Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Er ikke av erfaring, men fra teori. Botox gis inn i en muskel for å lamme, nebbet er ikke en muskel :wink:

Er jo mange er som potensielt snart kommer til å bli kjernekundegruppe for fillere og botox etter Ulti-data, så tenkte bare å sette dere på riktig spor før dere fått noe dodgy opplegg

image

5 Likes

Forstår på innleggene her nå at det er på tide med en avklaring… :joy:

3 Likes

Jeg tenker at det ikke er sånn at 0,73 er «hit» og 0,74 er «miss».

Det er et større utfallsrom enn som så, og masse data som vil være interessante for partnere å se på, selv om man havner høyere opp på 0,7-tallet.

Et «problem» med dårligere HR (utover at effekten tilsynelatende ikke er stor nok), er at p-verdien også blir dårligere og gjør det dermed vanskeligere å bevise at den «lille» effekten som UV1 tilsynelatende da ville gitt (dersom f.eks. HR=0,8), ikke skyldes tilfeldigheter.

Korrigerer meg gjerne om dette blir feil eller unyansert.

1 Like

Hvor mange pasienter fra kontroll armen i nipu har vært med lenger enn 7 mnd?
Jeg så hnrk nevnte at det var 80 pasienter som avr inkludert for et går siden.

Det må jo begynne å nærme seg ett veldig stort antall?

For ganske presist ett år siden var ~80 pasienter rekruttert. 66 midt i februar. Så 69 en gang i rundt månedsskiftet februar-mars.

1 Like

Dvs for ett år siden ca 40 fra kontroll armen…

Alle disse bør ha fått tilbakefall pr idag. Egentlig enda flere fra kontrollarmen?

Edit: 10 november i fjor var det 108 pasienter rekruttert i nipu.
Ca 54 i kontroll armen.

Der er vel en god mulighet for at snart alle disse har fått tilbakefall? Hvordan er vi ikke langt i mål?

Man kan aldri si «alle», men ja, indikasjonen er så grusom at det gjelder et klart flertall.

Om det var 70 pasienter 1 mars 2022 som hadde blitt innrullert siden juni 2020
så var det teoretisk 35 i kontrollarmen.

Hvor mange av disse 35 regner man da ikke hadde fått progresjon i løpet av 1 år frem til 1 mars 2023?

Denne kronikken fra september 2021 gir godt innblikk i denne fæle diagnosen (malignt pleuralt mesoteliom.) og litt om NIPU.

2 Likes

Diskuteres en del om NIPU på chatten også;

Husk på at NIPU er 2.linje Mesotheliom. Husk også at plottene som postes her på forumet er gjort med sammenligning mot CM743 - som ble utført i 1.linje Mesotheliom-pasienter.

Om kontrollarmen (ipi+nivo) viser mPFS i nærheten av CM743 - altså 6,7mnd. Vil det være en større sensasjon enn at UV1 har effekt?

Tenk at vi forsøksvis har denne (svært) viktige diskusjonen først nå. Alle timene viet til datavask :sweat_smile: :hocho:

1 Like

6,7 mnd. Gjennomsnitt. Noen mindre noen lenger.

Men det er altså 54 den 10 november. 54 pasienter i kontrollarmen har vært inne i 6 minimum 6 mnd. I mai I fjor var det 40. At ikke alle de 40 i kontrollarmen har fått tilbakefall ville vært svært merkelig. Så da er vi minimum 40-29. Sannsynligvis mer også.

1 Like

Hva baserer du det på?

Om det ikke er for omfattende så hadde nok mange her inne verdsatt om du hadde utarbeidet er ny sannsynlighetsberegning på en 2linje studie med en mPFS på 3,x for NIPU.

1 linje mpfs på knappe 7 mnd… så er det 2 linje. Dvs at de ikke holder særlig mer ihvertfall. Når det da har gått 12 mnd så regner jeg med at alle de 40 har fått tilbakefall. Og det må da være flere enn 40 også. Så eneste grunnen til at vi ikke ahr fått svar må være uv 1 armen som tar lang tid. Mulig det er for enkelt tenkt men

1 Like

Når mpfs er på
7 måneder betyr det at halvparten av pasientene får tilbakefall før dette, -den andre halvparten får tilbakefall etter dette.

Ingen av studiene linket til tidligere viser at alle pasientene har fått tilbakefall etter et år.

Ja men var det ikke slik at det skilte mindre på oppsiden og nedsiden i meso? Ikke så store utslag den ene eller den andre veien?

Dette har vært mye diskutert på chatten, som du sikkert vet. Det er stor grunn til å være optimistisk med tanke på UV1 i mesothelioma, men det ville ikke være en veldig stor overraskelse hvis mPFS kommer i nærheten av 6,7 måneder. Når vi ser på IFCT-1501 MAPS2-studien, som rekrutterte pasienter i 2. og 3. linje, fikk de en mPFS på 5,6 måneder. Med kun 2. linjepasienter skal det ikke veldig mye til før man når samme nivå som CM743, som rekrutterte pasienter i 1. linje.

Her er plottet for nivo+ipi:

Det er en avsporing å se på responsen for pasienter som har fått kjemo i 1. linje og som igjen har fått det i 2. linje. Dette har ingen relevant sammenligning med immunterapi i 2. linje. Kopierer inn det som ble skrevet i artikkelen som omhandler FCT-1501 MAPS2.

bilde

Kopierer inn fra 4-årsdataene til CM743. Her står det at 9% av innrullerte pasienter som fikk nivo+ipi fortsatt har respons. 16% av pasientene som faktisk fikk respons på nivo+ipi har fortsatt dette ved 4 år.

13 Likes

Dette innlegget har tittelen “Mens vi venter på NIPU”…

Siden Mesothelioma er mer eller mindre en dødsdom hvor mPFS med immunterapi ligger på 6.8 mnd i førstelinje og kanskje enda dårligere i andrelinje så jeg er veldig glad på pasientenes vegne at median pasienten er innrullert for hele 16 mnd siden uten at vi har fått data ved 69 events. Det tror jeg ikke er mulig å forklare uten at UV1 har effekt (men prøv gjerne).

Hadde egentlig ikke tenkt poste dette siden det ikke er noe nytt men så gjør jeg det alikavel :sweat_smile: Har laget et teoretisk Kaplan Meier plot for både kontrollarm og UV1 hensyntatt 6 ukers vasketid og matet det inn i en “Cox Proportional Hazards modell”, som er det samme som CRO vil gjøre etter datavask for å vise forskjellen mellom armene. Dvs. jeg tror CRO vil benytte en Cox Hazard modell…

Plottet kan ses på som et tillegg/bekreftelse på det som allerede er postet av andre, og da spesielt @polygon , @Boblegutten og @ketilaaj. Alle disse tre har også vært direkte/indirekte pådrivere for mitt arbeid. Så en stor shoutout til dem :clap:

Plottet har noen svakheter og forutsetninger og hver enkelt får derfor trekke sin egen konklusjon.

Svakheten er at plottene har utgangspunkt i CM743 og dermed har samme Risk tabell som CM743. Dermed er det ikke mulig å få noen fornuftig p-verdi ut akkurat her. Men HR mener jeg burde komme relativt riktig ut gitt premissene og matcher også Boblegutten og HR-Ratio tabellen til Ketilaaj.

Forutsetningen er lik progresjon som CM743 og at antall events i kontrollarmen 30. Mars (dagens dato minus ~6 ukers vasketid) er 40 Events og dermed 29 i UV1 Arm.

Plottet viser også mPFS på ~13 mnd. Jeg mener dette er laangt over det Targo klarte med sine “fantastiske” Meso data, men jeg fant ikke sliden på akkurat dette i farta. Sikker noen her som har stålkontroll og kan legge inn resulatet fra Targo for sammenligning?

NB! Samme fremgangsmåte ved fordelingen 42/27 gir en HR på 0.5 og mPFS på ~17 mnd.

54 Likes

Vi må sørge for å holde @the1nonly fortsatt utenfor chatten så han kan skrive flere slike no-nonsense innlegg.

Han franske bert-bert på Twitter vil nok mene at dette er meget bear for kontrollarmen i NIPU.

Har et ørlite håp om at Holom i DNB tør å kaste første stein på vegne av at tiden jobber (veldig) for UV1 i den situasjonen man befinner seg i.

Og at det derfor drøyer litt med en update derfra.

3 Likes