Tar veldig gjerne tilbakemeldinger og rettinger på denne!
Ultimovacs har tre fullførte fase I/IIa studier, ett pågående fase I, to fase II som starter nå straks pluss ett annonsert fase I i den såkalte TET-plattformen. Det er altså totalt syv studier å snakke om. Under har jeg forsøkt å samle det vesentligste vi vet fra de tre første studiene, og det vi vet om de fire siste studiene.
Det er et viktig poeng at fase I-studier først og fremst skal teste safety og dose. Effekt er sekundært. Et annet viktig poeng er at UV1 er ment å kombineres med sjekkpunkthemmere for å få full klinisk effekt. Det viktigste man sjekket i de tre fase I/IIa studiene var vaksine-spesifikk immunrespons for å teste universaliteten i vaksinen i forskjellige kreftformer.
Det sentrale er altså ikke hvilken klinisk effekt man kan lese ut i fra studiene enkeltvis, det er konklusjonen man kan trekke om man sammenstiller data fra de tre studiene. Studiene hver for seg viser at UV1 er trygg. Studiene sammenstilt viser UV1 sin universalitet. Studiene viser hver for seg en klinisk effekt som er god til veldig god, men som ikke er statistisk signifikant (det kan skyldes tilfeldigheter). Studiene sammenstilt viser effekt som er god til veldig god, og som med veldig mye mindre sannsynlighet kan skyldes tilfeldigheter (en analogi vil være forskjellen i sannsynlighet for å slå en sekser på en terning, og tre seksere etter hverandre (17% vs. 0,5%)).
Prostate cancer, Phase I/IIa
FPD 2014, 22 pasienter, UV1 og GM-CSF (Sargramostim/Leukine)
Siste informasjon:

Vitenskapelig artikkel fra 2017:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28391357
Det kommer en ny publikasjon om denne studien snart (info fra Q4).
Resultater:
The study treatment is safe and well tolerated.
Vaksine-spesifikk immunrespons i 82% av pasientene.
8 of 22 patients with normal PSA levels and no clinical signs of cancer after 4.5 years
Overlevelse etter 2 år = 86%, 3 år = 73%, 4 år=55%, 5 år=50%
mOS over 60 måneder.
Her har selskapet så vidt jeg har kunnet finne, ikke listet et studie som er naturlig å sammenligne med.
Non small cell lung cancer, Phase I/IIa
FPD 2014, 18 pasienter, UV1 og GM-CSF (Sargramostim/Leukine)
Siste informasjon: SITC-NSCLC-POSTER-nov-2019.pdf (788,3 KB)
Resultater:
The study treatment is safe and well tolerated
Vaksine-spesifikk immunrespons i 67% av pasientene.
Median progression-free survival was 12.3 months
Overlevelse etter 2 år=50%, 3 år=44%, 4 år=39%
median overlevelse 28 måneder
Median Progression free survival (PFS) =12 months.
Historical control data (docetaxel) gives median OS = 9 months (altså en tredjedel), median PFS = 4 months (altså en tredjedel).
Malignant melanoma, Phase I/IIa
FPD 2015, 12 pasienter, UV1, GM-CSF (Sargramostim/Leukine) og CTLA-4-hemmer (ipilimumab/Yervoy)
Siste informasjon: ASCO-SITC-UV1-hTERT-MM-POSTER.pdf (557,9 KB)
Resultater:
The study treatment is safe and well tolerated
Vaksine-spesifikk immunrespons i 91% av pasientene.
Overlevelse etter 2 år=75%, 3 år=67%, 4 år=50%
Median progression-free survival 6.5 months
mOS over 48 måneder.
IPI4 studien, som er den mest sammenlignbare studien, hadde 27,5% OS etter 4 år.
mPFS 2.9 months og mOS 19.9 months i checkmate-067, som var den store pivotale studien for Ipilimumab som monoterapi fra BMS, som nest etter IPI4 er den mest sammenlignbare studien.
Sammenstilt, så kan man altså si at UV1 har over dobbelt så gode resultater som disse to studiene
Malignant melanoma, fase I (US study)
FPD 2019, 20+10 pasienter, UV1, GM-CSF (Sargramostim/Leukine) og PD-1-hemmer (pembrolizumab/Keytruda)
Info om studien: ESMO-POSTER-24SEP2019.pdf (447,4 KB)
Siste info: Det er ingen safety-issues pr. Q4
Dette er en studie for å teste safety av UV1 med Merck sin PD-1-hemmer. Denne studien vil først og fremst være sentral for evt. søknad om godkjenning av UV1 basert på den kommende fase II-studien.
Malignant melanoma, fase II (INITIUM)
FPD Q1 2020, 154 pasienter, randomisert, UV1, CTLA-4-hemmer (ipilimumab/Yervoy) og PD-1-hemmer (nivolumab/Opdivo)
Første data (PFS) blir rapportert sent i 2022, som potensielt kan være grunnlag for søknad om UV1 som førstelinjebehandling i denne indikasjonen.
Mesothelioma, fase II (NIPU)
FPD Q1 2020, 118 pasienter, randomisert, UV1, CTLA-4-hemmer (ipilimumab/Yervoy) og PD-1-hemmer (nivolumab/Opdivo)
Første data (PFS) blir rapportert medio 2022, som potensielt kan være grunnlag for søknad om UV1 som andrelinje i denne indikasjonen. Men siden denne krefttypen har så stor dødelighet, kommer de fleste i så fall til å få denne behandlingen.
TET, fase I
FPD sent 2020
TET er en adjuvans som erstatter GM-CSF og som sammen med UV1 eller en ny vaksine med andre peptider danner ett molekyl. Det er ellers uklart for meg hva denne nye plattformen innebærer, og hva man ser for seg å oppnå med den. Tar gjerne noen innspill som kan hektes på her.
Min konklusjon er at vi med stor sannsynlighet vet om dette blir en godkjent medisin i slutten av 2022. Og min konklusjon er at det er en stor sannsynlighet for at det skjer. Men som jeg også skrev tidligere i dag, så kommer det MANGE datapunkter og annen informasjon både i 2020 og 2021 som vil justere sannsynligheten opp (det jeg tror) eller ned (det jeg ikke tror) for at dette blir en søknad om medisin i 2022. Og som dermed gjør det fornuftig å være aksjonær i hele perioden!