Løpskarusell utsetter målgang - vil ikke si noe om årsak
Målgangen på den tradisjonsrike «Jensemanns Løpskarusell» blir i år utsatt fordi løperne er overraskende utholdende i løypa. At det hele kan skyldes en nyvinning på utstyrssiden er for tidlig å konkludere med, i følge arrangørene i Ultimorun.
Av: Capaz, TekInvestor Aksjonærblad
Årets utgave av «Jensemanns Løpskarusell» på Montebello i Oslo avholdes for fjerde gang denne helgen og 100 løpere inntok startposisjon grytidlig nå i dag. Noe av det som gjør Løpskarusellen spesiell, er at man ikke løper en forhåndsbestemt distanse, men løper så lenge man klarer, og passerer målstreken når man ikke har mer å gi. Deltakerne har de foregående årene løpt barbeint, men i år har løpsledelsen lagt inn en ny vri.
«I år har vi utstyrt halvparten av deltakerne med joggesko, for å se om det kan ha en innvirkning på hvor lenge de klarer å løpe», sier initiativtaker Jens Bjørheim.
Målet med «eksperimentet» er, i følge Bjørheim, å teste ut effekten av joggesko, med tanke på å benytte denne typen utstyr i flere av deres samarbeidspartneres mer prestisjefylte løp, i større byer som Barcelona og New York.
Salgsansvarlig hos skoprodusenten Gaudershoes, portugisiske Carlos de Sousa, mener eksperimentet som gjøres på Montebello denne helgen, kan ha stor betydning om det lykkes - ikke bare i Norge, men i hele verden.
«Vi håper og tror at dette kan være starten på noe stort, ikke bare for oss i Gaudershoes Norge, men for alle som løper i hele verden. Dette kan vise seg å bli en helt ny standard innenfor sporten, og det er mange store aktører som følger årets løp ekstra nøye», sier han.
Løpsledelsen har relativt treffsikre estimater på hvor lenge deltakerne vil holde ut i løypa barbeint. Dette baserer de på foregående års resultater.
«Vi mener å ha et godt grunnlag for å mene noe om dette, men vi kan selvsagt ikke vite noe sikkert før vi har sett årets deltakere», sier Bjørheim.
Med utgangspunkt i foregående års resultater har arrangørene lagt opp til å avslutte løpet etter at 70 deltakere har passert målgang. Dette ble estimert til rundt klokken 16:00 i ettermiddag, men blir nå utsatt, i følge medieansvarlig, Anne Worsøe.
«Det ser ut til å bli en lang dag, basert på meldingene vi har fått fra løypa. Det løpes som aldri før, så vi har måtte utsette målgang til kl 20:00», sier Worsøe, og legger til at de vil holde det gående på Twitter utover kvelden med oppdateringer og relevante nyheter. Worsøe har brukt mye tid i det siste på å besvare nysgjerrige løpsentusiasters stadig mer spekulative spørsmål, men bedyrer at hun setter pris på interessen.
«Jeg svarer i hvert fall alltid med en smiley, selv om jeg samtidig dunker hodet i pulten i frustrasjon», ler mediesjefen.
Hverken løpsansvarlig eller utstyrsleverandøren vil altså spekulere i om det er joggeskoene som gjør at målgangen utsettes, selv om løperne allerede har løpt lengre enn i tidligere løp.
«Vi er oppmuntret over at det allerede har blitt løpt en lengre distanse enn i tidligere løp, men vi kan ikke vite noe om effekten av Gaudershoes, før vi får de endelige resultatene», sier de Sousa.
Den tidligere islandske mesteren i ultramaraton, og en nestor i det nordiske løpsmiljøet, Jonas Einarsson, er spent på resultatene fra løpet på Montebello.
«Jeg har jo sett mange løp bli arrangert her tidligere, men det som skjer her i dag er veldig spesielt. Det er faktisk kun et par ganger før i min karriere at jeg kan huske at jeg har vært så opprømt over en nyvinning innen sporten vår, som jeg er nå.», sier Einarsson.
Både Einarsson og Bjørheim har i tidligere medieopptredener vært tydelige på at målgang vil kunne drøye lengre dersom joggeskoene gir den effekten de håper på. Likevel er det ingen av dem som nå vil gjenta sine forventninger om nettopp dette.
«Det vi har sagt er at dersom den gruppen som løper barbeint, løper omtrent like fort som de har gjort i de tre foregående årene, så kan vi si at det må skyldes joggeskoene at så mange fortsatt løper. Men det kan vi ikke vite før vi ser resultatene fra årets løpere», sier Einarsson.
Med en klar økning i løpt lengde sammenlignet med tidligere år, vil nok stadig flere spekulere i at nettopp Gaudershoes har gjort noe riktig, men de endelige resulatene får vi altså ikke vite ennå. Om det vil bli ytterligere utsettelser vil tiden vise, men vi følger uansett utviklingen videre her fra Montebello, hvor spenningen bygger seg opp mot avsløringen av de endelige resultatene fra årets løp.
(Kilde til inspirasjon: Podkasten Radium, episode 187, ca min 40:00)