Dette innlegget har tittelen “Mens vi venter på NIPU”…
Siden Mesothelioma er mer eller mindre en dødsdom hvor mPFS med immunterapi ligger på 6.8 mnd i førstelinje og kanskje enda dårligere i andrelinje så jeg er veldig glad på pasientenes vegne at median pasienten er innrullert for hele 16 mnd siden uten at vi har fått data ved 69 events. Det tror jeg ikke er mulig å forklare uten at UV1 har effekt (men prøv gjerne).
Hadde egentlig ikke tenkt poste dette siden det ikke er noe nytt men så gjør jeg det alikavel Har laget et teoretisk Kaplan Meier plot for både kontrollarm og UV1 hensyntatt 6 ukers vasketid og matet det inn i en “Cox Proportional Hazards modell”, som er det samme som CRO vil gjøre etter datavask for å vise forskjellen mellom armene. Dvs. jeg tror CRO vil benytte en Cox Hazard modell…
Plottet kan ses på som et tillegg/bekreftelse på det som allerede er postet av andre, og da spesielt @polygon , @Boblegutten og @ketilaaj. Alle disse tre har også vært direkte/indirekte pådrivere for mitt arbeid. Så en stor shoutout til dem
Plottet har noen svakheter og forutsetninger og hver enkelt får derfor trekke sin egen konklusjon.
Svakheten er at plottene har utgangspunkt i CM743 og dermed har samme Risk tabell som CM743. Dermed er det ikke mulig å få noen fornuftig p-verdi ut akkurat her. Men HR mener jeg burde komme relativt riktig ut gitt premissene og matcher også Boblegutten og HR-Ratio tabellen til Ketilaaj.
Forutsetningen er lik progresjon som CM743 og at antall events i kontrollarmen 30. Mars (dagens dato minus ~6 ukers vasketid) er 40 Events og dermed 29 i UV1 Arm.
Plottet viser også mPFS på ~13 mnd. Jeg mener dette er laangt over det Targo klarte med sine “fantastiske” Meso data, men jeg fant ikke sliden på akkurat dette i farta. Sikker noen her som har stålkontroll og kan legge inn resulatet fra Targo for sammenligning?
NB! Samme fremgangsmåte ved fordelingen 42/27 gir en HR på 0.5 og mPFS på ~17 mnd.