0,5 prosent.

Dersom vi antar at Henderson har gått inn i shortposisjonene på rundt kurs 70 kroner, så har Henderson onsdag tapt 45 millioner kroner på sin shortposisjon i Ultimovacs.

Henderson er både long og short i en rekke biotekaksjer. På selskapets hjemmeside er det et eget innlegg om det økende gapet i avkastning mellom biotekselskaper med positive kliniske data og de uten. Dette skaper en mulighet for stockpicking, heter det på hjemmesiden.

De fem beste biotekaksjene vil gjerne firedoble seg hvert år, mens de fem på bunnen mister nesten 80 prosent av verdien, skriver Henderson og peker på historikk fra de siste ti årene.

Siden Henderson har vært short i Ultimovacs er det liten tvil om i hvilken gruppe Henderson plasserer Ultimovacs.

Uansett, onsdagens tap er surt for Henderson, men en del Ultimovacs-aksjonærer er neppe særlig lei seg. Henderson har på aksjefora fått mye pepper av Ultimovacs-aksjonærene for å sette aksjekursen under press.

9 Likes

Tidenes fat finger så går det bra…

1 Like

Fruen i huset er inne med 700k i dag. Vi ønsker fruen lykke til :heart:

13 Likes

FDA designations

Kikket litt på FDA designations, som nå virkelig begynner å aktualiseres. Etter hvert som vi får OS på fullt datasett i NIPU tror jeg vi har det som trenges for to viktige søknader om hhv. AA og BTD.

ODD: UV1 i MPM allerede innvilget
BTD og AA: Burde være innen rekkevidde, sjekker av på alle kvalifiseringspunkter

Qualifying Criteria for Accelerated Approval:

  1. Serious Condition
  2. Meaningful Advantage Over Available Therapy
  3. Demonstrates an Effect on an Endpoint That Is Reasonably Likely to Predict Clinical Benefit

I MPM har vi OS-data som endpoint, og det er det mest solide man kan levere av data til FDA.

Qualifying Criteria for Breakthrough Therapy Designation

  1. Serious Condition
  2. Preliminary Clinical Evidence
  3. May Demonstrate Substantial Improvement on Clinically Significant Endpoint(s)

Her sjekker vi også av for alle sammen.

Det jeg er usikker på er om fase 3-opplegget må være spikret for at de skal gi disse “designations”. Noen som vet?

3 Likes

Tror jeg du har helt rett i.

2 Likes
14 Likes

Tirsdag kveld publiserte det norske selskapet en pressemelding om NIPU-studien som tester deres kreftvaksine, etter at resultatene var blitt publisert etter en feil fra ESMO.

Noen med tilgang til resten av artikkelen? :slight_smile:

1 Like

Et utdrag…:

Helland sier til Dagens Medisin at hun ble overrasket over at resultatene ble publisert to dager før planlagt. Hun forteller at dette er noe hun ikke har opplevd tidligere, og at hun ikke vet hva som har skjedd.

– Nei, jeg vet ikke. Sånn er det jo, jeg ble overrasket, sier Helland.

Fikk e-post fra ESMO

Det er det norske selskapet Ultimovacs som står bak kreftvaksinen. Anne Worsoe er ansvarlig for investorer hos Ultimovacs. Hun forteller at de var forberedt på å ha en pressemelding klar til utsending umiddelbart etter at Hellands abstrakt med resultater fra NIPU-studien ble publisert.

Men tirsdag litt etter klokka 17 kom en e-post fra ESMO til alle som skal presentere LBA om at abstraktene hadde blitt tilgjengelige tidligere enn den opprinnelige sperrefristen.

ESMO ville derfor offentliggjøre samtlige LBA umiddelbart, klokken 18 samme kveld.

– Jeg forsøkte å ringe ESMO for å få bekreftet at de faktisk var avsender, men kom ikke i kontakt med dem, forteller Worsøe.

– Vi besluttet da å være klare.

Da ESMO like før klokken 18 la ut på Twitter at abstraktene var publisert, sendte Ultimovacs ut pressemeldingen om forskningsresultatene.

Helland ble overrasket

Det er bare det korte abstraktet som er offentliggjort foreløpig. Når Helland legger frem forskningsresultatene på lørdag, vil det være langt mer detaljert.

– Det er ting i presentasjonen som ikke er i abstraktet, sier Helland.

Worsøe i Ultimovacs vil først og fremst rose forskeren.

– Dette er mest av alt en veldig stor dag for Helland. Jeg kan ikke få rost henne nok. Dette er et krevende felt. Hun er profesjonell til fingerspissene, og innsatsen hennes er utrolig imponerende, sier Worsøe.

Var i rute

Pressemeldingen førte til at Ultimovacs’ aksjekurs steg, som blant annet Dagens Næringsliv og Finansavisen har omtalt i dag.

Et av børsens grunnprinsipper er at alle skal få lik informasjon samtidig. Worsøe er derfor glad for at Ultimovacs var i rute og kunne sende ut pressemeldingen tidligere enn planlagt.

– Fra et markedsperspektiv var det uproblematisk siden det var utenom børsens åpningstid. Hvis dette derimot hadde skjedd i børsens åpningstid, hadde det vært ekstremt uheldig, sier Worsøe.

Nå fikk det ingen praktiske konsekvenser for Ultimovacs at publiseringen av forskningsresultatene kom tidligere enn planlagt.

– Det var godt vi var i rute da dette skjedde og kunne ta det på strak arm, sier Worsøe.

37 Likes

Er nok først til uken at “markedet” våkner til betydningen av disse dataene.

14 Likes
10 Likes

Uendret i shortrapportering pr den 17.10, så da har ikke mye vært dekket inn før i dag :smiley:

NB med kurs 140,- skal Janus stille minst 19,6 MNOK i ekstra sikkerhet i cash eller verdipapirer. Det svir nok litt det også :rofl:

5 Likes

Jeg antar at de de facto har øket shorten noe de siste dagene.

Det tror jeg ikke. De har tatt feil. Og så får vi se hvordan de forsøker å minimere skadene.

2 Likes

Losers all to losers, og det har Janus gjort hele veien opp, ved en hver god nyhet. Så hvorfor skulle de ikke ha økt i dag? Fasiten får vi snart.

Muligens at du har rett. Du har heldigvis ofte det. Mitt hastige inntrykk er at det i flere dager stadig dukker opp salg på lavere enn sist omsatte. Og dette er vanligvis folk som ikke ønsker at kursen skal opp

1 Like

Ingen motsetning nødvendigvis, det kan være deres software i aktivitet.

Og jeg tar veldig ofte feil :sweat_smile:

2 Likes

Jeg tror ikke Holom tar helt feil når han sier at noen vil fortsatt sitte på sidelinjen fordi man venter på at de vil hente kapital på gode nyheter. De må fylle på i løpet av Q2 2024 senest.

Har en liten ambivalent følelse selv; selge nå for å slippe emisjonsnyhet så gå inn igjen, eller bite tennene sammen og håpe at de er så confidente på ESMO-budskap og Intitium at de venter til over nyttår.

Jeg blir kun 20 % overrasket hvis det meldes om placement etter børs i dag, har sett det altfor mange ganger i andre norske bioteks. Håper Ulti evner å skille seg på alle mulige hold.

1 Like

Skal de kjøre emi må de dele alle data i prospektet, det kan de ikke gjøre - det presenteres i helgen.

1 Like

Med all respekt så skjønner ikke de som tenker dette betydningen av dagens data og/eller selskapets selvsikkerhet på gode data i melanom.

3 Likes

Yup, Helland er allerede sitert i “Det er mer i det som vil presenteres på lørdag”

3 Likes